Hitta på i Umeå?

Katti

Trådstartare
Vi planerar att besöka Umeå om ett par veckor! Vi kommer att vara där i ca 2-3 dagar och inte ha tillgång till bil, så vi vill helst göra/se saker som inte ligger allt för långt från centrum. Några tips på vad man kan hitta på? Har tittat lite på turistbyråns hemsida, men det kan alltid vara kul att få lite mer personliga tips. :)
 
Hyr en cykel på turistbyrån! Du blir lite mer rörlig då. Jag såg en skulpturpark vid ett nedlagt sjukhus när jag var i Umeå i fjol. Den tyckte jag om! Det var också fina cykelvägar utefter älven och jag cyklade till Baggböle. Någonstans där fanns även en cykelbro (hängbro!) över älven.
 
Gamlia är en pärla, har nu en utställning om hästen! Glöm inte bort att gå och lyssna på uppspelningarna som finns vid de gamla husen, först kommer en historiebeskrivning ala traditionell, sedan kommer historien ala jobs från mammas nya kille, underhållande. Har ni barn? I sådana fall är Klabböle energicentrum värt ett besök, fin lekpark och mycket skoj från vattenkraftens utbyggnad.

Umeå har blivit en riktigt trevlig sommarstad, vid älven finns några trevliga restaurangbåtar, samt ett skönt torg med foodtrucks.

Dinnera görs med fördel på Gotthards krog som inte har någon meny med standardrätter utan har några riktigt intressanta vinklingar på sina tallrikar. Vill man däremot ha sin köttbit med traditionell sås är det köksbaren som gäller. Gillar ni tapas har umeå sin egna helt suveräna restaurang för det. Vill ni äta lokalproducerat och mycket eko finns socalize som tyvärr lägger ned i höst. Bästa indiern är Gandhi.

I Umeå är man kulturell så minst ett besök på kulturhuset väven krävs, om inte annat för dess arkitektur, behöver inte förklara vägen, ni kommer att se det. Bildmuseet kan också vara värt ett besök. Gillas gitarrer finns ett coolt museum för det med.

En fin promenad är runt Nydalasjön, eller från stan och ut på rödbäcksslätten mot travet.

Gillar ni att vandra finns tavelsjöleden rekommenderar att gå upp på tavelsjöberget, kanske ser ni tavelsjös egna nessie i sjön?
 
Tack för tipsen på både matställen och grejer att göra!

Gamlia verkar helt klart värt ett besök! :) Även skulpturpark, bild- och gitarrmuseet och kulturhuset verkar spännande. Får se vad som hinns med! :)

Har faktiskt funderat på att hyra cykel. Det ser ut som att flera grejer som räknats upp finns längs älven och att det går att cykla på cykelvägar längs den. Dock fick jag uppfattningen att Turistbyrån inte hyr ut cyklar? På deras hemsida länkar de nämligen bara till en massa andra uthyrare, varav många verkar hyra ut cyklar i trakterna runt omkring.. Men jag får väl ringa och fråga dem imorgon eller så. :)
 
Undergången vid järnvägsstationen tyckte jag om också! Tänk att undergångar kan vara så roliga.
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Fruentimber
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp