M
momaroria
jag har en liten bebishäst. han är 5 år, men tyvärr har hans utbildning av olika anledningar gått lite trögt. han kan rida tagen framdel /bakdel. han byter själv (hopphäst) han kan balanserat gå på en 15 m i diameter volt, han kan göra skänkelv. han kan göra fram-/bakdelsvändningar. allt detta har blivit mycket bättre under våren, han har utvecklats och mucklats massor (gemfört med innan).
förut när det blev för jobbigt kastade han med huvudet, nu har han slutat med det så gott som helt, MEN, han har börjat att SPARKA!
han är ganska het när man hoppar, och de första sparkarna kom på en hoppträning. med sparkar menar jag inte ett bakben rakt ut, jag menar båda rakt upp så att ryttaren hamnar på halsen eller mellan öronen.
hans hoppsadel ligger inte så bra, den är till viss del sneriden.
troligen kan den klämma lite på ryggraden när man har vikten till vänster. detta trodde vi var anledningen till att han bara sparkade i hoppningen i galoppfatn.
hans dressyrsadel ligger mycket bra, utrustad med tryckfördelande padd. men nu sparkar han inte bara i hoppningen, nu sparkar han i SKRITTEN, TRAVE och GALOPPEN även i dressyren, såfort man går på honom med innerskänkel för böjning.
vi har klämt lite extra på både ben, rygg hals nacke, - ja, helt enkelt, överalt. han ömmar inte nån stans.
vet inte hur jag ska ta mej ur detta. att ha honom böjd till att gå på en 2m volt hjälper inte, han e såpas vig att han klarar att sparka ändå!!
vet inte vad jag ska göra. känns bara så hopplöst. min tränare som är jättebra vågar knappt titta längre ifall att jag flyger av..