Hittar ingen vettig rubrik (handlar om kvinnomisshandlare)

Eftersom jag bor i en liten stad så vet man ju oftast på hörsägen vad som händer. Ibland är det sant och ibland är det rena rama påhitt. Men jag är alltid försiktig med vilka män jag bjuder in i vänskapskretsen ändå finns det gömda idioter som hittar in.

Vi har en till bekant som suttit inne för samma grej för många år sen. Han kunde man se att det var något galet med, konstig syn på kvinnor tex men att det skulle gå så långt att han nästan slog ihjäl sin flickvän trodde vi ju aldrig.

Vad jag vet så har han en ny flickvän nu. Jag hoppas att han har ändrat på sig. Han var i alla fall inte som andra jag hört utan han sa att han varit en idiot som inte förtjänade att ha flickvän och slutade dessutom dricka eftersom det var då han var våldsam. Han blev dessutom inte välkommen med öppna armar direkt utan var rätt hatad när han kom ut, till skillnad mot den senaste.

Flera gånger har jag funderat på varför det är så vanligt med idioter i denna stad jag bor i, men sen kommer jag på att det är en liten håla.
 
Jag behöver bara skriva av mig. Vet inte om det borde vara en tråd egentligen men jag skriver här ändå.

Förra sommaren åkte en av min mans barndomskompisar in i fängelse pga att ha misshandlat sin flickvän. Vi läste domen och det var helt sjuka grejer han gjort mot sitt ex (tack gode gud att det tog slut).

Detta är en helt vanlig man. Vi hade aldrig ens kunna drömma om att han var kapabel till detta. Det är så jäkla läskigt. Vem som helst kan bli farlig och slå. Det är så vidrigt.

Hur som helst så har jag sagt till min man att denna kille aldrig får sätta sin fot i vårat hem. Aldrig! Kommer han hit och tror han ska få umgås med oss ska han få höra att han lever. Jag har verkligen inget intresse i att umgås med män som slår kvinnor. Jag blir bara förbannad och ledsen över att män måste slå och förnedra kvinnor. Min man förstår mig totalt. Han har inte tagit någon kontakt med kompisen sen han kom ut i höstas.

Däremot min mans andra barndomskompis och kompisen umgås flitigt. Bara tanken på att de kommer hit oinbjudna i sommar får mig att må dåligt. Och jag kommer flippa. Jag vet hur konversationen kommer bli. Jag vet att det kommer komma ursäkter till varför han slog. Har hört den skiten förut och jag vägrar lyssna på den. Jag vet att han kommer sitta där och säga att hon var såååå svartsjuk, hon var så tjatig, hon var så jobbig och hon flörtade med andra etc etc.

Jag kommer inte kunna vara tyst. Jag är så trött på män som ser sig själva som offer när de slagit en kvinna (vem vet hur många denna man misshandlat innan), de är inte ett dugg synd om dom och jag struntar blankt i om dom avtjänat sitt straff. Män ska inte slå kvinnor, punkt slut!
Jag fattar inte ens att det är en fråga? Det är väl också din bostad och du kan väl få bestämma vem som får komma dit? Naturligtvis vill man inte ta i en kvinnomisshandlare med tång, han ska fan inte komma där och besudla din bostad. Usch!

När det gäller mäns försvar av andra män som begått sådana brott så är det en klar dealbreaker för mig. En sådan sak hade fått mig att lämna på studs. Hamnar du i fängelse så är det rätt grova saker du har gjort.
 
Jag fortsätter med att en ytterligare varningssignal är en partner som vill att man ska tycka synd om partnern. För att de haft en sån dålig barndom, inte har några vänner, inte mår bra etc. Att någon hotar med att begå självmord om de blir lämnade. Åtminstone jag vill inte vara ihop med någon som jag måste hota med att ta livet av mig för att personen ska stanna hos mig.

En släkting träffade en man som var så svartsjuk att han köpte tre platser på bion så ingen skulle kunna sitta på hennes andra sida och flirta med henne. Gulligt kanske någon tycker, förskräckligt tycker jag. Detta ihop med en eländig barndom, andra misslyckanden och självmordsförsök. Det här var 65 år sedan, släktingen är fotfarande gift med mannen och jag har inte träffat henne på typ 45 år fast vi bor i samma stad.
 
En annan fundering efter att ha läst att Peter Madsen gift sig - varför söker sig kvinnor till uppenbart farliga män? För där finns ju till och med en dom mot de för annars skulle de inte ex sitta i fängelse.

Varför skulle en överviktig person äta mängder med onyttig mat? Vet de inte att det görs saken värre?
Varför missbrukar vissa droger till den grad att de blir fysiskt skadade? Har de inte fått lära sig i skolan att det är farligt?
Varför händer det att folk slår näven i väggen och skadar sig? Förstod de inte att väggen var hård och att handen kunde gå sönder?
Varför finns det de som aldrig svarar i telefon när de verkligen skulle behöva sina vänner?
Varför skulle en kvinna söka sig till en man som uppenbarligen kommer behandla henne illa?

Klart att en del kvinnor blir totalt lurade av charmiga män. Men man lurar sig nog om man tror att normala människor undviker problem till varje pris. Massa människor söker upp problem i olika samanhang och det är inget konstigt med det!
 
Varför skulle en överviktig person äta mängder med onyttig mat? Vet de inte att det görs saken värre?
Varför missbrukar vissa droger till den grad att de blir fysiskt skadade? Har de inte fått lära sig i skolan att det är farligt?
Varför händer det att folk slår näven i väggen och skadar sig? Förstod de inte att väggen var hård och att handen kunde gå sönder?
Varför finns det de som aldrig svarar i telefon när de verkligen skulle behöva sina vänner?
Varför skulle en kvinna söka sig till en man som uppenbarligen kommer behandla henne illa?

Klart att en del kvinnor blir totalt lurade av charmiga män. Men man lurar sig nog om man tror att normala människor undviker problem till varje pris. Massa människor söker upp problem i olika samanhang och det är inget konstigt med det!

Vad är poängen med ditt inlägg?
 
Vad är poängen med ditt inlägg?

Att svaret på inlägget jag citerade har att göra med svaret på frågorna jag ställde.
Jag känner inte att jag kunde förmedla svaret kort och koncist just nu men jag tänkte att mina frågor skulle uppmärksamma folk på att det finns många sätt som folk skadar sig själva på, mer eller mindre medvetet, och att det inte är så konstigt eller obegripligt egentligen. Tog några olika exempel för att folk kanske har erfarenhet av, eller åtminstone förståelse för, något av det.
 
Att svaret på inlägget jag citerade har att göra med svaret på frågorna jag ställde.
Jag känner inte att jag kunde förmedla svaret kort och koncist just nu men jag tänkte att mina frågor skulle uppmärksamma folk på att det finns många sätt som folk skadar sig själva på, mer eller mindre medvetet, och att det inte är så konstigt eller obegripligt egentligen. Tog några olika exempel för att folk kanske har erfarenhet av, eller åtminstone förståelse för, något av det.

Jajusteja - tjocka människor är ju lite dumma i huvudet. Det hade jag glömt. Drogmissbrukare är ju också bara lite korkade som inte fattade bättre. Och kvinnor som hamnar med en misshandlande man är det ju också lite fel på - jajuste, det var ju inte mannens fel utan kvinnan som mer eller mindre medvetet skadar sig själv. Kvinnans FEL alltså - inte mannens....

Jag tycker alltså att ditt inlägg är helt uppåt väggarna totalt fel fokus
 
Jajusteja - tjocka människor är ju lite dumma i huvudet. Det hade jag glömt. Drogmissbrukare är ju också bara lite korkade som inte fattade bättre. Och kvinnor som hamnar med en misshandlande man är det ju också lite fel på - jajuste, det var ju inte mannens fel utan kvinnan som mer eller mindre medvetet skadar sig själv. Kvinnans FEL alltså - inte mannens....

Jag tycker alltså att ditt inlägg är helt uppåt väggarna totalt fel fokus
Men snälla. Det var väl inget påhopp?

Klart att en del kvinnor blir totalt lurade av charmiga män. Men man lurar sig nog om man tror att normala människor undviker problem till varje pris. Massa människor söker upp problem i olika samanhang och det är inget konstigt med det!

Jag instämmer. Även fullt normala människor hamnar i problem.
Hur kunde du tolka det som du gjorde? :confused:
 
ÅH JA, MAN KAN JU INTE KLANDRA KVINNORNA FÖR ATT DOM "VALT FEL".

FÖR DET ÄR VERKLIGEN KVINNORNA SOM HAR VALT FEL, INTE MÄNNEN SOM ÄR IDIOTER OCH SKA SLUTA VÅLDTA/MISSHANDLA.
Det här ser jag ofta sägs sägas här på buke. Men vem säger så? Jag har aldrig sett eller hört det i vare sig min vardag eller helg, ser det inte i det lilla sociala media jag deltar i vare sig det är svenskt eller annat, vare sig på svenska språket eller annat. VEM säger detta? Det uttalas ironiskt av kvinnor som vill piska upp ett polariserat könskrig.

Jag säger så här: kvinnor kan välja fel män. Vissa kvinnor till och med dras till 'fel' män. Många gånger reagerar omgivning på hur vissa kvinnor behandlas av sina män, men många kvinnor vill inte lyssna på de som säger att de lever i förhållande som inte är ok.

Men det är ju som kapten klänning som vi vet är ett riktigt svin mot egentligen alla typer av kvinnor. Där har föräldrar sina döttrars ponnyer inackorderade och mängder med unga tjejer har sina hästar inackorderade på hans gård. Det är ju helt sjukt! När till och med de prostituerade, som varit med om det mesta, hatar honom och säger att han är ett riktigt äckligt och elakt svin så borde ju varningsklockorna ringa för ALLA människor att denna mannen beblandar man sig inte med. Ändå har han en sambo. :crazy: :wtf:

Jag vet inte om du blandar ihop Kapten Klänning med något annat monster, men hade verkligen Kapten Klänning ett stall med inackorderingar? :confused: Eller är det någon annan som också kallas Kapten Klänning? Eller är det Göran Lindberg som är ute sedan några år som är aktiv igen, bara inte som feminist den här gången?
Vad har jag missat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Lindberg_(polis)
 
..
Det här ser jag ofta sägs sägas här på buke. Men vem säger så? Jag har aldrig sett eller hört det i vare sig min vardag eller helg, ser det inte i det lilla sociala media jag deltar i vare sig det är svenskt eller annat, vare sig på svenska språket eller annat. VEM säger detta? Det uttalas ironiskt av kvinnor som vill piska upp ett polariserat könskrig.

Jag säger så här: kvinnor kan välja fel män. Vissa kvinnor till och med dras till 'fel' män. Många gånger reagerar omgivning på hur vissa kvinnor behandlas av sina män, men många kvinnor vill inte lyssna på de som säger att de lever i förhållande som inte är ok.



Jag vet inte om du blandar ihop Kapten Klänning med något annat monster, men hade verkligen Kapten Klänning ett stall med inackorderingar? :confused: Eller är det någon annan som också kallas Kapten Klänning? Eller är det Göran Lindberg som är ute sedan några år som är aktiv igen, bara inte som feminist den här gången?
Vad har jag missat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Lindberg_(polis)
https://www.tidningenridsport.se/tag/goran-lindberg/

Jag har många gånger hört sägas att någon inte kan förstå varför kvinnan (oftast) inte bara går efter första slaget.
Det är nog inte mer än ett par veckor sedan jag hörde det senast av en jag trodde mer om dessutom.
 
Det här ser jag ofta sägs sägas här på buke. Men vem säger så? Jag har aldrig sett eller hört det i vare sig min vardag eller helg, ser det inte i det lilla sociala media jag deltar i vare sig det är svenskt eller annat, vare sig på svenska språket eller annat. VEM säger detta? Det uttalas ironiskt av kvinnor som vill piska upp ett polariserat könskrig.

Jag säger så här: kvinnor kan välja fel män. Vissa kvinnor till och med dras till 'fel' män. Många gånger reagerar omgivning på hur vissa kvinnor behandlas av sina män, men många kvinnor vill inte lyssna på de som säger att de lever i förhållande som inte är ok.



Jag vet inte om du blandar ihop Kapten Klänning med något annat monster, men hade verkligen Kapten Klänning ett stall med inackorderingar? :confused: Eller är det någon annan som också kallas Kapten Klänning? Eller är det Göran Lindberg som är ute sedan några år som är aktiv igen, bara inte som feminist den här gången?
Vad har jag missat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Lindberg_(polis)

Jag antar att du inte har hört talas om ”NiceGuys” eller ”incels” teorier och åsikter om hur kvinnor bara väljer män som är misshandladare/våldsamma etc och därmed får skylla sig själva. ”Nice Guys finish last” och allt det där. Där är det ALLTID kvinnans fel om hon blir misshandlad, våldtagen, mördad etc. Finns flertalet män som kommenterar på artiklar om mördade kvinnor ”hade hon valt mig/en snäll kille så hade hon inte blivit mördad, typiskt kvinnor att aldrig vilja vara ihop med snälla män”.
 
Jag har många gånger hört sägas att någon inte kan förstå varför kvinnan (oftast) inte bara går efter första slaget.
Det är nog inte mer än ett par veckor sedan jag hörde det senast av en jag trodde mer om dessutom.
Är det inte så att personer som säger så oftast gör det för att de inte bryr sig oavsett? Det är något som inte drabbat, eller som det tror inte kommer drabba dem själva och då spelar det ingen roll för dem vad anledningen är. Jag tycker mig se samma sätt att resonera även när det gäller andra utsatta grupper.
 
Är det inte så att personer som säger så oftast gör det för att de inte bryr sig oavsett? Det är något som inte drabbat, eller som det tror inte kommer drabba dem själva och då spelar det ingen roll för dem vad anledningen är. Jag tycker mig se samma sätt att resonera även när det gäller andra utsatta grupper.
Om man inte bryr sig kan man ju hålla tyst. Att komma med "jag skulle minsann...." är ju bara att klanka ner på den utsatta. Det visar ju bara att man tycker personen är korkad /svag som inte löst sin situation.
 
Jag antar att du inte har hört talas om ”NiceGuys” eller ”incels” teorier och åsikter om hur kvinnor bara väljer män som är misshandladare/våldsamma etc och därmed får skylla sig själva. ”Nice Guys finish last” och allt det där. Där är det ALLTID kvinnans fel om hon blir misshandlad, våldtagen, mördad etc. Finns flertalet män som kommenterar på artiklar om mördade kvinnor ”hade hon valt mig/en snäll kille så hade hon inte blivit mördad, typiskt kvinnor att aldrig vilja vara ihop med snälla män”.
Fast när det i såna här diskussioner/trådar tas upp framställs det som om det vore en generell åsikt i samhället och något som skulle vara socialt accepterat att tycka/säga.
Det är det INTE.
 
Om man inte bryr sig kan man ju hålla tyst. Att komma med "jag skulle minsann...." är ju bara att klanka ner på den utsatta. Det visar ju bara att man tycker personen är korkad /svag som inte löst sin situation.
Det tycker jag också, det jag ville säga var att jag har uppfattat det som ett generellt beteende och inte enbart när det gäller ämnet i tråden.
 
Bara en liten grej till - många av de människor som är våldsamma i sina nära relationer är oerhört manipulativa. Och många av dem som råkar illa ut är egentligen väldigt fina människor - omtänksamma men kanske osäkra och jag-svaga. Våldsverkare groomar sina offer. Det kan gå flera år innan de rätta färgerna kommer fram och då är offret ofta avskild från det sociala nätverk som eventuellt fanns före relationen. Ofta har offret dålig ekonomi - antingen för att hen står på lån etc. Utsatt för ett manipulativt arsle som kanske hotar med självmord etc är det lätt att skuldsätta sig. Och så slår han. Vart ska personen ta vägen?

Hitta akut en lägenhet att bo i om du är skuldsatt. :meh:
Få med dig djur och ungar. (Var det inte en dom i våras där hon som dragit dömdes till ansvar för att han slutat ge mat och vatten till de hästar, som hon ägde men inte fått med sig vid en flytt:cry:)

(Nu har ju Stockholm insett att våldsutsatta kan behöva förtur i bostadskön - men staden (med nära en miljon invånare) förmedlade totalt 30 förtursbostäder 2019)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp