Hingstval och embryotransfer

Hunter

Trådstartare
Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter övervägningar och värdering av olika alternativ så tog vi beslutet att göra försök med embryotransfer.

Det är hopphingstar som gäller och det jag främst vill förbättra är ridbarhet och galopp. Stoet är stort och långt med långa bakben och hon skulle behöva kunna vinkla in dom där långa benen bättre.

Vi har nu gjort "en omgång"med Casall men vi ska ju göra flera omgångar :D

Stoet har 6 avkommor (e Feliciano, Diarado, Diero Lux N, Balou du Rouet) sen tidigare och hon har fungerat både på fryst och färsk.
Stoet är en frisk och sund individ, har tävlat i många år i hoppning och fälttävlan, även internationellt, hon är "försäljningsröntgad" UA. Hennes mamma gick 160 hoppning och vann bl a SM har jag för mig. Hennes första avkomma gick 150 med placering (dom andra är ännu unga). Hon hoppade 9-9 på sitt 3-årstest.

Jag tar tacksamt emot råd angående val av hingst! (Stoet står inte i Sverige vilket innebär att det inte går att få skick på t ex vissa hingstar som står i Sverige). Alla prisklasser!

En av hennes avkommor, 5 år:
https://www.facebook.com/Stallhojder/videos/521820405129995/

En annan, 4 år:
(endast hoppad uppsutten ett par veckor på filmen)
 

Liknande trådar

Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 821
Senast: Långnos
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 769
Senast: Ottilia
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 207
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp