Hitta nya sammanhang för ensam pensionär?

Börja spela bridge kan vara en trevlig och social aktivitet.

Närmaste (eller näst närmaste) bridgeklubb har antagligen nybörjarkurser.

Ofta så spelas det bridge både i bridgeklubbar och som aktivitet inom PRO/SPF.
 
Hörde på radion igår att det är många pensionärer som söker sig till veteranpoolen nu. De spånade på varför och kom fram till att det säkert berodde på svårare ekonomiska tider men att flera pensionärer också ville göra nytta och hitta sammanhang och viljan att hjälpa andra. Kanske kan vara något beroende på vad han jobbat med tidigare.

Golf kanske kan vara något annars? Ta grönt kort i grupp och kanske det finns några aktiviteter för äldre på golfklubben?
 
Förutom alla förslag ovan så anordnar kommunen jag bor i slöjdträffar (både trä/metall och sy) för äldre. Samt boule, bingo och bio.

Det anordnas också träffar utifrån en stor (före detta) arbetsplats där folk som jobbat där, eller är barn* till de som jobbat där träffas. Det finns inget sådant utifrån vad han jobbat med?

*dessa barn är i dagsläget alla pensionärer själva.
 
Det beror ju på hur gammal din svärfar är. Han kanske kan jobba (jobbonär eller ideellt) någon timme med det han tidigare arbetade med?
Daghusse/Rasta någons hund?
Kolla på kommunens hemsida om evenemang, där kan det finnas saker omkring evenemanget som kan ge något.
God man åt någon?
EFS? Svenska Kyrkan? Där finns ofta café där andra daglediga kan träffas och surra. Då brukar det även anordningas någon aktivitet.
Köpa en kolonilott och bli aktiv i den föreningen?
Gå studiecirkel i något han aldrig tidigare gjort?
Skaffa veteranmoppe/bil och gå med i klubb förd i sådan klubb?
Att han lusläser dagstidningen för annonser om vad som anordnas. Ibland kan det dyka upp oväntade saker.....
Gå kurs i hur man använder mobilen maximalt/fotografering med den?
Ta långa cykelturer?
Gå kurs i matlaganing?
Engagera sig i MSB (Myndigheten för samhällsberedskap)?
Kolla in utegym, där kan finnas några i lämplig ålder som tränar som han kan börja prata med?
Gå till Biblioteket och läsa dagstidningar? Där finns nog lfera som gör det och som han kan prata med senare utanför biblioteket.



Jag kommer att följa denna tråden då jag själv snart blir fritidsforskare.
 
Eller hur. Här finns båda och min mamma, som varit bland det mest vänster jag vet, har valt SPF för hon tycker både det är trevligare folk och rolig
Jag hade hoppats att de skulle ha varit opolitiska.
Men jag skulle, oavsett partiinriktning, välja det som har mest aktiviteter som intresserar mig.
Nu är två av mina bästa vänner med i SPF i var sin stad, just pga aktiviteterna, så det blir förmodligen det jag går med i.
Dessutom verkar inte PRO ha så mycket här omkring, vad jag har sett.
 
Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv.

Ensamheten är ju påtaglig för honom (utöver all förändring, både emotionellt och praktiskt).

Vi märker att han försöker söka kontakt med det lilla nätverk som finns omkring honom och han har senaste månaderna hållt sig sysselsatt så gott han kan. Nu börjar vardagen komma ikapp, med mindre praktiska sysslor att fixa efter svärmors död etc. Dagarna när han är ensam hemma verkar vara väldigt svåra för honom, vilket vi förstår. Hans nätverk är inte jättestort och består mest av barn och ett par närmare släktingar. Avlägsna vänner som ses sporadiskt.

Vi involverar honom så mycket vi kan i vår vardag, både min partner som har eget företag tar med honom på lite jobb ibland, sen kommer han hit och äter middag, sover över vid behov, hjälper oss med lite sysslor eller bara hänger med oss i soffan.

Men det är ju såklart så att vi inte kan utgöra hela hans nätverk och fylla all hans tid - vi arbetar båda två och har ett litet barn. Så det är många dagar som blir tomma för honom.

Svärfar är i grunden social och gillar sällskap av andra, så jag förstår att ensamheten är plågsam för honom. Nu har det gått så kort tid sedan hela livet vändes upp och ner för honom, så jag förstår att det nog också blir bättre med tiden. Men jag funderar ändå, kan vi (såsmåningom) hjälpa honom mer än vad vi gör? Jag funderar t.ex. om det går att försöka stötta och hjälpa honom till fler sammanhang så hans dagar inte ska bli så tomma.

Han är pensionär, har sportintresse (att titta på sport) men inte så mycket mer. Levt lite för sina barn och mest hakat på sin fru, har inga tydliga egna intressen eller saker att fylla dagarna med. Jag försökte söka på om det fanns sammanhang, aktiviteter el liknande man kunde prova på som syftade till att föra samman äldre, men gick lite bet.

Tar gärna emot tips! Högt som lågt. Aktiviteter, föreningar, sammanhang. Vara kontaktperson? Kontaktfamilj? Volontärarbete? Ja, allt möjligt. Jag tror han i grunden välkomnar fler sammanhang och personer i sitt liv, men att vi kanske behöver hitta rätt saker och hjälpa honom ta första stegen.
Gillar han att träna? Jag gymmar på Friskis ofta tidigt och då är det massor med pensionärer där. De hänger inne på gymmet och tränar lite och sen efter träningen så sitter de och fikar. Träningen verkar inte vara det viktigaste utan de snicksnackar och verkar väldigt sociala.
 
Jag hade hoppats att de skulle ha varit opolitiska.
Men jag skulle, oavsett partiinriktning, välja det som har mest aktiviteter som intresserar mig.
Nu är två av mina bästa vänner med i SPF i var sin stad, just pga aktiviteterna, så det blir förmodligen det jag går med i.
Dessutom verkar inte PRO ha så mycket här omkring, vad jag har sett.
Min mamma har mig veterligen inte upplevt någon politisk prägel på deras körsång, bokcirklar, resor eller övrigt. Även om ursprunget historiskt har sådan prägel så är det ju upp till deltagarna hur det utformas och är intresset inte åt det politiska håller så blir inte aktiviteterna heller det tror jag i nuläget.
 
På min ort finns bägge i väldigt aktiva föreningar. Mkt tydligt att det är sossarnas PRO :)
På orten där jag hör hemma, så kör de bägge föreningarna ett antal aktiviteter, t.ex. bridge och "utflyktsresor med buss" gemensamt, och dessutom finns det särskilda aktiviteter per förening.

Men de "särskilda aktiviteterna/träffarna" har ofta tydlig anknytning till "kamratföreningen från arbetsplatsen x"...
 
Senast häromdagen stötte jag på två raska, äldre damer som deltog i någon aktivitet (tror av SPF) där de letade upp specifika adresser att pricka av och hade kommit på min förvirrande gata. Så kul grej! De knallade runt i regnet med Google Maps och det var inga korta sträckor de gick förstod jag.
 
Finns tydligen bara PRO på svärmors ort och det är enligt henne alla typer av folk där och noll politiskt.
Det är aktiviteter för pensionärer kort och gott och inget annat.
Hade det varit politiskt oavsett vilken politik så hade hon absolut inte gått dit alls.
 
Mina föräldrar(skilda) är aktiva i föreningar. Går på pensionärsföreningarnas aktiviteter. Pappa är god man så han har ett par klienter han "jobbar med". Är ordförande i sin bostadsrättsförening.
 
Min mamma flyttade från fastlandet till Gotland där hennes enda kontaktnätverk var hennes dotter (inkl. man och fyra barn) samt syrrans mans föräldrar). Hon har lyckats bygga upp ett kontaktnät genom att gå med i hantarbetsgrupper, PRO, volontärarbete på röda korset och liknande. Nu är hon med i en friskvårdskurs för pensionärer där de får testa olika typer av gymnastik.

I staden jag bor i har de flertalet grupper och aktiviteter för pensionärer att medverka på. Kolla upp om det finns i din stad.

Jag sökte nu på min stad + pensionär och såg att kommunen hade en egen sida dedikerad till 65+.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 000
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Monimaker
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 503
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp