Bukefalos 28 år!

Hjälm för tjockskallad!?

A

AndLi

Jag försökte shoppa ny hjälm idag... och konstaterar att jag är grymt tjockskallig! Allt verkar hamna 2 dm upp i pannan typ... Vilket ju inte riktigt är var de ska sitta.. (det är där den jag har idag hamnar...)

Det närmaste jag hitta någotsådär passande var en CWR HI-LITE PLUS stl 62, men vid det laget var mitt huvud såå söndermosat så jag kan inte säga om den satt 100 eller inte... men helt fel var den nog inte... Nån som har nån erfarenhet av hur mycket de ändrar formen?

Verkar inte vara så stort utbud på hjälmar i stl 63, de enda jag hittar är Pikuers GPA serie, och de är ju inte direkt de billigaste...men de är ju riktigt snygga :) Är det normala i storlekarna?

Så jag mottager gärna tips på stora hjälmar, sålänge de INTE ser ut såhär Jag är bara lite anti den modellen..
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Jag har också stort huvud, och sen är det mera ovalt också så jag har megasvårt att hitta något som passar (alla huvudbonader är ju litet och runt typ :p ).

Jag har två hjälmar från Hööks, Hi Lite Pro från CRW.
De är stora i storlekarna.
Den passar mitt stora huvud utmärkt redan i strl 59, finns upp till 62.

Upd.

Såg nu att du redan hade provat en sån hjälm. Så går det när man inte läser noga.. :o *letar vidare*
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Heisann! Har akkurat det samme problemet! Har nå funnet en hjelm som passer til meg (som faktisk trenger str 63) - og det er CASCO hjelmene :-) De er ikke så dyre heller! :bow:
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Champion showring finns upp till strl 64 (eller var det 65?)
Kostar runt 800 pix
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Jag tror på Horka. Finns såvitt jag vet i relativt stora storlekar och sitter riktigt bra på huvudet. Passar bra på oss som trivdes så himla bra med Champion Showring innan huvudformen på den gjordes om :(
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Jag är också storhuvad och har haft jätteproblem med att hitta en hjälm som passar. Just nu har jag en AeroWave stl 62 (från Wembley, tror jag), och den sitter inte helt perfekt, men jag får inte blixtrande huvudvärk av att använda den, och det är ett stort kliv uppåt för mig. CRW Hi-Lite Plus sitter också hyfsat på mitt huvud.

Min nästa hjälm blir en Casco lättviktshjälm - de är ju reglerbara och går att ställa in så att de passar i princip vilken huvudform som helst, vilket är superbra för mig eftersom mitt huvud utöver sin stora storlek även är för avlångt för de flesta hjälmmodeller, de klämmer i panna och nacke.

Det finns ju fler fördelar med sådana hjälmar också: de är lättare än vanliga hjälmar, och enormt mycket svalare på sommaren. Nackdelen är ju det något speciella utseendet, men det går att vänja sig vid. :)
 
Sv: Hjälm för tjockskallad!?

Tack för alla tips!

Ridskolan hade lite lånehjälmar, jofan i 62 passa ju fint :) och om jag inte mins fel så var den andra jag prova en showring. Men snygga var de ju inte....

Men jag får ta och kolla upp resten av era tips, gäller bara att hitta nån som säljer dem här nere..
 

Liknande trådar

Q
Utrustning var och provade hjälmar idag...vill ha en sån där GPA eller vad heter det..en sånn med vitt streck på iaf:) var ner till granngården och...
Svar
15
· Visningar
1 447
Senast: MissDiamond
·
B
Utrustning Olympichjälm & hjälmar som inte ser ut som svampar?!?! Hej! Någon som vet om dessa hjälmar görs fortfarande och var dom finns att...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: Vala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp