Hingstval till TP-sto

Warfang

Trådstartare
Hej!

Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är modern både i typ och temperament. Avkomman är för eget bruk, och för dressyr. Hon är inte typisk körhäst i kroppen, hon är kort i ryggen och har lätt att länga ut i gångarterna. Däremot har hon något långa bakben. Så kom gärna med lite förslag på olika hingstar, och förklara gärna varför med:bow:

Stoets plus;
- traven, kvick och elektrisk lätt att länga och korta.
- Lätt för samling både i trav i galopp.
-hennes känslighet i ridningen. Behöver dock inte förstärkas.
-fin bakbensaktivitet
-bra temperament, mkt lätt att hantera i olika situationer. Dock lite överambitiös i ridningen, men har fått för mig att det bottnar i hantering när hon var ung. Är mot det hetare hållet med mkt energi.

Minus:
-Kort hals
- Lite trång i bogen
- Fin galopp men ngt spänd.
- Lite långa bakben

Det som jag skulle vilja förbättra är speciellt galoppen och få lite mer front och längd på halsen på avkomman. Gärna någon hingst med mkt gung och schvung. Hon är nästan 170 men väldigt nätt, så lite mer massa hade inte skadat. Gärna att hingsten lämnar bra temperament också. Och om avkomman blir exakt kopia av sin mor blir jag inte ledsen alls. Hon är ju redan en drömhäst:love:

10155534_647361565311958_7101676268595816539_n.jpg


1234716_557911524256963_1239812262_n.jpg


Tack på förhand!!
 
Min första tanke när du efterfrågar mkt schvung och gung är Quaterback. Han fick dessutom 10 på galoppen + 10 ridbarhet som 3 åring. Vet dock ej om han används numera i Sverige..

Annars utifrån din beskrivning så har du många hingstar att välja bland. Där handlar det mer om tycke och smak. Samt lite koll på hennes härstamning. Vad du tror att hon kan nedärva utifrån den. Bra temperament hittar du i bla Donnerhall och Florestan hingstar. Lycka till! ☺
 
Rent spontant tänker jag Skovens Rafael om man vill ha gung i steget och bra front/temperament på avkomman. Han kommer däremot inte tillföra någon massa direkt, och nackdelen är att det är fryst som gäller. Han har dock väldigt bra fryst semin, men det tillkommer en del kostnader och du måste åka till en station som kan inseminera på fryst.

Fürstenball är en hingst som borde vara mycket intressant. Han lämnar mycket schwung, trevlig front, bra gångarter med elasticitet och trevligt temperament med en stark förvärvning och dessutom bra dräktighet(!). Dock åt det dyrare hållet, men man får verkligen vad man betalar för.

Highcruiser har det du söker. Har sett en del avkommor med trevlig "gung" i gången, av mycket fin typ och med sansade temperament. Dock skulle jag vara mycket tveksam till att ta honom till ett TP sto med tanke på hans skritt. Han har lämnat trevlig skritt över lag, men då har hans stomaterial varit av ridhästtyp till mestadels, något att ha i åtanke.

Sedan tycker jag nog att Luxus CML borde vara en stark kandidat till detta sto. Han kan bidra med lite mer massa, väl format och långt kors samt välställda bakben. Bra front och grundgångarter av hög kvalitet med god elasticitet. Rör sig i uppförsbacke. Dessutom mycket trevlig! Borde passa som handen i handsken på ett överambitiöst TP-sto med den typiska tuigpaard-galoppen.
 
Luxus är jag väldigt sugen på! Vet ni om hur stort han lämnar? Vill inte ha mindre än 165 i alla fall. Tycker många TPs är ganska små även om mina inte är det.

Har lite funderingar även på Zaladin, någon som har lite input om honom? Mest för hans storlek och front, men tycker han känns lite... Vanlig ;) Är ju inte särskilt gungig heller. Då känns Luxus bättre kanske.

Fürstenball är nog lite i dyraste laget, i och med att jag inte vet hur hon nedärver sig. Men han är en stark kandidat till mitt andra halvblod! Även Rafael. :)

Tack för era intressanta svar och funderingar! Betyder jättemycket!
 
Luxus är jag väldigt sugen på! Vet ni om hur stort han lämnar? Vill inte ha mindre än 165 i alla fall. Tycker många TPs är ganska små även om mina inte är det.

Har lite funderingar även på Zaladin, någon som har lite input om honom? Mest för hans storlek och front, men tycker han känns lite... Vanlig ;) Är ju inte särskilt gungig heller. Då känns Luxus bättre kanske.

Fürstenball är nog lite i dyraste laget, i och med att jag inte vet hur hon nedärver sig. Men han är en stark kandidat till mitt andra halvblod! Även Rafael. :)

Tack för era intressanta svar och funderingar! Betyder jättemycket!

Jag har sett Zaladin ett antal gånger live och enligt mig har han ingen utstrålning och ingen direkt kraft. Men däremot är han mycket ridbar, har lätt för samling och är byggd på ett bra sätt. Dräktighetsprocenten ser trevlig ut också. Personligen är jag lite kritiskt mot hans stam, mödernet kunde varit mer meriterat och Solos Landtinus är inte direkt känd som en stor dressyrförvärvare. Däremot tror jag avkommorna blir trevliga ridhästar, har träffat en som var väldigt mjuk och fin u. D-day-möderne.

Du har inte kikat på Eclectisch? Där har vi verkligen ett otroligt bra möderne, och det är en hingst med mycket kraft och massa. Gångarterna är bra överlag med mycket spänst och kraft. Nackdelarna är att det är svårt att veta vilket temperament han präglar avkommorna med, även om han var mycket trevlig då jag såg honom, samt att vi inte vet hur dräktigheten är ännu
 
Luxus är jag väldigt sugen på! Vet ni om hur stort han lämnar? Vill inte ha mindre än 165 i alla fall. Tycker många TPs är ganska små även om mina inte är det.

Luxus äldsta avkommor är bara tre i år men det verkar ändå som att de blir av normalstorlek eller något större än genomsnittet. Min egen treåring e: Luxus med 166-mamma är nu 169 cm.
 
Rent spontant tänker jag Skovens Rafael om man vill ha gung i steget och bra front/temperament på avkomman. Han kommer däremot inte tillföra någon massa direkt, och nackdelen är att det är fryst som gäller. Han har dock väldigt bra fryst semin, men det tillkommer en del kostnader och du måste åka till en station som kan inseminera på fryst.

Fürstenball är en hingst som borde vara mycket intressant. Han lämnar mycket schwung, trevlig front, bra gångarter med elasticitet och trevligt temperament med en stark förvärvning och dessutom bra dräktighet(!). Dock åt det dyrare hållet, men man får verkligen vad man betalar för.

Highcruiser har det du söker. Har sett en del avkommor med trevlig "gung" i gången, av mycket fin typ och med sansade temperament. Dock skulle jag vara mycket tveksam till att ta honom till ett TP sto med tanke på hans skritt. Han har lämnat trevlig skritt över lag, men då har hans stomaterial varit av ridhästtyp till mestadels, något att ha i åtanke.

Sedan tycker jag nog att Luxus CML borde vara en stark kandidat till detta sto. Han kan bidra med lite mer massa, väl format och långt kors samt välställda bakben. Bra front och grundgångarter av hög kvalitet med god elasticitet. Rör sig i uppförsbacke. Dessutom mycket trevlig! Borde passa som handen i handsken på ett överambitiöst TP-sto med den typiska tuigpaard-galoppen.

Har läst en del om Skovens Rafael eftersom jag kommer betäcka med honom nästa år troligtvis. Tänkte bara på det du skrev angående att han inte tillför massa. Läst att han helst inte ska läggas på ett tungt sto eftersom han själv är rätt maffig. Då måste han väl ge lite massa eller är jag helt ute och cyklar?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp