Bukefalos 28 år!

Histaminintolerans och Daosin

svea

Trådstartare
Jag är histaminintolerant vilket i princip innebär att alla goda middagar slutar med sömnlösa nätter med magont och att dagen efteråt inte blir rolig alls. Nästan allt som gör matlagning intressant innehåller mycket histaminer och i kombination med alkohol blir allt mycket värre. Bubbelvin och varm lax är rena knockouten till exempel.

Nu undrar jag om någon med liknande problem har provat Daosin eller något motsvarande preparat? Det låter ju fantastiskt men ska man följa tillverkarens rekommendation om dos blir det ju väldigt dyrt. Men det skulle klart vara värt det för att slippa magbesvär, och kanske bra för hela kroppen. Jag är dessutom intolerant mot en hel del livsmedel på grund av korsreaktioner med pollenallergi och ska man skala bort allt jag reagerar på blir det verkligen inte mycket kvar att kalasa på.
 
Jag är histaminintolerant vilket i princip innebär att alla goda middagar slutar med sömnlösa nätter med magont och att dagen efteråt inte blir rolig alls. Nästan allt som gör matlagning intressant innehåller mycket histaminer och i kombination med alkohol blir allt mycket värre. Bubbelvin och varm lax är rena knockouten till exempel.

Nu undrar jag om någon med liknande problem har provat Daosin eller något motsvarande preparat? Det låter ju fantastiskt men ska man följa tillverkarens rekommendation om dos blir det ju väldigt dyrt. Men det skulle klart vara värt det för att slippa magbesvär, och kanske bra för hela kroppen. Jag är dessutom intolerant mot en hel del livsmedel på grund av korsreaktioner med pollenallergi och ska man skala bort allt jag reagerar på blir det verkligen inte mycket kvar att kalasa på.

’Använd daofood istället samt extra quercetin.
 
Jag är histaminintolerant vilket i princip innebär att alla goda middagar slutar med sömnlösa nätter med magont och att dagen efteråt inte blir rolig alls. Nästan allt som gör matlagning intressant innehåller mycket histaminer och i kombination med alkohol blir allt mycket värre. Bubbelvin och varm lax är rena knockouten till exempel.

Nu undrar jag om någon med liknande problem har provat Daosin eller något motsvarande preparat? Det låter ju fantastiskt men ska man följa tillverkarens rekommendation om dos blir det ju väldigt dyrt. Men det skulle klart vara värt det för att slippa magbesvär, och kanske bra för hela kroppen. Jag är dessutom intolerant mot en hel del livsmedel på grund av korsreaktioner med pollenallergi och ska man skala bort allt jag reagerar på blir det verkligen inte mycket kvar att kalasa på.

’samt, ta reda på hur långt innan din kropp vill du tar det, samt om du behöver fylla på under en längre middag tex.
 
Utveckla gärna. Funkar det alltså att bara ta den vid behov?

’Absolut, ta den vid måltider som den behövs. Inte annars. Tex om du ska äta på viss restaurang eller så. Du behöver definitivt inte ta innan du äter ett ägg med helt stelnad vita tex. Ska du gå loss på jordgubbar kanske du behöver ta två, lite parmesan på pastan och ett glas vitt en.
 
Utveckla gärna. Funkar det alltså att bara ta den vid behov?

Samt, är du känslig för att äta rester? Tex viss mat går bra nylagad, men inte värmd. Fisk som inte är nyfångad, reagerar du? Dryage kött är det reaktion?

makrill, inlagd sill, salami, skinka, ost, spenat, tomat, avokado, banan, hallon, ananas, valnötter, choklad, vin, öl, skaldjur, jordgubbar är de värsta som triggar histaminreaktioner för många men för vissa är det kombon som gör det andra det enskilda.
 
’Absolut, ta den vid måltider som den behövs. Inte annars. Tex om du ska äta på viss restaurang eller så. Du behöver definitivt inte ta innan du äter ett ägg med helt stelnad vita tex. Ska du gå loss på jordgubbar kanske du behöver ta två, lite parmesan på pastan och ett glas vitt en.

Låter ju toppen. Jag har ganska bra koll på vad som drar igång det och till vardags kan jag hålla det i schack, är inte hyperkänslig. Men det är som sagt trist när guldkanten i livet ger trista konsekvenser. Mitt enda besök hittills på tvåstjärnig Michelin-restaurang slutade inte väl.
 
Låter ju toppen. Jag har ganska bra koll på vad som drar igång det och till vardags kan jag hålla det i schack, är inte hyperkänslig. Men det är som sagt trist när guldkanten i livet ger trista konsekvenser. Mitt enda besök hittills på tvåstjärnig Michelin-restaurang slutade inte väl.
Skönt! Quercetin gör stor skillnad så det är därför daofood är bättre. Dock är det många som behöver extra i form av 500mg per måltid. Dock är man inte känslig kan man ta 1g quercetin och en daofood och vara ok.
 
Får jag fråga vilka reaktioner du/ni får? Intressant ämne!

Själv har jag blivit mer allergisk mot pollen sista åren och sedan förra sommaren upplever jag att jag inte tål spenat, inte ens när det var ”bara” grön pasta... Undviker även skinka/fläskkött sedan några år tillbaka.
 
Får jag fråga vilka reaktioner du/ni får? Intressant ämne!

Själv har jag blivit mer allergisk mot pollen sista åren och sedan förra sommaren upplever jag att jag inte tål spenat, inte ens när det var ”bara” grön pasta... Undviker även skinka/fläskkött sedan några år tillbaka.

’spenat är superhögt i histamin som du ser ovan så rå spenat tåls dåligt. Stekt, värmd går oftast bättre.

Rektionen är olika, vissa svullnar i halsen, andra får problem med tarmen, tredje magen....

Fläsk spelar roll hur det hanteras, vissa tål det om det är rent utekött andra om det är obehandlat.
 
Får jag fråga vilka reaktioner du/ni får? Intressant ämne!

Själv har jag blivit mer allergisk mot pollen sista åren och sedan förra sommaren upplever jag att jag inte tål spenat, inte ens när det var ”bara” grön pasta... Undviker även skinka/fläskkött sedan några år tillbaka.

Jag mår pyton och får magknip och får gå på toa en massa (värsta tillfället låg jag i fosterställning på toagolvet en halv natt), sen kan jag känna mig åksjuk ett bra tag efteråt. Kan också bli överdrivet påverkad av alkohol i kombination med histaminrik mat, t ex då tillagad lax och bubbelvin.

Vad gäller korsreaktionerna så är det ungefär samma med magen. Har dessutom sluppit det mesta av mina böjveckseksem och har färre/kortare förkylningar sedan jag slutade äta de grejerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp