Hingstval våren 2013?

Luchador

Trådstartare
Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x

Hon har haft två fina föl, e. Tornesch och e.Hiphop

Hon är 167 cm hög. Något överbyggd men annars ganska korrekt i benställning osv. Rör sig mediokert men med trevlig galopp.

Jag vill få fram en fölunge till eget bruk med tanken att den ska gå fälttävlan på någorlunda seriös nivå (minst tvåstjärnigt). Inte under 165cm och med bra gång. Alltså måste pappan nedärva både gång och hopp.. Jag värdesätter ett trevligt temperament väldigt högt. Så många hingstar faller bort redan på sitt temperament. Vad har ni för förslag?

Jag har tittat på
Sir Oldenburg (som är en personlig favorit)
Chirlon (som gett både hopp o gång, och med trevligt temperament, men tvivlar på hans stam kombinerat med hennes?)
Johnson som är en av världens populäraste dressyrhästar, men med hoppblod i stammen.
Cosmeo helt annan typ av häst. Hoppar väldigt väl. Men tycker gången brister. ?! Men verkar ha ett fantastiskt temperament.
Last Liberty oxå en personlig favorit, som jag träffat MÅNGA supertrevliga avkommor till, såväl gång som hopp och temperament, oavsett möderne. Åsikter?????
Irco Mena Känner ingen connection med detta sto, men hingsten är o förblir min "number one".

Vad tycker ni? vad har ni för förslag?
 
Sv: Hingstval våren 2013?

Jag vet inte hur ditt sto ser ut. Men jag hade nog tittat på hingstar av lite lättare modell eftersom avkomman skall användas till fälttävlan och där är det en stor fördel att inte väga för mycket!

Jag tycker du ska titta på Shooting Star. Det är en hingst jag själv har använt. Han är själv trevlig, har bra galopp, bra trav, lite sämre skritt o bra typ. Något gracila ben. Han är trevlig temperamentsmässigt, det är en tävlingshäst. Men han hingstar sig inte och går fram överallt. Han fick bra omdömen i hoppning i sverige. Han var dessutom totaltvåa i hoppning i sitt tyska prov.

190673_10150106174245748_3162385_n.jpg

190595_10150105657465748_1970179_n.jpg


Även Canterbury kan vara nåt o kika på. Ännu en lättare hingst med väldigt bra temperament, bra gångarter, bra på att hoppa.
183167_10150105657255748_7531282_n.jpg


Caremê är även det en trevlig hingst, kanske inte rör sig skitbra, men mer än vad en hopphäst brukar generellt göra. Mycket ridbar! Vann hingstklassen vid årets burksprov :)
423906_10150602460580748_924005705_n.jpg


Lucky Point HE är själv en väldigt trevlig och cool individ. Jag gillar typen mycket, mycket hingstkaraktär utan att vara krallig. Hans stam talar ju för att det är lite vasst. Men det är inget jag märkte nåt av alls när jag fotade och såg honom

424272_10150602566095748_1917512813_n.jpg
 
Sv: Hingstval våren 2013?

Tack för ett bra o utförligt svar.. Ska kika närmre på dem. Lucky Point har min granne betäckt tre ston med. Jag är väl inte helt övertygad vad gäller honom. men vi får väl se ;)
 
Sv: Hingstval våren 2013?

*kl*
Spännande att läsa om era tankar inför våren. Jag är också i full gång och funderar. Min är dräktig och tog sig lätt. Är hon en bra mamma och avkomman är av den standard jag hoppas på åker vi till hingst igen. Funderar på om det är bra att ta olika typer/linjer av hingstar för att se vad som blir bäst tills jag tror jag hittat rätt.
Som jag funderar nu så är väl det bästa att välja en beprövad hingst till ett oprövat sto. Jag bor hyfsat nära Öresundsbron och överväger någon dansk hingst. Just nu är det kanske Don Schufro och Comeback II som känns mest intressanta. Jag har väl fått för mig att C lämnar vassare avkommor och ingen av dem är själv av senaste modell.. Men trender ändrar sig ju och det behövs kanske stadigare hästar om några år ;).
Vad har ni för erfarenhet om avkommor till dessa herrar?
 
Sv: Hingstval våren 2013?

Har varit skötare till två st CB II. De är lite stökiga kan man säga, tuffa, stora, men tack o lov inte superintiliggenta. Verkar ge mkt "power". Kanske om jag hade haft ett litet mindre, nätt sto, som är ridbar men där jag vill förbättra gångarterna, så skulle jag använt honom. Har han ju en del avkommor i höga klasser. Men jag hade mkt hellre tagit Don Schufro! BH Romanov är ju också en hingst jag gillar! Synd att han inte kan användas inom asvh (för visst e det han som har ocd?)
 
Sv: Hingstval våren 2013?

Intressanta synpunkter.. Stoet är av den intelligentare varianten som passerat 170 cm så kanske att CB II går bort då..
Sunny Boy verkar lämna spännande avkommor men känns väldigt okänd i Sverige. Fler "danska" hingstar som inte är tillgängliga i Sverige som ryttarna vill se avkommor till? Romanov är en mycket intressant hingst i mina ögon.
 
Sv: Hingstval våren 2013?

Här är en till som funderar på hingst.

Don Schufro låter jättespännande!

Mitt sto är född 10, en nätt dam på just nu 160, trevliga gångarter med mycket svikt i steget. Hon är efter Faustinus- Royal Olymp- Davignon-Görlitz.

Hon har inte bästa benstället fram, något parallellförskjuten.
Jag har tittat lite på Don de Jeu på tullstorp. Men kanske är han för ädel? jag gillar själv hästar med lite massa. Mamman till min lilla var stor som ett hus och även hennes mormor var stor så det finns ju mycket maffigt bakom.
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 039
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 442
Senast: athena
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·
S
Avel Hej! Här verkar ju finnas massor med kunskap så jag passar på att fråga: har ni några förslag på hingstar till ett sto efter Tornesch...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp