Hjäälp miig!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 787
M

_Mimmii_

...asså jämt när jag ska sitta upp på min häst så glider sadeln runt typ :crazy: :confused: :cry: det är JÄTTEJOBBIGT och den gör det även om man spänner den ordentligt! :confused: Varför gör den det och hur kan jag få den att sluta glida så mkt? inte kul om man måste sitta upp från en sockerbit eller nått varje gång man ska rida.. jag ser ingen lösning på det, förutom att jag slutar borsta så att han inte blir hal? :angel:
och nej, jag är absolut inte överviktig så det är inte därför den glider..!

Sv: Hjäälp miig!!!

är sadeln utprovad av en riktig sadelutprovare? (dvs typ under det senaste året)

är den det så är det bara att fortsätta använda pall när du ska upp.. det är dessutom bättre för hästen..

Jag vet inte, jag har inte hunnit ta ut en sadelutprovare än, har nyligen köpt hästen och sadel fick vi med... Men ska ta ut nån i veckan tror jag. Men om det nu är så att sadeln passar perfekt, finns det då verkligen inget man kan göra än att hoppa upp från en pall? Det är ju lite pinsamt :crazy: Och sen så kanske man inte alltid har en pall i närheten heller.. :confused:

Men det skonar både utrustning och häst att hoppa upp från pall :D

Jag sitter alltid upp från en bänk eller pall för att inte sadeln ska bli sned eller att hästen blir det. Det är dessutom nyttigare för ens egen rygg också! Det är inte nåt att skämmas över, tvärtom, man bryr sig ju om hästen då!

Kan vara så att hästen har en rund rygg och då glider det mesta....
Tror att du får använda dej av pall, om sadeln nu passar, eller träna upp din vighet och kunna hoppa upp snabbt och lätt. ;)

Mitrolle: Man kan ju faktiskt hoppa upp från bägge hållen för att skona sadeln, om man inte har pallar eller block i närheten, men visst så skonar det hästryggen att inte hänga halvägs över ryggen i fler minuter...

Ja gymkhana upphopp kan man ju lära sig :D Bara otympligt med tjocka kläder...

_Mimmii_ skrev:
Jag vet inte, jag har inte hunnit ta ut en sadelutprovare än, har nyligen köpt hästen och sadel fick vi med... Men ska ta ut nån i veckan tror jag. Men om det nu är så att sadeln passar perfekt, finns det då verkligen inget man kan göra än att hoppa upp från en pall? Det är ju lite pinsamt :crazy: Och sen så kanske man inte alltid har en pall i närheten heller.. :confused:
Varför är det pinsamt? Att visa att man bryr sig om sin häst och avlastar lite genom att använda pall :confused:

Använd du pall tills du fått sadeln kollad, om den är bra på hästen! ;)

Och har du inte tilgång til pall får du använda fantasin, finns massor med ting att sitta upp ifrån! :)

Senast ändrad:

Jo jag vet, men hästen jag har nu är en bestämd dam som sparkar bakut om man sitter upp från "fel" håll :crazy: hon har lite egna tycken i sådant.. Hon avskyr när man försöker sitta upp barbacka från backen med... Men på andra hästar brukar jag variera mig även om jag nästan alltid sitter upp från bänk även åt andra hållet.
Men jag brukar faktiskt vända min kära häst ibland och mot hennes protester sitta upp från andra hållet, vare sig hon gillar det eller inte. :p
Unghästen har jag bara suttit upp från ena hållet än för att det är det enklaste och jag vill inte riskera att halka till eller liknande förrän hon är lite van. Men nästa gång blir det nog från höger för nu är hon såpass stabil.

ähh, det är juh inge pinsamt.. sålänge man vet att det är bättre för hästen är det bra, själv använder jag sockerbit när jag ska upp på 147 cm welsh cob, medans andra kortare personer i min grupp hänger och klänger sig upp på 175 cm HBL.. och dom fnissar åt mig.. fast tystnar väldigt fort när dom inser att det är dom själva som inte tänker på varken hästens eller sitt bästa..

Jag hade det problemet när jag under en period gav olja till min häst, han blev så blank i pälsen så sadeln bara snurrade.
Det är inget sånt? ;)

Jag har sett folk sitta upp utan sadelgjord, så en del handlar nog om teknik.

Efter några minuters övning lyckades jag lära mig det på en islandsponny (lagom höjd att börja med ;) ). Får en att tänka på hur man belastar hästen....

Nej, men han har väldigt blank päls naturligt :D Men han ska rakas idag så förhoppningsvis blir han kanske lite stubbig då = mindre hal? :bump: ;)

Jag är, tro det eller ej, rätt vig, så det är inte det som är problemet :banana: Kommer lätt upp på 175 cm höga halvblod, bara dom står stilla :bump: Min häst är inte alls så stor, ca 158 så han är ju inte särskilt hög.

Förresten, kan det spela någon roll beroende på vilken sadelgjord man har?

_Mimmii_ skrev:
Jag är, tro det eller ej, rätt vig, så det är inte det som är problemet :banana: Kommer lätt upp på 175 cm höga halvblod, bara dom står stilla :bump: Min häst är inte alls så stor, ca 158 så han är ju inte särskilt hög.
Men även fast man är vig behöver inte betyda att man har en bra uppsittningsteknik ;)

Nej, men jag tror nog att jag har det. :bump: Hoppas det i alla fall...... :angel: :D

Är det resår på gjorden så glider sadeln ju lättare

aha, kanske ska prova med en annan gjord då? rider just nu med gjord med magplatta med resår på båda sidor. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 713
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: cassiopeja
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
4 169
Senast: MayGrace
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 391
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?