Hittar ingen vettig rubrik (handlar om kvinnomisshandlare)

@et_flickan Jag kan känna med dig, jag hade också fått ångest påslag av det. Enklast är ju att göra upp en plan om det innan. Typ hur din man ska reagera/ förhindra att det sker.

Kan ju dock vara så att när killen kommer ut, inte hör av sig utan väntar på att andra tar kontakt.
Det är ju inget som kommer hjälpa med tankarna du har.
 
Läste lite ur denna uppsats. Inte på någotvis någon vetenskaplig studie.
Men i alla tre fall som hon tar upp så har våldet skett efter månader eller år. Det har kommit gradvis av från början charmiga och utåt sett schyssta män. Såklart man inte kan klandra kvinnorna för att dom valt fel. Att den charmiga mannen från början skulle kunna slå.

Uppsats

Inte klandra kvinnan för hon valt fel?! Men hur skulle hon kunna veta att hon väljer fel när det som sagt inte finns någon blinkande skylt i pannan på de här männen?! Var vänlig lägg all skuld och skam där den hör hemma, hos männen.
 
Jag behöver bara skriva av mig. Vet inte om det borde vara en tråd egentligen men jag skriver här ändå.

Förra sommaren åkte en av min mans barndomskompisar in i fängelse pga att ha misshandlat sin flickvän. Vi läste domen och det var helt sjuka grejer han gjort mot sitt ex (tack gode gud att det tog slut).

Detta är en helt vanlig man. Vi hade aldrig ens kunna drömma om att han var kapabel till detta. Det är så jäkla läskigt. Vem som helst kan bli farlig och slå. Det är så vidrigt.

Hur som helst så har jag sagt till min man att denna kille aldrig får sätta sin fot i vårat hem. Aldrig! Kommer han hit och tror han ska få umgås med oss ska han få höra att han lever. Jag har verkligen inget intresse i att umgås med män som slår kvinnor. Jag blir bara förbannad och ledsen över att män måste slå och förnedra kvinnor. Min man förstår mig totalt. Han har inte tagit någon kontakt med kompisen sen han kom ut i höstas.

Däremot min mans andra barndomskompis och kompisen umgås flitigt. Bara tanken på att de kommer hit oinbjudna i sommar får mig att må dåligt. Och jag kommer flippa. Jag vet hur konversationen kommer bli. Jag vet att det kommer komma ursäkter till varför han slog. Har hört den skiten förut och jag vägrar lyssna på den. Jag vet att han kommer sitta där och säga att hon var såååå svartsjuk, hon var så tjatig, hon var så jobbig och hon flörtade med andra etc etc.

Jag kommer inte kunna vara tyst. Jag är så trött på män som ser sig själva som offer när de slagit en kvinna (vem vet hur många denna man misshandlat innan), de är inte ett dugg synd om dom och jag struntar blankt i om dom avtjänat sitt straff. Män ska inte slå kvinnor, punkt slut!
Tycker verkligen inte att det är fel att vägra släppa in honom/ att han ska vara hos er.
Nyss kommit fram att en inom min familj levt i en relation där flickvännen blev extremt våldsam på fyllan. Känner att det är "tur" att hon var fysiskt mindre med tanke på vad hon gjorde, annars hade det kunnat sluta riktigt illa.
Min familj har förklarat att hon inte är välkommen i huset, nu har de som tur gjort slut och hon verkar äntligen acceptera det.
Skulle jag träffa på henne vet jag inte hur jag skulle reagera.

Någon som var inne på om man inte märker sånt. I det här fallet så är hon nog den tystaste människa jag träffat (när hon är nykter)....
När hon var full kom dock de kontrollerande och svartsjuka sidorna fram. Gillade aldrig henne för jag tyckte hon verkade manipulativ, men att hon kunde bli så aggressiv hade jag aldrig kunnat gissa.
Så jag tror tyvärr inte det går att märka så lätt.
Men visst skulle jag träffa en man som visar såna beteenden kommer jag garanterat ha det här i bakhuvudet.
 
Oavsett vem som misshandlar så skulle de inte vara välkomna i mitt hem.

Men det finns ingen skylt ovanför personen som säger ”hej jag misshandlar kvinnor” och de ser ut som helt vanliga personer. Men man märker på deras partner om de drar sig undan, isolerar sig osv. Små signaler men som är tydliga om man är observant.
Jag skulle vilja säga att små signaler kan finnas men det är långt ifrån alltid så.
 
Men det är ju som kapten klänning som vi vet är ett riktigt svin mot egentligen alla typer av kvinnor. Där har föräldrar sina döttrars ponnyer inackorderade och mängder med unga tjejer har sina hästar inackorderade på hans gård. Det är ju helt sjukt! När till och med de prostituerade, som varit med om det mesta, hatar honom och säger att han är ett riktigt äckligt och elakt svin så borde ju varningsklockorna ringa för ALLA människor att denna mannen beblandar man sig inte med. Ändå har han en sambo. :crazy: :wtf:

Nu jobbar ju jag med missbrukare och många av de är ju kriminella. Det som är det lurigaste bland de som misshandlat sina flickvänner och som dessutom suttit i fängelse för dessa brott är hur gulliga och trevliga som helst mot oss i personalen som jobbar med dem. De är verkligen mycket välartade och adekvata. Man hade aldrig kunnat föreställa sig att vissa av dem är riktiga svin när de knarkar, när de är så himla välartade och gulliga när de är nyktra.
Ja. Det är ju ett väldigt tydligt exempel på hur det faktiskt är. Folk vill helt enkelt inte gå med på utan skyler över och försvarar. Jag undrar hur dessa föräldrar kan leva med vetskapen om att de riskerar att offra sina barn. Ens barn borde vara skäl nog till att dra öronen åt sig och ta det säkra före det osäkra.

Jag tror inte att prostituerade har en högre tröskel. De har bara varit med om mer än snittmänniskan.

Många av de som är dr Jekyll & mr Hide skyller på diverse substanser men sanningen är att de hade aldrig slagit på fyllan om de inte hade tyckt att det var okej annars med. Det kommer bara lättare fram då. Att kvinnomisshandlare upplevs som trevliga och välartade i andra sammanhang är ju så det brukar vara.
 
Det hade ju varit nice om det hade blinkat en röd lampa ovanför dessa människor så man kunde undvika dom.

Men hittade detta.

https://www.expressen.se/debatt/det-har-vet-jag-om-man-som-valdtar/



Även såna här tecken borde man kunna snappa upp ?

https://informationparlour.com/article-dating-relationships-warning-signs-know-potential-wife-or-woman-beater
Så återigen är det offrets fel - hen BORDE ju ha känt igen en kvinnomisshandlare/våldtäktsman och förstått akta sig? Alternativt att hen gjorde en kvinnomisshandlare av vår snälle vän, för vi såg ju aldrig några tecken. :confused:
 
Ja. Det är ju ett väldigt tydligt exempel på hur det faktiskt är. Folk vill helt enkelt inte gå med på utan skyler över och försvarar. Jag undrar hur dessa föräldrar kan leva med vetskapen om att de riskerar att offra sina barn. Ens barn borde vara skäl nog till att dra öronen åt sig och ta det säkra före det osäkra.

Jag tror inte att prostituerade har en högre tröskel. De har bara varit med om mer än snittmänniskan.

Många av de som är dr Jekyll & mr Hide skyller på diverse substanser men sanningen är att de hade aldrig slagit på fyllan om de inte hade tyckt att det var okej annars med. Det kommer bara lättare fram då. Att kvinnomisshandlare upplevs som trevliga och välartade i andra sammanhang är ju så det brukar vara.
Ett ex till mig sa en sak som jag har med mig: Spriten föder inga idéer, den förverkligar dem. Dvs. den som skyller på t ex sprit har förmodligen samma tankesätt även nykter men tappar kanske spärrar när den är full.
 
Våld i nära relation är en av få saker som inte diskriminerar (om vi bortser från att det oftast är en man som är förövaren). Det sker i alla samhällsklasser i alla länder. Mörkertalet är enormt.

Och vi som samhälle är så vansinnigt urusla på att ta hand om (och tro på) offren. Våldet inskränker sig ju inte bara till det fysiska som ibland lämnar spår vi kan se med blotta ögat.
 
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ?
Eller som Kapten Klänning, dölja det genom att till vardags låtsas stå på kvinnornas sida.
Precis som du gör just nu.
Jag blir alltid misstänksam mot män som är överdrivet intresserade av andra mäns våld mot kvinnor.
Särskilt om de också visar ett överdrivet intresse för sex, typ tittar mycket på porr.
 
Nej, det är ju förstås sant. Jag känner ju ingen kvinnomisshandlare...
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ? Jag ska som sagt inte uttala mig då jag inte är psykolog eller så... Det kanske tom finns någon sån person i min vardag utan att jag vet om det. Kanske tom min bästa vän.
Jag vet ju inte vad som försiggår innanför vägarna... Men jag tänker mig en person som har problem med aggressioner och alkohol tex.

Aja, tyckte bara det var lite hårt att säga att vem som helst kan slå och bli farlig, eftersom det inte stämmer. Förstod poängen dock.

Jag känner fyra. Två av dom är min far och min bror. Ingen trodde någonsin att min pappa slog min mamma. Han var vältalig, trevlig och hade faktiskt lite av ett hel ylle yttre. Min bror lärde sig troligen av min far. Om kvinnor inte håller käften åker de på stryk. För det var iaf vad pappa sa, det är ditt fel att jag slår, du är aldrig tyst.

Alla män kan faktiskt slå och bli farliga. Ingen kan se på en man att han är farlig. Jag lever med en man som inte slår. Många av mina vänner har levt med konstiga män, de har inte slagit men försökt kontrollerat och bestämma.

Och nej vi har inte sett några tecken på att just denna man slår kvinnor.
 
Eller som Kapten Klänning, dölja det genom att till vardags låtsas stå på kvinnornas sida.
Precis som du gör just nu.
Jag blir alltid misstänksam mot män som är överdrivet intresserade av andra mäns våld mot kvinnor.
Särskilt om de också visar ett överdrivet intresse för sex, typ tittar mycket på porr.
Jag tappade just intresset.
 
Jag känner fyra. Två av dom är min far och min bror. Ingen trodde någonsin att min pappa slog min mamma. Han var vältalig, trevlig och hade faktiskt lite av ett hel ylle yttre. Min bror lärde sig troligen av min far. Om kvinnor inte håller käften åker de på stryk. För det var iaf vad pappa sa, det är ditt fel att jag slår, du är aldrig tyst.

Alla män kan faktiskt slå och bli farliga. Ingen kan se på en man att han är farlig. Jag lever med en man som inte slår. Många av mina vänner har levt med konstiga män, de har inte slagit men försökt kontrollerat och bestämma.

Och nej vi har inte sett några tecken på att just denna man slår kvinnor.

Jag tycker du är så makalös som verkligen orkar ta fighten. Givetvis ska snubben inte innanför er tröskel
 
Jag tappade just intresset.

För mäns våld mot kvinnor eller porr?

Alla som försöker göra en person till ett objekt gör att varningsklockan ringer. Så fort man avhumaniserar någon eller skyller på dennes beteende är det så lätt att dels göra illa hen och dels inte ta ansvar för sina egna handlingar ("hon bad om det" "hon är så tjatig" "hon gjorde fel val" osv). Majoriteten av porr är objektifiering och även om det finns porr för homosexuella män är största delen heterosexuell porr som objektifierar kvinnor.
 
Ett ex till mig sa en sak som jag har med mig: Spriten föder inga idéer, den förverkligar dem. Dvs. den som skyller på t ex sprit har förmodligen samma tankesätt även nykter men tappar kanske spärrar när den är full.
Exakt! I många fall handlar det också om att den som inte var nykter enligt våra normer har onykterheten att skylla på. Folk kommer undan med det de gör på fyllan på ett helt annat sätt än vad de hade gjort om de hade gjort det nyktra. Exakt så gick pratet på bygden här om han som försökte ta livet av sitt ex. "Han var full, han visste inte vad han gjorde, han hade aldrig kommit på tanken om han hade varit nykter osv. osv." Det faktum att han var nykter när det hände slår folk ifrån sig och väljer att glömma bort.
 
@et_flickan Jag kan känna med dig, jag hade också fått ångest påslag av det. Enklast är ju att göra upp en plan om det innan. Typ hur din man ska reagera/ förhindra att det sker.

Kan ju dock vara så att när killen kommer ut, inte hör av sig utan väntar på att andra tar kontakt.
Det är ju inget som kommer hjälpa med tankarna du har.

Han är redan ute. På lucia promenerade han in på systemet här i stan med min mans andra barndomsvän. Då fick jag rysningar. Tur jag satt i en bil på väg till en konsert. Han skulle egentligen suttit i ett halv år till med kom ut tidigare.
 
För mäns våld mot kvinnor eller porr?

Alla som försöker göra en person till ett objekt gör att varningsklockan ringer. Så fort man avhumaniserar någon eller skyller på dennes beteende är det så lätt att dels göra illa hen och dels inte ta ansvar för sina egna handlingar ("hon bad om det" "hon är så tjatig" "hon gjorde fel val" osv). Majoriteten av porr är objektifiering och även om det finns porr för homosexuella män är största delen heterosexuell porr som objektifierar kvinnor.

På va det är för män som slår kvinnor och till tråden.
 
På va det är för män som slår kvinnor och till tråden.

Även fast jag levt med kvinnomisshandlare så kan jag inte gå ut på stan eller krogen och peka ut dom. Inte ens om de skulle befinna sig i samma rum skulle jag kunna göra det. Det går inte.

Jag vet också att det finns genuint fina män där ute. Jag lever med en man som skulle göra allt och lite till för mig. Han har aldrig ens höjt rösten. Han stöttar, diskuterar eventuella problem på ett schysst sätt, han är en bra pappa till våran dotter. Men helt ärligt, han skulle också kunnat vara en idiot.
 
Det är svårt med brott och straff - efter ett straff ska ju personen vara välkommen tillbaka i samhället igen, samtidigt försvinner inte det som personen gjort. Har brottslingen skadat en annan människa, är den människan fortfarande lika skadad oavsett hur många år brottslingen varit i fängelse och oavsett hur bra eller illa hen farit där. Och också oavsett vilka bra saker brottslingen gör senare. Sonandet tar ju inte bort handlingen och dess konsekvenser för offret.

Personer som har begått vissa typer av brott bör inse att visst förtroende är förbrukat för alltid, oavsett hur mycket man ångrat och bättrat sig. Dvs om personen som tråden handlar om är "värd att tas till nåder", inser han också att "efter" aldrig blir som "före". Och det är något alla inblandade parter har att acceptera. Man kan bli Hasse, som ångrar hur han hanterade Marianne när de var gifta - men det går inte längre att bli Hasse, som aldrig krökt ett hår på Mariannes huvud. Och ingen har rätt att ta Mariannes berättelse ifrån henne. - oavsett straff eller förfluten tid.

(Vad gäller Kapten Klänning - han har i intervjuer sagt att han inte ser något fel i sina handlingar. Jag skulle aldrig utsätta ett barn för att vara nära honom och aldrig medvetet stötta någon verksamhet han var delaktig i)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp