Hittar ingen vettig rubrik (handlar om kvinnomisshandlare)

et_flickan

Trådstartare
Jag behöver bara skriva av mig. Vet inte om det borde vara en tråd egentligen men jag skriver här ändå.

Förra sommaren åkte en av min mans barndomskompisar in i fängelse pga att ha misshandlat sin flickvän. Vi läste domen och det var helt sjuka grejer han gjort mot sitt ex (tack gode gud att det tog slut).

Detta är en helt vanlig man. Vi hade aldrig ens kunna drömma om att han var kapabel till detta. Det är så jäkla läskigt. Vem som helst kan bli farlig och slå. Det är så vidrigt.

Hur som helst så har jag sagt till min man att denna kille aldrig får sätta sin fot i vårat hem. Aldrig! Kommer han hit och tror han ska få umgås med oss ska han få höra att han lever. Jag har verkligen inget intresse i att umgås med män som slår kvinnor. Jag blir bara förbannad och ledsen över att män måste slå och förnedra kvinnor. Min man förstår mig totalt. Han har inte tagit någon kontakt med kompisen sen han kom ut i höstas.

Däremot min mans andra barndomskompis och kompisen umgås flitigt. Bara tanken på att de kommer hit oinbjudna i sommar får mig att må dåligt. Och jag kommer flippa. Jag vet hur konversationen kommer bli. Jag vet att det kommer komma ursäkter till varför han slog. Har hört den skiten förut och jag vägrar lyssna på den. Jag vet att han kommer sitta där och säga att hon var såååå svartsjuk, hon var så tjatig, hon var så jobbig och hon flörtade med andra etc etc.

Jag kommer inte kunna vara tyst. Jag är så trött på män som ser sig själva som offer när de slagit en kvinna (vem vet hur många denna man misshandlat innan), de är inte ett dugg synd om dom och jag struntar blankt i om dom avtjänat sitt straff. Män ska inte slå kvinnor, punkt slut!
 
Eftersom det är din mans barndomsvän så är det mest logiska att din man tar kontakt med vännen och säger att ni inte vill ha några spontanbesök eller kontakt öht med fd vännen. Vill barndomsvännen komma på besök så gör han det ensam! Själv skulle jag nog ha svårt även för en man som umgås med någon som dömts för (grov?) misshandel.

Att slå/misshandla är aldrig ok, särskilt inte i ett förhållande och mot någon som är svagare fysiskt.
 
Eftersom det är din mans barndomsvän så är det mest logiska att din man tar kontakt med vännen och säger att ni inte vill ha några spontanbesök eller kontakt öht med fd vännen. Vill barndomsvännen komma på besök så gör han det ensam! Själv skulle jag nog ha svårt även för en man som umgås med någon som dömts för (grov?) misshandel.

Att slå/misshandla är aldrig ok, särskilt inte i ett förhållande och mot någon som är svagare fysiskt.

Kan säga att min mans andra kompis inte ligger så högt upp på listan. Han avgudar denna man som suttit inne för ja grov misshandel och kvinnofridskränkning. Det är så fruktansvärt otrevligt med män som förlåter andra män. Medans de sen sitter och beklagar sig över sina ex och tycker synd om varandra. Fy!

Men jag vill helst inte att min man kontaktar nån av dom. Oavsett anledning. Den andra vet vart jag står när det gäller den dömde mannen så jag hoppas att han har vett i skallen att hålla sig borta han också.
 
Jag har valt att flytta denna tråd från Dagbok då jag anser att den passar betydligt bättre under Allmänt.
 
Jag behöver bara skriva av mig. Vet inte om det borde vara en tråd egentligen men jag skriver här ändå.

Förra sommaren åkte en av min mans barndomskompisar in i fängelse pga att ha misshandlat sin flickvän. Vi läste domen och det var helt sjuka grejer han gjort mot sitt ex (tack gode gud att det tog slut).

Detta är en helt vanlig man. Vi hade aldrig ens kunna drömma om att han var kapabel till detta. Det är så jäkla läskigt. Vem som helst kan bli farlig och slå. Det är så vidrigt.

Hur som helst så har jag sagt till min man att denna kille aldrig får sätta sin fot i vårat hem. Aldrig! Kommer han hit och tror han ska få umgås med oss ska han få höra att han lever. Jag har verkligen inget intresse i att umgås med män som slår kvinnor. Jag blir bara förbannad och ledsen över att män måste slå och förnedra kvinnor. Min man förstår mig totalt. Han har inte tagit någon kontakt med kompisen sen han kom ut i höstas.

Däremot min mans andra barndomskompis och kompisen umgås flitigt. Bara tanken på att de kommer hit oinbjudna i sommar får mig att må dåligt. Och jag kommer flippa. Jag vet hur konversationen kommer bli. Jag vet att det kommer komma ursäkter till varför han slog. Har hört den skiten förut och jag vägrar lyssna på den. Jag vet att han kommer sitta där och säga att hon var såååå svartsjuk, hon var så tjatig, hon var så jobbig och hon flörtade med andra etc etc.

Jag kommer inte kunna vara tyst. Jag är så trött på män som ser sig själva som offer när de slagit en kvinna (vem vet hur många denna man misshandlat innan), de är inte ett dugg synd om dom och jag struntar blankt i om dom avtjänat sitt straff. Män ska inte slå kvinnor, punkt slut!

Håller med om att män inte ska slå kvinnor.

Tycker dock inte man ska säga att vem som helst kan bli farlig och slå. För det är inte sant. Möjligtvis i självförsvar.

Det är ju uppenbart att det är nåt fel på denna man och jag kan samtidigt inte förstå de män som försvarar eller på något sätt vill umgås med en sån man.
 
Håller med om att män inte ska slå kvinnor.

Tycker dock inte man ska säga att vem som helst kan bli farlig och slå. För det är inte sant. Möjligtvis i självförsvar.

Det är ju uppenbart att det är nåt fel på denna man och jag kan samtidigt inte förstå de män som försvarar eller på något sätt vill umgås med en sån man.

Du missar poängen. Poängen är att man (som kvinna främst) aldrig kan veta vem som kommer bli farlig och slå.
Självklart finns det män som inte använder våld, men det är inte som att det står skrivet i pannan på de män som misshandlar att ”hej, jag är ett kvinnomisshandlande as” - och därför blir känslan att man inte har någon aning och att vem som helst kan bli farlig och slå.
Till synes trevliga, schyssta män misshandlar sina respektive varenda dag utan att omvärlden ser det.
 
Du missar poängen. Poängen är att man (som kvinna främst) aldrig kan veta vem som kommer bli farlig och slå.
Självklart finns det män som inte använder våld, men det är inte som att det står skrivet i pannan på de män som misshandlar att ”hej, jag är ett kvinnomisshandlande as” - och därför blir känslan att man inte har någon aning.
Till synes trevliga, schyssta män misshandlar sina respektive varenda dag utan att omvärlden ser det.

Nej, det är ju förstås sant. Jag känner ju ingen kvinnomisshandlare...
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ? Jag ska som sagt inte uttala mig då jag inte är psykolog eller så... Det kanske tom finns någon sån person i min vardag utan att jag vet om det. Kanske tom min bästa vän.
Jag vet ju inte vad som försiggår innanför vägarna... Men jag tänker mig en person som har problem med aggressioner och alkohol tex.

Aja, tyckte bara det var lite hårt att säga att vem som helst kan slå och bli farlig, eftersom det inte stämmer. Förstod poängen dock.
 
Jo, det gör du. Och minst en våldtäktsman också. Du vet bara inte om det. Men statistiskt sett så känner vi alla flera stycken.
Det hade ju varit nice om det hade blinkat en röd lampa ovanför dessa människor så man kunde undvika dom.

Men hittade detta.

https://www.expressen.se/debatt/det-har-vet-jag-om-man-som-valdtar/



Även såna här tecken borde man kunna snappa upp ?

https://informationparlour.com/article-dating-relationships-warning-signs-know-potential-wife-or-woman-beater
 
Det är verkligen så sjukt. Som min svärdotter sa om en som bor i bygden som försökte ha ihjäl sitt ex., hur kan han få gå här och leva sitt liv som han vill när han har gjort sådär. Hur kan folk umgås med honom som vanligt som om ingenting har hänt?

Ett fängelsestraff på något år i bästa fall och sedan komma ut och få ryggdunk av kompisarna är ett hån mot alla de som för resten av sina liv lever med ångesten och rädslan för att det ska hända igen. För att inte tala om alla de vars gärningsman aldrig ens blir dömd pga bristen på bevis. Då blir det genast snack om att hon nog bara hittade på och killen går ofta omkring och säger att han aldrig någonsin skulle slå en tjej.

@Witcher jag håller med dig om att det vore bra med en blinkande varningslampa över alla de som slår, beter sig illa, de som våldtar, tafsar och är allmänt sviniga för tyvärr är det helt vanliga människor utåt sett som gör så. Folk blir alltid så förvånade när någon i deras bekantskapskrets åker dit och det talas om att de aldrig hade kunnat tro det om honom. Det är så tydligt att tanken om fula gubbar fortfarande lever i allra högsta grad men de fula gubbarna är förklädda till propra män i kostym, till småbarnspappor, till den schyssta kompisen som erbjuder skjuts hem, till dejten som är så himla trevlig, till den man en kvinna älskar... Misshandel av diverse slag inom ett förhållande syns sällan utåt och den gemene man minst anar kan vara den som är det värsta svinet av dem alla.

Jag undrar när det sociala stigmat ska drabba männen som gör istället för kvinnan som utsätts? När kommer människor sluta umgås med den som har bevisat sig vara ett svin istället för att racka ner på kvinnan och mena att det är hon som har valt fel och därmed får skylla sig själv?
 
Det är verkligen så sjukt. Som min svärdotter sa om en som bor i bygden som försökte ha ihjäl sitt ex., hur kan han få gå här och leva sitt liv som han vill när han har gjort sådär. Hur kan folk umgås med honom som vanligt som om ingenting har hänt?

Ett fängelsestraff på något år i bästa fall och sedan komma ut och få ryggdunk av kompisarna är ett hån mot alla de som för resten av sina liv lever med ångesten och rädslan för att det ska hända igen. För att inte tala om alla de vars gärningsman aldrig ens blir dömd pga bristen på bevis. Då blir det genast snack om att hon nog bara hittade på och killen går ofta omkring och säger att han aldrig någonsin skulle slå en tjej.

@Witcher jag håller med dig om att det vore bra med en blinkande varningslampa över alla de som slår, beter sig illa, de som våldtar, tafsar och är allmänt sviniga för tyvärr är det helt vanliga människor utåt sett som gör så. Folk blir alltid så förvånade när någon i deras bekantskapskrets åker dit och det talas om att de aldrig hade kunnat tro det om honom. Det är så tydligt att tanken om fula gubbar fortfarande lever i allra högsta grad men de fula gubbarna är förklädda till propra män i kostym, till småbarnspappor, till den schyssta kompisen som erbjuder skjuts hem, till dejten som är så himla trevlig, till den man en kvinna älskar... Misshandel av diverse slag inom ett förhållande syns sällan utåt och den gemene man minst anar kan vara den som är det värsta svinet av dem alla.

Jag undrar när det sociala stigmat ska drabba männen som gör istället för kvinnan som utsätts? När kommer människor sluta umgås med den som har bevisat sig vara ett svin istället för att racka ner på kvinnan och mena att det är hon som har valt fel och därmed får skylla sig själv?

Läste lite ur denna uppsats. Inte på någotvis någon vetenskaplig studie.
Men i alla tre fall som hon tar upp så har våldet skett efter månader eller år. Det har kommit gradvis av från början charmiga och utåt sett schyssta män. Såklart man inte kan klandra kvinnorna för att dom valt fel. Att den charmiga mannen från början skulle kunna slå.

Uppsats
 
Läste lite ur denna uppsats. Inte på någotvis någon vetenskaplig studie.
Men i alla tre fall som hon tar upp så har våldet skett efter månader eller år. Det har kommit gradvis av från början charmiga och utåt sett schyssta män. Såklart man inte kan klandra kvinnorna för att dom valt fel. Att den charmiga mannen från början skulle kunna slå.

Uppsats
Nu har jag inte läst just den du länkar till men det finns många vetenskapliga studier som visar just på det att slagen inte kommer direkt utan föregås av psykisk misshandel under lång tid. Det är också något som är så självklart och borde vara självklart för alla som passerat femton års ålder att veta och förstå innebörden av. Det börjar smått med pikningar, åsikter om klädsel, frisyr osv. för att sedan trappas upp och när man är mitt i det så försvinner lätt de där små pikningarna i det vi kallar för livet och gränserna flyttas allt eftersom. Visst borde det vara självklart att inte klandra kvinnorna men ändå görs det. Det är inte männen som får höra att de är svin utan kvinnorna som får höra att de valde en dålig partner/pappa till sina barn. Mönstret är tydligt, att skylla på kvinnor är lättare för de allra flesta än att skylla på män.
 
Det är så tydligt att tanken om fula gubbar fortfarande lever i allra högsta grad men de fula gubbarna är förklädda till propra män i kostym, till småbarnspappor, till den schyssta kompisen som erbjuder skjuts hem, till dejten som är så himla trevlig, till den man en kvinna älskar... Misshandel av diverse slag inom ett förhållande syns sällan utåt och den gemene man minst anar kan vara den som är det värsta

Fick en gång i tiden lära mig ett ordspråk som passar så bra in här - i de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna.
 
Läste lite ur denna uppsats. Inte på någotvis någon vetenskaplig studie.
Men i alla tre fall som hon tar upp så har våldet skett efter månader eller år. Det har kommit gradvis av från början charmiga och utåt sett schyssta män. Såklart man inte kan klandra kvinnorna för att dom valt fel. Att den charmiga mannen från början skulle kunna slå.

Uppsats

ÅH JA, MAN KAN JU INTE KLANDRA KVINNORNA FÖR ATT DOM "VALT FEL".

FÖR DET ÄR VERKLIGEN KVINNORNA SOM HAR VALT FEL, INTE MÄNNEN SOM ÄR IDIOTER OCH SKA SLUTA VÅLDTA/MISSHANDLA.
 
Oavsett vem som misshandlar så skulle de inte vara välkomna i mitt hem.

Men det finns ingen skylt ovanför personen som säger ”hej jag misshandlar kvinnor” och de ser ut som helt vanliga personer. Men man märker på deras partner om de drar sig undan, isolerar sig osv. Små signaler men som är tydliga om man är observant.
 
Jag undrar när det sociala stigmat ska drabba männen som gör istället för kvinnan som utsätts? När kommer människor sluta umgås med den som har bevisat sig vara ett svin istället för att racka ner på kvinnan och mena att det är hon som har valt fel och därmed får skylla sig själv?
Men det är ju som kapten klänning som vi vet är ett riktigt svin mot egentligen alla typer av kvinnor. Där har föräldrar sina döttrars ponnyer inackorderade och mängder med unga tjejer har sina hästar inackorderade på hans gård. Det är ju helt sjukt! När till och med de prostituerade, som varit med om det mesta, hatar honom och säger att han är ett riktigt äckligt och elakt svin så borde ju varningsklockorna ringa för ALLA människor att denna mannen beblandar man sig inte med. Ändå har han en sambo. :crazy: :wtf:

Nu jobbar ju jag med missbrukare och många av de är ju kriminella. Det som är det lurigaste bland de som misshandlat sina flickvänner och som dessutom suttit i fängelse för dessa brott är hur gulliga och trevliga som helst mot oss i personalen som jobbar med dem. De är verkligen mycket välartade och adekvata. Man hade aldrig kunnat föreställa sig att vissa av dem är riktiga svin när de knarkar, när de är så himla välartade och gulliga när de är nyktra.
 
Nej, det är ju förstås sant. Jag känner ju ingen kvinnomisshandlare...
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ? Jag ska som sagt inte uttala mig då jag inte är psykolog eller så... Det kanske tom finns någon sån person i min vardag utan att jag vet om det. Kanske tom min bästa vän.
Jag vet ju inte vad som försiggår innanför vägarna... Men jag tänker mig en person som har problem med aggressioner och alkohol tex.

Aja, tyckte bara det var lite hårt att säga att vem som helst kan slå och bli farlig, eftersom det inte stämmer. Förstod poängen dock.

Läste du inte TS? Trots att du citerade i ditt förra svar? Det är ju PRECIS det här TS beskriver?
 
'
Nej, det är ju förstås sant. Jag känner ju ingen kvinnomisshandlare...
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ? Jag ska som sagt inte uttala mig då jag inte är psykolog eller så... Det kanske tom finns någon sån person i min vardag utan att jag vet om det. Kanske tom min bästa vän.
Jag vet ju inte vad som försiggår innanför vägarna... Men jag tänker mig en person som har problem med aggressioner och alkohol tex.

Aja, tyckte bara det var lite hårt att säga att vem som helst kan slå och bli farlig, eftersom det inte stämmer. Förstod poängen dock.

Nej du missade poängen om du anser att det är väl hårt att säga vem som helst kan slå och bli farlig - eftersom vem som helst kan bli farlig. Du känner troligen nån redan bara det att du inte har uppfattat det. Det är en vanlig vanföreställning att det på något sätt måste synas och märkas i form av aggressioner eller så.

Läste lite ur denna uppsats. Inte på någotvis någon vetenskaplig studie.
Men i alla tre fall som hon tar upp så har våldet skett efter månader eller år. Det har kommit gradvis av från början charmiga och utåt sett schyssta män. Såklart man inte kan klandra kvinnorna för att dom valt fel. Att den charmiga mannen från början skulle kunna slå.

Uppsats
Vad vill du säga med den här posten?
Tror du att kvinnor väljer män som slåss nånsin? För övrigt - lägg skulden där den hör hemma.
 
Håller med om att män inte ska slå kvinnor.

Tycker dock inte man ska säga att vem som helst kan bli farlig och slå. För det är inte sant. Möjligtvis i självförsvar.

Det är ju uppenbart att det är nåt fel på denna man och jag kan samtidigt inte förstå de män som försvarar eller på något sätt vill umgås med en sån man.

Varför kände du att du i en sådan här tråd måste dra upp "inte alla män"? Ingen av oss här är ointelligent, vi vet att inte alla män slår (flera av oss är i heterosexuella förhållanden med en cis-man). Men vi vet också att vi inte har någon som helst aning om vilken man som kommer att slå eller våldta. Och att det, enligt statistiken, är betydligt fler än vad man tror. Jag är en tämligen smart, välutbildad kvinna... tror du jag hade följt med mannen som våldtog mig om jag anat vad han skulle göra?! Våldsverkande män ser inte ut som monster hur gärna du än vill få det till det. De ser ut som vilken man som helst.

Faktum kvarstår, något av det farligaste en kvinna kan göra är att vara i ett förhållande med en man och att det blir som farligast när hon lämnar honom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp