Bukefalos 28 år!

Hinstig eller bara konstig?

E

EricaB

Min valack beter sej lite konstigt tycker jag. Han är finfin att rida, kan få lite tokfnatt ibland, men annars går han väldigt bra. Är bra att greja med i stallet. men när man leder honom är han otroligt bökig. Han går och småstudsar upp och ner, och om jag tar på honom, tex en klapp på haslen så gnäggar han. En sån där mörk dov gnäggning som hingstar gör. Det låter som han vill betäcka mej eller nåt, så jag får lixom putta bort honom från mej. Han gjorde samma sak åt en hund i söndags ???? Vad är det för nåt han håller på med? Han är inte speciellt intreserad av ston, men tydligen av mej och av hundar.. :crazy:
det är en 6-åring, fullblod
Tacksam för svar
 
Sv: Hinstig eller bara konstig?

Min häst blev kastrerad väldigt sent (6 år gammal var han) och han har fortfarande nu när han är tolv ett ganska utpräglat hingstbeteende i vissa situationer. En stallkompis skulle ta hand om min häst en dag. Först mockade hon till sin häst, ett sto som var superbrunstigt, sen gick hon in och mockade till min häst. Då började min häst uppvakta min kompis tämligen flitigt, han gnäggade sådär djupt och lågt som du beskrev att din gjorde, och så började han klia henne. Däremot så försöker han inte betäcka det aktuella stoet i hagen, eller visar ens intresse av henne, fastän hon är jättekär i honom. Det är jättekonstigt. Skumt med din häst att han bara gör det när du leder... Är det varje gång eller bara ibland? Du kanske råkat kliva i ett brunstigt stos kiss (i box eller hage) och han känner lukten därifrån?
 
Sv: Hinstig eller bara konstig?

D låter ju ganska konstigt...
Djur som inte präglats av sin egen art ex.
en hundvalp som mister sin mamma som nyfödd o inte träffar andra hundar utan bara människor tror att den ska skaffa ungar med människor sen...den vet inte att den är en hund...

Men att det skulle va så i detta fallet har jag mkt svårt att tänka mej...
 
Sv: Hinstig eller bara konstig?

Det är lite konstigt, han kände väl lukten och kopplade/reagerade omedvetet? Han gillar stoet i fråga, men har aldrig uppvaktat henne på det sättet. Hon är jättekär i honom och vill gå med honom hela tiden, men ingen i stallet har nånsin sett honom visa ngt "sexuellt" intresse för detta sto, och det finns heller inga tecken på att han skulle försöka stiga på henne alls. Det är konstigt och jag har ingen aning om varför det är så, men jag ville visa trådskaparen att det finns fler vallakar som reagerar konsigt på samma sätt som hon beskrev.
 

Liknande trådar

E
Träning Idag har jag haft en jobbig dag i stallet med min häst. Han är 7 år, fullblod, valack. Kan berätta lite bakgrund först. Köpte honom...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: rosita
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 419
A
Övr. Hund Vi har en nästan 3 årig tik. När hon löper har hon ett väldigt konstigt beteende bla att hon pressar sig under min pappas säng mitt på...
Svar
2
· Visningar
27 396
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp