Hingstval mm till welsh mountain sto....

Retzina

Trådstartare
Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue. Twyford Nutkin - Twyford Gamecock. De gånger hon har ställts ut har hon visats med guld (40-43 p) och har haft 9 or på alla egenskaper utom extremiteter där hon fått 8:a. Jag är inte så insatt i welsh mountain stammar och undrar om ni som är kunniga kan berätta lite mer om hennes stamtavla.

1288383545_resized.jpg


Hon har i år ett hingstföl vid sidan e. Stendyssens Diablo RWM 61 (e. Stendyssens Banlo DK WMH 104 - Kildemose No See Im DK WMH 50). Hingstfölet rör sig fantastiskt bra med lätta rörelser. Troligen är hon dräktig med Diablo igen. Är det någon som kan berätta något om Diablo och hans härstamning?

1293198195_resized.jpg


Sista frågan gäller nästa års hingstval. Troligen kommer hon att föla först i juli och om dottern vill rida så betäcker jag inte om. Har ni några förslag på tänkbara hingstar om jag väljer att betäcka. Gärna i Uppland, Stockholm, Södermanland, Västmanland eller Gävleborg (bor 4 mil från Uppsala). Har funderat på att lägga på en större hingst för att få en större avkomma, men det kanske är helt fel tänkt att lägga på något annat än WM (har funderat på större welsh eller kanske en ridponny).
 
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Jag har mina två hästar uppstallade i det stallet Diablo är.
Han är en pigg, glad, fin och snäll ponny.
Hans pappa heter Stendyssens Banlo, är fux.

Jag har lättare att svara på frågor än att bara skriva om honom och härstamningen, men kan ta reda på röätt mycket om det :)
 
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Tack för svar! Kul att du står i samma stall som Diablo! Det jag är intresserad av är tävlings- och utställningsmeriter på honom, hans avkommor och förfäder. Jag har träffat Diablo när vi hämtade Morris. Det är en mycket trevlig hingst :love:.

Finns det någon mer welshfantast som kan hjälpa mig med mer info om mina hästars stam eller förslag på lämpliga kandidater till stoet i Mälardalen med omnejd! Tar tacksamt emot alla förslag :bow:.
 
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Har du tittat på www.swf.nu?
Under hingstar i avel hittar du alla welshhingstar som löst licens. Sen är det visning för kvalitetsboken, vilket motsvarar bruksprov, i april där förhoppningsvis fler tillkommer. Twyford Morganas första avkomma e:Heniarth Mr. Milligan ser väldigt fin ut så kanske kan du titta på någon av hans söner, tror att han själv ska stå i England kommande säsong.

Kul med mountain! Jag är iaf väldigt förtjust i min :love:
Trav_1-1.jpg
 
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Hej!

Tack för svar! :bow: Jag har varit in och tittat på sidan. Många läckra hingstar! Eftersom jag har ett bra sto (om jag förstått det rätt) vill jag helst ha en hingst som är godkänd "på riktigt" :). I min närhet finns två hingstar e. Heniarth Mr. Milligan men de är inte införda i kvalitetsboken. Hur fungerar det om jag använder någon av dem? Hur registreras avkomman?

Det jag undrar över är egentligen om någon welsh människa kunde hjälpa mig med vilka hingstar som kan tänkas passa till min prinsessa :bump:. Jag är alldeles för dåligt insatt i vilka linjer som passar med vilka och vilka hingstar som anses vara bra. Tar tacksamt emot alla förslag! :bow:

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Har hingsten bara löst licens hos SWF så är det inga problem att registrera fölet där, så sett så är det ingen skillnad på att använda en hingst i kvalitetsboken eller inte. :laugh:

Jag skulle dock tänka så här att hellre en hingst som är med i kvalitetsboken än inte för mig som inte är en erfaren uppfödare, på något sätt så känns det lite tryggare. :p
Dock får man väl skilja på de hingstar som är utanför om de fått 39 poäng eller 33 poäng, och likaså se till vad för avkommor de lämnat och hur väl hingsten i övrigt kompletterar stoet. :laugh:

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval mm till welsh mountain sto....

Lägg ut informationen om ditt sto här istället för att hänvisa till andra sidor

hälsar moderatorn
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp