Hippologen 2010

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Banana Breeze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 8 697
Sv: Hippologen 2010

Det var inte särskilt många ansökande som föll bort på fysdelen och teorin så det tyckte det inte var någon ide att ha med de momenten. Att de tagit bort intervjun tror jag berodde på att högskoleverket inte tyckte de skulle ha med det.

Har stallchefs inriktingen tagits bort?? Någon som vet vart antagningsproven är någonstans i år?

Så nu behövs minst 6 månaders praktik innan man söker, går det lika bra om man jobbar med hästar eller måste det vara praktik?

Jag undrar hur många andra områden än just hästutbildning man skulle kunna ställa en likande fråga?

Jag har jobbat 2 år på mekanisk verkstad, måste jag söka en praktikplats för att få verkstadspraktik?
Jag har jobbat på dagis, måste jag söka en praktikplats när det krävs att man har praktik med barn?

Däremot kan det kanske vara relevant att kolla om arbetsplatsen och arbetsuppgifterna godkänns.

(Att jag dessutom spontant läser in ett "nästan gratisjobb" i det där med praktikplats är förstås helt min egen tolkning!)

KL

Fick brev idag om att jag inte var behörig. Fick panik, hade ju skickat in alla papper och så. Ringde upp och som tur var hade det blivit nått fel. Men när hon kollade nu så skulle jag vara behörig. Puh! Fast nu kommer jag går runt och vara hispig och nervös inför den 20:e maj så intagningsprovet är...

Nån mer som sökt?

Jag undrar hur många andra områden än just hästutbildning man skulle kunna ställa en likande fråga?

Jag har jobbat 2 år på mekanisk verkstad, måste jag söka en praktikplats för att få verkstadspraktik?
Jag har jobbat på dagis, måste jag söka en praktikplats när det krävs att man har praktik med barn?

Däremot kan det kanske vara relevant att kolla om arbetsplatsen och arbetsuppgifterna godkänns.

(Att jag dessutom spontant läser in ett "nästan gratisjobb" i det där med praktikplats är förstås helt min egen tolkning!)

Såvitt jag vet får man räkna in betalt arbete, så var det iallafall innan när djursjukvårdare hade praktikkrav. Där skulle man ha arbetat med djur på något sätt i minst 6 mån, antingen som praktik eller arbete.

Vissa som söker au-pairer vill att man ska ha viss erfarenhet tidigare, tex. suttit barnvakt, jobbat på förskola eller haft praktik.

Jag tror att jag söker hippologen nästa år eller möjligen året efter. Tror verkligen att det skullle vara roligt. Det som stör mig mkt. är att jag inte har klarat matten. Inte för att jag är dum i huvet utan av ren lathet. Hade VG i matten i 9:an men IG i gymnasiet. Förr skylde jag mest på läraren, men allt var inte hans fel. Hade jag lagt manken till så hade jag klarat det och sluppit behöva plugga det såhär flera år senare :(...

Sattsar på att bli B-instruktör det närmaste året, nh-instruktör och ta yrkesprovet hästskötare. Det känns närmare till hands, men hippologen vore inte helt fel...

Jag har sökt Hippologen i år. Fick kallelsen till antagningsprovet förra veckan:)
Jag tycker det verkar bra att de gjort den treårig.
Men man vet ju aldrig?

Jag är iallafall sjukt nervös!
Fler som ska göra prov?

Jag har sökt Hippologen i år. Fick kallelsen till antagningsprovet förra veckan:)
Jag tycker det verkar bra att de gjort den treårig.
Men man vet ju aldrig?

Jag är iallafall sjukt nervös!
Fler som ska göra prov?

Nittonde:)

Spännande!

Jag är mest orolig för visa häst vid hand-delen. Hemskt om man säger fel tecken. Eller glömmer något.
Jag hoppas på en brun häst utan tecken :p

Hoppas det går bra :) Jag är sjuuukt nervös... Häst för hand är nog den delen jag är minst nervös över :p Har inte hoppat så mycket på sista tiden, så det är väl det som inte känns så bra just nu. Men kommer jag inte in i år så får jag söka nästa år och då kanske jag är mindre nervös.

Så nu har jag gjort provet :) Gick helt okej tyckte jag. Kunde presterat bättre, speciellt i dressyren och under utvärderingarna... Men, men, tyckte iaf att det var kul att göra provet och jag dog inte :p

Så nu hoppas jag på att INTE få ett brev inom de närmaste veckorna.

Jag tycker att det är jätte bra! under ett halvår hinner man få mer erfarenhet, och man hinner fundera på om det verkligen är vad man vill jobba med! går man ex. gymnasium så är mycket bestämt av lärare, man har andra kurser att tänka på osv. Jobbar/praktiserar man så blir det mer som ett jobb och så som man kommer leva efter hippologutbildningen.

Jag har sökt islandshäst inriktningen! dock är det bara 3platser och tror det var 18sökande. :S tufft att komma in! gör färdighets proven på tisdag!

Hoppas du kommer in!:)

För mig gick det väl också ganska bra, dressyren var den som gick sämst.
Hade kanske kunnat rädda den med en bra utvärdering men jag tycker jag mest svamlade på :p
Det är ju bara att hoppas på att man inte får något brev. Går som på nålar till brevlådan!
Lycka till!

Nu har antagningsbeskeden kommit på studera.nu för er som sökt :) Jag blev antagen och är super glad!!! :D

Såg den här tråden först nu, men jag kom också in! :banana:

Finns detta bara på flyinge?

Själv börjar jag på gymnasie i höst, Naturvetenskap + Hippologi på Flyinge! Suuuuper exited!

Nu gæller det bara att hitta någonstans att bo! :)

Hej!

Jag hoppar in i tråden och ville bara säga GRATTIS till er som kom in! Jag har precis gått första året på Flyinge och ska till hösten börja det andra på Strömsholm. Kan bara säga att det varit ett toppenår och jag är nästan avundsjuk på er som ska börja! :D

Om ni vill fråga om nåt eller bara ha tips i största allmänhet så är det bara att fråga. Annars säger jag bara: Köp piké-tshirtar, man kan aldrig få för många! ;)

Förresten så var jag med och var guide under antagningsprovet, så jag kanske träffade nån av er där? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 383
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår