Hippologen 2010

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Banana Breeze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 8 697
Sv: Hippologen 2010

Stjarlotte: Tack så mycket! :D
Jag gjorde antagningsprovet den 18e, om jag minns rätt var jag i första gruppen för att jag skulle påbörja resan upp till Lule vid 16-tiden ;P

Jag har fortfarande inte førstått att jag kommit in. Læste vælkomst brevet och det stod om pikè- tshirtarna :D man får væl køpa in sig ett lager då :D Jag gjorde provet den 20 och var i førsta gruppen. Vår guide hette Johanna kom jag ihåg.
Men jag kan væl passa på att fråga dig om boende och sånt då, var ær bæst/billigast att bo osv. Min kompis kom också in, så vi har sagt att vi kan bo ihop, var finns bæsta møjligheten till det? /Johanna

Jag var med och guidade alla tre dagarna, men vi hade ju lite olika pass och så. Tror att jag och Johanna löste av varandra iaf en av dagarna ;)

Angående boende så tror jag ni fick en lista med antagningsbeskedet va? Är egentligen bara att ringa runt och kolla. Jag gjorde så att jag letade de ställen jag hittade och prickade ut på en karta för att få ett hum om hur långt från Flyinge de ligger och så. Jag bodde tillsammans med en kompis i en 2a precis i allén, var helt perfekt med stallplats och allt på gården, men vet att det redan är uthyrt i år till 2 av mina fd klasskompisar som ska börja 2an.

Priserna ligger på ca 2-3000 för boende och ungefär liknande för stallplats.

De flesta boenden ligger i närheten av Flyinge Kungsgård, men finns en del runt Granelundshallen (Flyinge RF) också. Vissa av boendena på listan ligger ganska långt från Flyinge så kolla upp det, de allra flesta inser att så nära som möjligt underlättar.

Om man vill bo på ett "korridorsliknande" ställe så finns ASVH, Gustafslund och Fredhem. Var många i min klass som bodde på nåt av de ställena och de flesta trivdes bra, men tror man måste va beredd på allt vad det innebär att bo med massa andra tjejer ;)

Ett tips om ni ska ha stallplats också, så fråga om hur utevistelsen ser ut. Hur stora hagar och hur många timmar/dag. Vissa stall har knappt hästarna ute medans de går ute från tidig morgon till sen kväll på andra ställen. Fråga också hur de gör med hagvistelse under vintern när det är minusgrader, i vintras var det flera stall som "vägrade" släppa ut hästarna när det var som kallast för det frös i stallet då.. Skåningar som inte är vana vid vintern ;)

Angående skolan så köp inte massa kurslitteratur innan ni börjar, mycket är "onödigt" som man kan låna ihop. De böckerna ni ska se till att ha från start är Ridlära, Hästhållning i praktiken, Hästens näringsbehov och utfodring och Hästens biologi.

Men hur som helst, ni kommer få ett toppenår!! (eller ja, tre toppenår) Se till att ta vara på året och inse vad bra ni har det även när det känns lite tung ;) Lärarna (de allra flesta) är underbara!

Fråga på bara om ni undrar fler saker :)

Nu har jag sökt boende på Gustafslund. Hoppas få positivt svar därifrån! :) Annars är det bara leta vidare :)

Nja, men min kompis ringde dom, och då sa dom att det fanns många rum kvar och att man inte var tvungen att bestämma sig direkt. Och att man skulle skicka sina personuppgifter osv i mail på deras hemsida så återkom dom men besked, tror jag :P hehe

Nu börjar jag få lite smått panik, ALLA jag ringt till har antingen fullt, eller så har dom slutat hyra ut eller så svarar de inte. Vad gör man? :O

Vet du i vilken av byggnaderna rummet är? Om det är ovanpå stallet så är rummen ganska små och avlånga med snedtak. Dörren är typ mitt på ena långsidan och snedtaket är på andra långsidan. Vet inte om det var en så bra förklaring men du kanske förstod nåt ;)

Med risk för att kännas tjatig så kan det vara värt att ringa runt till samma en gång till, för en del får återbud osv. som de inte visste om första gången man ringde. Stället där jag bodde var uthyrt första gången jag ringde, men andra gången hade hon som skulle ha bott där ångrat sig och valt ett annat boende.

Har du kollat på ASVH? Dom brukar i princip aldrig ha alla rum uthyrda.

Känns som det kommer bli bostadsbrist i Flyinge under erat tredje år, då det kommer finnas både ettor och sådana som väljer att gå tredje året på flyinge. Finns ju egentligen bara boendeplatser att få tag på som räcker för en hippologklass på ca 30 pers och en unghästutbildarklass på ca 20 pers som det är nu.

Ja, jag kommer ringa runt idag igen, men som du säger, man känner sig lite tjatig. :) Jag tror också att det kommer att bli svårt att få tag i boende det tredje året. Hoppas att man fixat lite bra "boende-kontakter" första året då, så man kan få komma tillbaka efter 2an i Strömsholm :)

Vet du i vilken av byggnaderna rummet är? Om det är ovanpå stallet så är rummen ganska små och avlånga med snedtak. Dörren är typ mitt på ena långsidan och snedtaket är på andra långsidan. Vet inte om det var en så bra förklaring men du kanske förstod nåt ;)

Näe, jag vet knappt nånting tyvärr :P Men jag ska ringa idag och fråga om bilder/beskrivning :) Vill ju gärna veta hur det ser ut så man vet hur mkt möbler som ryms osv :)

Välkommen till Flyinge alla nya hippisar!! Hoppas det går bra med boendeletandet för er:) Vi ses om några veckor !

Tack så mycket! Längtar som bara den nu! :) Boende gick mindre bra, har endast hittat ett rum som ligger i karup, 20min ifrån. Det är jätte tråkigt, ville verkligen bo i närheten och gärna på korridorsboende. Men men, hoppas verkligen att det blir något ledigt så jag kan ta det istället! :)

Har du verkligen kollat på ASVH? Tror inte dom hade fullt på hela förra året, och ni borde ju inte va såå många fler i år att dom helt plötsligt fyller? Eller är det många andra som valt att inte hyra ut i år?

Ja, jag har ringt dom. Pratade med han som var ansvarig, niklas tror jag att han hette. Jag har ringt honom 2 ggr till och med :) Men han säger till mig att det är fullt iallafall, så jag tror det. Hehe :)

Någon som kan komma med tips om csn bidrag/lån. Hur mycket behöver man ungefär? Självklart är det olika från person till person, men på ett ungefär? :) Dessutom har jag ingen häst med mig. Och mitt boende kostar bara 1500:- förhoppningsvis hittar jag ett annat boende så fort som möjligt med.

Mitt tips är att göra upp en budget, skriv en lista på alla inkomster och utgifter du kan tänkas ha på en månad, med boende, mat, internet, osv osv :)

Kl
Jag tänker söka nästa år, ridhästutbildningen.. Däremot tycker jag att informationen ang tredje året är ngt bristdfälligt, vilka kurser, var? Nån som kan vara snäll att svara? Dessutom
Läste jag att pall inte får användas vid uppsittning, är detta sant?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 383
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår