Hittar ingen vettig rubrik (handlar om kvinnomisshandlare)

Med mitt långa svamliga inlägg ville jag säga att även en brottsling som bättrat sig borde förstå att delar av bekantskapskretsen kanske aldrig kan hantera att umgås igen. Och de som inte ångrat sig, ska man inte umgås med.

Jag tycker att TS berättar om sin oro för sin sambo och ber honom berätta för sin vän att den gemensamma fd vännen inte är välkommen
 
Även om man anses ha sonat sitt brott så får ju människor som är dömda för vissa brott inte arbeta med vissa saker. Så även från samhällets sida är man ju inte alltid ”fri från synd”.

Med det sagt tycker jag att man är fri att utesluta någon från sin personliga sfär.
 
Med mitt långa svamliga inlägg ville jag säga att även en brottsling som bättrat sig borde förstå att delar av bekantskapskretsen kanske aldrig kan hantera att umgås igen. Och de som inte ångrat sig, ska man inte umgås med.

Jag tycker att TS berättar om sin oro för sin sambo och ber honom berätta för sin vän att den gemensamma fd vännen inte är välkommen
Många förstår nog det. Men jag har lite svårt att tro att någon kommer ut ur fängelset med bättre människosyn än de hade när de åkte in. Möjligen har de fått lära sig nån teknik för att hantera ilska eller liknande.

Allmänt:

En vän delade yard i fängelset med en ur Manson family. En till synes tystlåten, jättereligiös och helt intetsägande farbror... Som är fullt kapabel till mord som folk fortfarande minns 40 år senare för att de var så brutala.

Det går inte se på folk vad de är kapabla till.
 
Jag brukar vara öppen med mitt förflutna, ett förhållande med stor portion psykisk misshandel och som givetvis blev fysisk när jag försökte gå och när jag faktiskt gick. Det följdes upp av hot, både mot mig och mot min familj.

Det är lika fascinerande varje gång man får kommentarer som, varför valde du honom eller du får ju sluta umgås med sådana människor. Jag bruka då upplysa om att det första som hände inte var att jag fick en rak höger och blev störtförälskad i denna karlakarl. Det var inte en tuff och häftig kille.

Det var en charmig, lite tystlåten kille som inte gjorde mycket väsen av sig. Han var omtyckt av alla och han fungerade ytterst väl i sociala sammanhang.

Han knäckte mig nästan fullständigt. Jag var ett vrak den dagen jag väl gick. Jag fick ta mig därifrån med våld. Jag blev jagad med bil. Han körde nästan in i en barnfamilj som var ute och gick längs vägen. Dom fick kasta sig ner i diket. Han skar av min väg och backade in i min bil för att få stopp på mig som väjt för barnfamiljen, min miss.

Det är skönt att höra att det inte är mitt fel att jag "valde fel". Jag kan upplysa om att man ständigt söker efter tecken när man varit i ett förhållande som detta. Det skadar en för livet. Jag reagerar starkt, både när folk blir arga omotiverat eller är omotiverat trevliga. Förmodligen är det normala människor, men beteendet gör mig misstänksam. Det försvinner inte. Det är inte mitt fel att jag "valde fel". Han gjorde fel. Jag är sjukt trött på att höra att jag skulle gjort annorlunda. Han skulle gjort annorlunda.
 
Jag brukar vara öppen med mitt förflutna, ett förhållande med stor portion psykisk misshandel och som givetvis blev fysisk när jag försökte gå och när jag faktiskt gick. Det följdes upp av hot, både mot mig och mot min familj.

Det är lika fascinerande varje gång man får kommentarer som, varför valde du honom eller du får ju sluta umgås med sådana människor. Jag bruka då upplysa om att det första som hände inte var att jag fick en rak höger och blev störtförälskad i denna karlakarl. Det var inte en tuff och häftig kille.

Det var en charmig, lite tystlåten kille som inte gjorde mycket väsen av sig. Han var omtyckt av alla och han fungerade ytterst väl i sociala sammanhang.

Han knäckte mig nästan fullständigt. Jag var ett vrak den dagen jag väl gick. Jag fick ta mig därifrån med våld. Jag blev jagad med bil. Han körde nästan in i en barnfamilj som var ute och gick längs vägen. Dom fick kasta sig ner i diket. Han skar av min väg och backade in i min bil för att få stopp på mig som väjt för barnfamiljen, min miss.

Det är skönt att höra att det inte är mitt fel att jag "valde fel". Jag kan upplysa om att man ständigt söker efter tecken när man varit i ett förhållande som detta. Det skadar en för livet. Jag reagerar starkt, både när folk blir arga omotiverat eller är omotiverat trevliga. Förmodligen är det normala människor, men beteendet gör mig misstänksam. Det försvinner inte. Det är inte mitt fel att jag "valde fel". Han gjorde fel. Jag är sjukt trött på att höra att jag skulle gjort annorlunda. Han skulle gjort annorlunda.

Lika tröttsamt är alla som "JAG skulle gått vid första slaget"
Bullshit - vid första slaget är de flesta så nedbrutna och samtidigt finns hoppet om en engångsöreteelse där så att de har inte fömågan att gå därifrån.
 
Jag brukar vara öppen med mitt förflutna, ett förhållande med stor portion psykisk misshandel och som givetvis blev fysisk när jag försökte gå och när jag faktiskt gick. Det följdes upp av hot, både mot mig och mot min familj.

Det är lika fascinerande varje gång man får kommentarer som, varför valde du honom eller du får ju sluta umgås med sådana människor. Jag bruka då upplysa om att det första som hände inte var att jag fick en rak höger och blev störtförälskad i denna karlakarl. Det var inte en tuff och häftig kille.

Det var en charmig, lite tystlåten kille som inte gjorde mycket väsen av sig. Han var omtyckt av alla och han fungerade ytterst väl i sociala sammanhang.

Han knäckte mig nästan fullständigt. Jag var ett vrak den dagen jag väl gick. Jag fick ta mig därifrån med våld. Jag blev jagad med bil. Han körde nästan in i en barnfamilj som var ute och gick längs vägen. Dom fick kasta sig ner i diket. Han skar av min väg och backade in i min bil för att få stopp på mig som väjt för barnfamiljen, min miss.

Det är skönt att höra att det inte är mitt fel att jag "valde fel". Jag kan upplysa om att man ständigt söker efter tecken när man varit i ett förhållande som detta. Det skadar en för livet. Jag reagerar starkt, både när folk blir arga omotiverat eller är omotiverat trevliga. Förmodligen är det normala människor, men beteendet gör mig misstänksam. Det försvinner inte. Det är inte mitt fel att jag "valde fel". Han gjorde fel. Jag är sjukt trött på att höra att jag skulle gjort annorlunda. Han skulle gjort annorlunda.

Vad ledsen jag blir av att läsa vad du gått igenom. Jag blir glad av att läsa att du kom därifrån samtidigt som jag blir ledsen, arg och förtvivlad över att han skadat dig så mycket.

Det är aldrig någonsin kvinnans fel. Ska varje kvinna alltid behöva gå in i ett förhållande och tro att hennes partner är våldsam och leta efter tecken? Då skulle man bli ett vrak till slut. Det är inte kvinnans ansvar. Det är männens ansvar att inte behandla kvinnor som skit eller slå.
 
ÅH JA, MAN KAN JU INTE KLANDRA KVINNORNA FÖR ATT DOM "VALT FEL".

FÖR DET ÄR VERKLIGEN KVINNORNA SOM HAR VALT FEL, INTE MÄNNEN SOM ÄR IDIOTER OCH SKA SLUTA VÅLDTA/MISSHANDLA.
Jag kom att tänka på skolflickan som blev våldtagen av några killar som gick på samma skola, hon polisanmälde o vägrade att ta tillbaka anmälan.
Flickan o hennes familj blev paria i det lilla samhället. Hur kunde HON förstöra livet för dessa hyvens grabbar?
Familjen var tvungna att flytta från byn. "Boys will be boys."
:cry:
 
Jag kom att tänka på skolflickan som blev våldtagen av några killar som gick på samma skola, hon polisanmälde o vägrade att ta tillbaka anmälan.
Flickan o hennes familj blev paria i det lilla samhället. Hur kunde HON förstöra livet för dessa hyvens grabbar?
Familjen var tvungna att flytta från byn. "Boys will be boys."
:cry:

Detta har hänt i vår by också. Där blev tjejen utfryst och mobbad. Killen blev frikänd. Så vidrigt!
 
Jag kom att tänka på skolflickan som blev våldtagen av några killar som gick på samma skola, hon polisanmälde o vägrade att ta tillbaka anmälan.
Flickan o hennes familj blev paria i det lilla samhället. Hur kunde HON förstöra livet för dessa hyvens grabbar?
Familjen var tvungna att flytta från byn. "Boys will be boys."
:cry:

Detta har hänt i vår by också. Där blev tjejen utfryst och mobbad. Killen blev frikänd. Så vidrigt!
Det här är ju tyvärr det vanliga fortfarande. Jag blir alltid glatt överraskad när kvinnan blir trodd för motsatsen är så vanlig.

Jag har själv fått frågan av polisen som våldtagen fjortonåring om jag verkligen vill förstöra killens liv. Min egen pappa (som fick veta efter att en person brutit mot tystnadsplikten) ansåg att jag fick skylla mig själv och att det är så det blir när man är sexuellt aktiv. Om jag var sexuellt aktiv eller inte hade han ingen aning om och sex har verkligen inget med våldtäkter att göra överhuvudtaget. Det här är såpass längesedan att jag någonstans hoppades att det hade blivit en förändring men tyvärr är det ju inte så. Förhoppningsvis säger inte poliser så längre men omgivningen reagerar så och det kan vara precis lika illa.
 
Det här är ju tyvärr det vanliga fortfarande. Jag blir alltid glatt överraskad när kvinnan blir trodd för motsatsen är så vanlig.

Jag har själv fått frågan av polisen som våldtagen fjortonåring om jag verkligen vill förstöra killens liv. Min egen pappa (som fick veta efter att en person brutit mot tystnadsplikten) ansåg att jag fick skylla mig själv och att det är så det blir när man är sexuellt aktiv. Om jag var sexuellt aktiv eller inte hade han ingen aning om och sex har verkligen inget med våldtäkter att göra överhuvudtaget. Det här är såpass längesedan att jag någonstans hoppades att det hade blivit en förändring men tyvärr är det ju inte så. Förhoppningsvis säger inte poliser så längre men omgivningen reagerar så och det kan vara precis lika illa.

Förstöra killens liv ja, som att ens egna liv inte är ett dugg värt.

När jag berättar om mina försök till våldtäckt så frågar människor varför jag gick på en buss ensam med en man eller varför jag gick hem själv med en man. Det spelar väl ingen som helst roll. Jag trodde väl aldrig att dessa män skulle försöka våldta mig. Det fanns liksom inte ens i tanken. De var trevliga män med fru och barn.
 
Många förstår nog det. Men jag har lite svårt att tro att någon kommer ut ur fängelset med bättre människosyn än de hade när de åkte in. Möjligen har de fått lära sig nån teknik för att hantera ilska eller liknande.

Allmänt:

En vän delade yard i fängelset med en ur Manson family. En till synes tystlåten, jättereligiös och helt intetsägande farbror... Som är fullt kapabel till mord som folk fortfarande minns 40 år senare för att de var så brutala.

Det går inte se på folk vad de är kapabla till.
Det finns folk som blir bättre människor, men det är nog trots snarare än pga fängelsestraff
 
När vi var på konsert så kom det fram en kille till min man. Han berättade att han var tvungen att höra kompisens version av händelsen för att förstå varför det blev som det blev. Min man blev helt ställd. Det var ungefär som att kompisen hade lejt denna man att komma fram till honom. Jag trodde först att min man var för full eller något för det lät så himla sjukt .

Men det var tydligen helt sant. Vad finns det att förstå? Han har slagit en kvinna. Räcker inte det som en förklaring?

Tänk om fler män bara kunde sluta förlåta sina manliga vänner. Sätta ner foten och säga stopp, tänk om de kunde sluta försvara varandra och istället försvara kvinnorna. Det handlar om all slags misshandel, både psykiskt och fysiskt. Män måste våga säga ifrån om andra män behandlar kvinnor som skräp.

Kommer ihåg när min tjejkompis blev kallad för fitta på ett tåg i en full vagn. Den enda som brydde sig och sa ifrån var min man. Alla andra tyckte min tjejkompis betedde sig som en sur kärring hela dagen och förstörde stämningen, att mannen varit sur sen vi satte oss i bilen påväg till tåget brydde sig ingen om. Ingen brydde sig om hur mannen behandlade henne. Jag var så stolt över min man. Det var den värsta resan jag varit med om. Fick liksom springa runt på nålar för att inte göra någon upprörd. Där lovade jag mig själv att aldrig åka någonstans med andra människor som inte kan betee sig.
 
När vi var på konsert så kom det fram en kille till min man. Han berättade att han var tvungen att höra kompisens version av händelsen för att förstå varför det blev som det blev. Min man blev helt ställd. Det var ungefär som att kompisen hade lejt denna man att komma fram till honom. Jag trodde först att min man var för full eller något för det lät så himla sjukt .

Men det var tydligen helt sant. Vad finns det att förstå? Han har slagit en kvinna. Räcker inte det som en förklaring?

Tänk om fler män bara kunde sluta förlåta sina manliga vänner. Sätta ner foten och säga stopp, tänk om de kunde sluta försvara varandra och istället försvara kvinnorna. Det handlar om all slags misshandel, både psykiskt och fysiskt. Män måste våga säga ifrån om andra män behandlar kvinnor som skräp.

Kommer ihåg när min tjejkompis blev kallad för fitta på ett tåg i en full vagn. Den enda som brydde sig och sa ifrån var min man. Alla andra tyckte min tjejkompis betedde sig som en sur kärring hela dagen och förstörde stämningen, att mannen varit sur sen vi satte oss i bilen påväg till tåget brydde sig ingen om. Ingen brydde sig om hur mannen behandlade henne. Jag var så stolt över min man. Det var den värsta resan jag varit med om. Fick liksom springa runt på nålar för att inte göra någon upprörd. Där lovade jag mig själv att aldrig åka någonstans med andra människor som inte kan betee sig.

Jag blir verkligen så jefla förbannad av resonemanget att det ska finnas något att förstå. Det är precis som du skriver - snubben har slagit en kvinna - end of story liksom. Det finns INGENTING som behöver förklaras. Det är faktum.
 
Lika tröttsamt är alla som "JAG skulle gått vid första slaget"
Bullshit - vid första slaget är de flesta så nedbrutna och samtidigt finns hoppet om en engångsöreteelse där så att de har inte fömågan att gå därifrån.


Den vinklingen tillsammans med #inteallamän... är jättevanlig upplever jag.

Du hamnar en form av oxymoron där du både ska vara konstant på din vakt emot manipulation och våld i kontakten med en pojkvän, men samtidigt får du absolut inte säga att du är det. För inteallamän!
 
/.../
Jag undrar när det sociala stigmat ska drabba männen som gör istället för kvinnan som utsätts? När kommer människor sluta umgås med den som har bevisat sig vara ett svin istället för att racka ner på kvinnan och mena att det är hon som har valt fel och därmed får skylla sig själv?

Håller med.

Jag tror att föreningar som ex https://mfj.se/ och liknande organisationer gör en jättestor insats i såna här frågor. Det måste liksom komma inifrån den egna gruppen.

Precis som det kan räcka med att en medlem i grabbgänget tydligt markerar att våld alltid är fel för att alla övriga ska backa och acceptera. Eller tvärtom att en person i gruppen raljerar mycket kring våld och sexuella trakasserier, locker-room-talk etc, och då sätter det tonen i hela gruppens sociala dynamik.
 
Men jag tänker att en nära vän måste ju ändå ha sett tecken på att denna människan inte är frisk? Eller kan dom ha ett hel hylle yttre( typ Stig Helmer) men sen innanför vägarna är dom en helt annat person ? Jag ska som sagt inte uttala mig då jag inte är psykolog eller så... Det kanske tom finns någon sån person i min vardag utan att jag vet om det. Kanske tom min bästa vän.
Jag vet ju inte vad som försiggår innanför vägarna... Men jag tänker mig en person som har problem med aggressioner och alkohol tex.

Tja. Som exempel kan nämnas en tjej som jag förut umgicks med. När hennes förhållande med pojkvännen tog slut så var det många som sa att det var sååå synd, för de var ju sååå fina tillsammans. Under deras relation hörde jag flera säga att de önskade att någon man kunde titta på dem så som hennes pojkvän tittade på henne, för "man såg hur mycket han älskade henne bara av att se den blicken" osv. Senare kröp det fram att tjejen blivit rejält misshandlad både fysiskt och psykiskt av pojkvännen, att hon stundtals hoppats på att dö för att hon inte förstod hur fan hon skulle ta sig ur den situationen.

Nej. Det går inte att se på män om de är vidriga as eller inte. Varningstecken kan ibland märkas, men ofta är det bara de som professionellt jobbar med sådant här eller de som tidigare varit i destruktiva relationer som märker det. Det är så jäkla små signaler det handlar om när något väl märks utåt.
 
Så kan det givetvis också vara. Ingen regel utan undantag brukar man säga. Men man får försöka vara uppmärksam på vänners beteendenoch hur de förändras.
Det ska man såklart vara men man ska vara medveten om att det är sällan man ser och bra mycket oftare som man inte ser. Att tro att man ser kan bli väldigt dumt då den lilla lilla skuggan av tvivel som far över ens ansikte när någon man aldrig hade anat var utsatt börjar berätta för det kan räcka för att de ska tystna.
 
Jag ska vara lite motvalls och säga att min syster föll för fel man. Ja, hon föll för en kvinnomisshandlare, hon blev kär i fel man. Det är definitivt inte hennes fel att han är ett jävla ärkekräk som misshandlade henne och traumatiserat deras barn, men det var definitivt fel man att falla för och jag önskar så att det aldrig hänt. Jag är så tacksam att hon orkade bryta sig loss tack vare att han avslöjades vara otrogen innan han slog ihjäl henne.

Det finns de som jag aldrig skulle pissa på om de så brann, han är en av dem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp