Sv: Hippologen 2010
Jag var med och guidade alla tre dagarna, men vi hade ju lite olika pass och så. Tror att jag och Johanna löste av varandra iaf en av dagarna
Angående boende så tror jag ni fick en lista med antagningsbeskedet va? Är egentligen bara att ringa runt och kolla. Jag gjorde så att jag letade de ställen jag hittade och prickade ut på en karta för att få ett hum om hur långt från Flyinge de ligger och så. Jag bodde tillsammans med en kompis i en 2a precis i allén, var helt perfekt med stallplats och allt på gården, men vet att det redan är uthyrt i år till 2 av mina fd klasskompisar som ska börja 2an.
Priserna ligger på ca 2-3000 för boende och ungefär liknande för stallplats.
De flesta boenden ligger i närheten av Flyinge Kungsgård, men finns en del runt Granelundshallen (Flyinge RF) också. Vissa av boendena på listan ligger ganska långt från Flyinge så kolla upp det, de allra flesta inser att så nära som möjligt underlättar.
Om man vill bo på ett "korridorsliknande" ställe så finns ASVH, Gustafslund och Fredhem. Var många i min klass som bodde på nåt av de ställena och de flesta trivdes bra, men tror man måste va beredd på allt vad det innebär att bo med massa andra tjejer
Ett tips om ni ska ha stallplats också, så fråga om hur utevistelsen ser ut. Hur stora hagar och hur många timmar/dag. Vissa stall har knappt hästarna ute medans de går ute från tidig morgon till sen kväll på andra ställen. Fråga också hur de gör med hagvistelse under vintern när det är minusgrader, i vintras var det flera stall som "vägrade" släppa ut hästarna när det var som kallast för det frös i stallet då.. Skåningar som inte är vana vid vintern
Angående skolan så köp inte massa kurslitteratur innan ni börjar, mycket är "onödigt" som man kan låna ihop. De böckerna ni ska se till att ha från start är Ridlära, Hästhållning i praktiken, Hästens näringsbehov och utfodring och Hästens biologi.
Men hur som helst, ni kommer få ett toppenår!! (eller ja, tre toppenår) Se till att ta vara på året och inse vad bra ni har det även när det känns lite tung

Lärarna (de allra flesta) är underbara!
Fråga på bara om ni undrar fler saker