hjäääälp!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare momaroria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 772
M

momaroria

jag har en liten bebishäst. han är 5 år, men tyvärr har hans utbildning av olika anledningar gått lite trögt. han kan rida tagen framdel /bakdel. han byter själv (hopphäst) han kan balanserat gå på en 15 m i diameter volt, han kan göra skänkelv. han kan göra fram-/bakdelsvändningar. allt detta har blivit mycket bättre under våren, han har utvecklats och mucklats massor (gemfört med innan).:) förut när det blev för jobbigt kastade han med huvudet, nu har han slutat med det så gott som helt, MEN, han har börjat att SPARKA!:mad: han är ganska het när man hoppar, och de första sparkarna kom på en hoppträning. med sparkar menar jag inte ett bakben rakt ut, jag menar båda rakt upp så att ryttaren hamnar på halsen eller mellan öronen.:eek: hans hoppsadel ligger inte så bra, den är till viss del sneriden. :angel: troligen kan den klämma lite på ryggraden när man har vikten till vänster. detta trodde vi var anledningen till att han bara sparkade i hoppningen i galoppfatn.:idea: hans dressyrsadel ligger mycket bra, utrustad med tryckfördelande padd. men nu sparkar han inte bara i hoppningen, nu sparkar han i SKRITTEN, TRAVE och GALOPPEN även i dressyren, såfort man går på honom med innerskänkel för böjning. :mad: vi har klämt lite extra på både ben, rygg hals nacke, - ja, helt enkelt, överalt. han ömmar inte nån stans.:confused: vet inte hur jag ska ta mej ur detta. att ha honom böjd till att gå på en 2m volt hjälper inte, han e såpas vig att han klarar att sparka ändå!! :eek: vet inte vad jag ska göra. känns bara så hopplöst. min tränare som är jättebra vågar knappt titta längre ifall att jag flyger av.. :crazy: :bow: :bow: :bow:

Sv: hjäääälp!!

Du skriver att han är hopphäst, det kan betyda att du rider mycket i den illasittande sadeln - hoppsadeln, han har lärt sig att det gör ont och är obehagligt att bli riden. SLäng sadeln- låt honom vila från ridning- släpp ut honom på bete för viloperiod t.ex efter 4-5 veckors vila kan du sätta igång honom igen med välpassande sadel.

Håller med till fullo! Även om han inte reagerar för tryck på ryggen/länden så kan den sneda sadeln orsaka smärta djupare ner i musklerna/muskelfästena, som bara känns när han rids. Och är det så att han ridits mycket i en sned sadel (ska man ALDRIG göra ju!) så kan mycket väl smärtan sitta i även när han rids med dressyrsadeln, som du sa ligger bättre. Ta ut en sadelmakare och kanske en kotknackare, som får känna igenom hela hästen. Kolla efter en modell på hoppsadel som passar din häst. En illasittande sadel (fel bomstorlek t.ex.) är tillräckligt "fel", men är den dessutom sned så kan det inte bli annat än katastrof. Hoppas det löser sig!

självklart hart jag inte ridit medvetet i en illasittande sadel!! :mad: sadeln har alltid legat lite "uppåt" från hans rygg, men med paddar har det inte varit någon fara. vi är två som rider honom, tyvärr har hans andra ruttare vart med om en ridolycka, och hennes höft är sned så även om vi köper en ny sadel kommer den att slitas snett inom kort ( hon har varit med om detta med många andra hästar och sadlar). han får självklart bara gå i dressyrsadeln sedan detta upptäcktes, men han har bara under två ridpass med hoppssadeln försökt att sparka. sen när vi slutade att rida med den gick det en vecka, då han gick jättefint med dressyrsadeln, och sedan började han sparka med även denna. han ska inom 2-3 veckor få gå på bete. jag har en annan hoppsadel som jag ska prova på honom, så han inte bara behöver gå dressyr/ut. han har alltid varit en liten fuskare som såfort man kommit på hans små fusk genom att skuta ut bogar el dyl. har han hittat på nåt nytt, tex kasta med huvudet, springa i 190, förböja utåt mm. vet inte vad jag ska göra:confused:

1. kolla upp hästen med en veterinär
2. kolla upp hästen med en equiterapeut/kotknackare
3. kolla upp hur sadlarna ligger

Jag skriver inte detta för att vara elak utan det är bara mina tankar kring hästens reaktioner. Om den andra ryttaren är så sned i kroppen så är det inget annat än en kortsiktig lösning att rida i dressyrsadeln heller utan h*n måste till att börja med få ordning på sin kropp! Om h*n är så sned snedbelastar h*n hästen oavsett hur jämn sadeln är! Byt sadel + försök få den andra ryttaren att söka hjälp för sin snedhet är mitt råd (utan att veta vad för skada h*n har).

Ta ner kraven, så han märker att ni lyssnar på honomm nu. Rid inte fortare än vad han klarar av. Kyra sa något bra "man ska inte konfrontera en unghäst" Låt honom utvecklas i egen takt utan att behöva försöka springa ifrån er, skjuta ut bogar osv...

Jag tycker fortfarande att ni kan ta sommarlov nu :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka