Bukefalos 28 år!

Hitta felet....

J

Jossan

Vad kan vara fel på min 1,5-åring?
Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar.
Men jag blir inte klokare!

Hästen i fråga har inte känts helt fräsch sen jag tog hem henne för ca 2 mån sen. Då var det mest en känsla, nu är det uppenbart för vem som helst.
Hur eller om dessa symtom hänger ihop, vet jag inte, men här är dom i alla fall.

Svullen i ena ögat, rött, rinner lite och verkar irriterat. Kanske båda ögonen (svårt att avgöra), men mest på vänstra. Har sköljt ur det med koksalt dagligen, men gör varken från eller till. Vet. tyckte inte det var något att anmärka på, men det ser INTE ut som det ska. Fick penicillin av annan orsak (se nedan), hon sa att det kunde hjälpa mot ögat också (om ögoninflammation), men icke.

Mugg. Eller nåt liknande. Behandlar med celeston, samt håller rent och torrt. Blir bättre, men blossar upp lika fort igen. Verkar göra rejält ont. Fick antibiotika (Tribrissen, hon hatar sprutor) av vet. för att hon svullnat upp i benen, som en följd av muggen. Svullnaden försvann, men är nu, efter avslutad kur, tillbaka. På alla benen, trots att muggen är mycket bättre, och bara sitter på ett ben.

Ovilja att lyfta benen (trots att hon inte brukar bry sig).

Ev. fotskabb. Hon har verkat irriterad, slagit med hovarna mm i kombination med mjällighet i päls och man (plus muggen, som ev. också hänger ihop med det). Behandlat med sebasil 2 ggr och irritationen är borta, men inte mjället, trots idogt borstande. (Fick även kortison intramuskulärt för att ta bort den akuta klådan.)

Hälta, eller mer ovilja att gå. Verkar bli värre och värre.

Mage, som bubblar och låter mer än normalt (som om hon var dålig i magen, men det är hon inte). Reagerar inte nämnvärt när jag trycker på magen.

Äter och dricker normalt.

Ingen feber, men mycket nedsatt allmäntillstånd. Ser inte frisk ut, hänger med huvudet, ser trött och lessen ut. Blivit värre de senaste 2 dagarna, då även svullnaden i benen blivit värre, mest bak.

Haft röta i hovarna, som följd av det blöta underlaget i hagen, och har därför fått stå inne mer än vanligt. Behandlat rötan med väteperoxid och kopparsulfat, och den har blivit betydligt bättre, vad jag kan se och avgöra.
Strålarna verkar ganska höga. (Verkas av van barfotatrimmare, senast för 2,5 vecka sedan och såg då fin ut, förutom rötan.)

Får lusern, linfrökaka och havre, har ej fått lusern innan men vande in mycket försiktigt. Byte till hösilage från hö nyligen, vande in under en 2 veckorsperiod. Proteinöverskott? Analysen på hösilaget har inte kommit, men då höet var dåligt näringsmässigt sänkte jag lusernet lite vid övergången, i väntan på analyssvaren.
Började misstänka, eller ville utesluta, fångkänning, och tog idag helt bort lusernet och minskade på silaget, ökade på höet.
Trodde inte växande unghästar kunde få för mycket mat...

Fin och lagom i hull, men glanslös päls. Avmaskad och vaccinerad enligt konstens alla regler.

Har tidigare varit känslig för växtvärk, blivit stel och fått ont, men nu känns det inte som att det sitter där. Även haft känsliga ögon, men då på sommaren, av flugorna (har jag antagit).


Vet. var ute för ca 2 veckor sedan, men sen dess har hon blivit märkbart sämre.
Ska ringa imorgon igen, men väntar mig bara att få nåt rutinmässigt svar, kanske ytterligare en antibiotikakur för att minska svullnaden.


Spontana tankar om det här?
Alla tips är varmt välkomna...
Mår skitdåligt av att se henne såhär, utan att veta vad jag kan göra för att hjälpa.


Hälsningar/




matte
 
Sv: Hitta felet....

Förstår din oro. Har du tagit ett blodprov? Där får du kanske ditt svar. Har hästen mask kvar så syns det där med.
Allergisk mot ströt?
 
Sv: Hitta felet....

Låter som magsår/magkatarr, magproblem.
Botas med Protexin. Ge henne först en kur på fem dagar av pastan och sen ger man den frystorkade varianten under ca en månad.
Ge inet hösilage och betfor.
 
Sv: Hitta felet....

Magproblem, alltså? Känns inte alls omöjligt.
Vilka av hennes symtom kan i så fall hänga ihop med det?
Skulle vilja läsa om det, var? Här? Gamla trådar?


Tack för hjälpen!!!


MVH/


Josefine
 
Sv: Hitta felet....

Ta ett blodprov snarast.

Jag skulle dessutom ta den hästen till klinik för blodprovstagningen och utredning om din veterinär hemma inte tar det på allvar. Det kan vara tusen och en saker nämligen, allt från magproblem, en envis allmäninfektion till problem/defekter med immunförsvaret.

Och efter historien med min förra unghäst så tycker jag def att det i ditt fall är dags för en rejäl utredning, där ett blodprov är första steget.
 
Sv: Hitta felet....

Du har rätt Alexandra_W...
Jag vill bara ha ordentligt med kött på benen, har erfarenheter av hur överkörd man kan bli av veterinärer, som bara tittar lite snabbt och ger lite antibiotika, sen skickar en räkning på 1500:- Där står man kvar med en lika sjuk häst, tusen frågor och en tom plånbok.

Kanske är det bättre på klinik, jag vet inte. Gör ju hellre en ordentlig undersökning en gång, än tvingas ta ut veterinären till stallet var och varannan vecka.
Hästen i fråga är dessutom såld, och ska bara bli frisk, för att sedan åka till sin nya matte.

I östergötland, Mantorp som gäller? Jag vill ha en duktig veterinär, som tar mig och min häst på allvar. FÖRSTA gången.


MVH/


Josefine
 
Sv: Hitta felet....

Var på ATG i Mantorp idag.
Var skitstressad, så jag lastade mest bara in lilla fröken i transporten och åkte (återbud).
Självklart såg veterinärerna inte röken av många av de symtom jag beskrivit... :angel:

Benen var inte ett dugg svullna, hon visade ingen hälta, ögonen såg fina och klara ut, överhuvud taget verkade hon pigg och framåt :D .
(Igår såg hon nästan döende ut, med lite överdrift...)

Men de anmärkte på lite, i alla fall. Pälsen var mycket mjällig, de letade efter löss/skabb men hittade inget. Fick ett schampo med bakteriedödande verkan som jag skulle testa. Den dåliga pälskvaliten kunde även ha med mask att göra, varav ett träckprov togs.

Tog även ett blodprov, för att visa ev. infektion som inte läkt ut.

Ögonen såg som sagt helt ok ut, men hon tittade ändå på dem och spolade i kontrastvätska, men hittade inga skador, bara att slemhinnorna var röda. Fick en ögonsalva med antibiotika i.

Ben och hovar var inte mycket att göra åt, eftersom hon inte var svullen eller visade hälta. Hon var öm och ville helst inte lyfta, men det i sig är ju svårt att behandla... Kanske har hon fortfarande rejält ont av muggen.

Kändes ju som att mitt borttagande av lusern+del av hösilaget igår, borde ha med hennes plötsliga tillfrisknande att göra, men jag vet inte. Jag frågade efter tecken på proteinöverutfodring, och det var bl.a mycket kissande (och därmed drickande). Jag har kunnat lägga in 4 kärror halm på hennes bädd på kvällen, det är ändå blött dan efter.
Så kanske har jag gett för mycket protein. Trodde som sagt knappt det var möjligt på en 1,5-åring, men jag har mycket kvar att lära.
Tänker låta henne gå på bara havre ett par dagar till, och sen försiktigt lägga till lusern igen, dock mindre den här gången, och se hur hon reagerar (hon fick bara 1 kg innan, så det var inga jättestora mängder).
Kan jag ge något för magen så länge? A-fil? Proviva?


MVH/



Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp