Hjälm som kan passa mitt huvud?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Efter alla dessa diskussioner om gamla hjälmar osv. Insåg jag att en ny hjälm vore på sin plats, även för min del...
Men nu till det lilla problemet:
Jag har ett i mitt tycke ganska stort huvud (normalt sett storlek 57-58) med en ganska oval form, men samtidigt ett ganska avlångt och smalt ansikte, vilket gör att t.ex. Hjälmen C.O Wellington Classic ser ut som en svamp på mig när jag provat den... :meh:
Har dock inte provat någon annan CO hjälm, så vet inte om det blir samma svampeffekt med dem!

Det jag önskar hos hjälmen är följande:
- Att den kostar max 3000 kr.
- Oval passform, men samtidigt ganska "nätt" look.
- Att den inte ser allt för mycket ut som en "Wannabe Cykelhjälm".
- Att den inte blir kokhet på sommaren (alltså åtminstone liiiite ventilation).
- Att den tål lite väder och vind (inte blir helt förstörd för att man råkar toucha en gren eller få några regnstänk på).
- Helst finnas i marin eller brun, men absolut inget krav!

Så allvetande Buke, vad säger du/ni? Vilka modeller och märken kan passa mig? :d
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

En Euro-Lite kan nog passa ditt huvud bra, finns i både marint och brunt är ganska nätt och enkel och med en trevlig prislapp på runt 1000-lappen.
Då kan du köpa en i varje färg ;)
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Faktiskt är det just en sådan jag har nu :crazy: och jag har fått gå upp 3 storlekar, och den sitter som en halvkass pumpa! :crazy: :crazy:
Men tack för tipset i alla fall! :D
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Åh vad jag hatar hjälmar! Verkligen hatar! Inte bara ridhjälmar utan mc-hjälmar, utförsåkningshjälmar, cykelhjälmar, rollerbladeshjälmar... Jag har inte så stort huvud. 55 cm om man mäter omkretsen där hjälmar ska sitta. Men uppenbarligen helt missformat. Riktigt ovalt och lite äggformat ovanifrån sett (och definitivt inte runt). Och om man har sånt huvud som jag ska man tydligen inte ha hjälm, i alla fall inte varken bekväm eller välsittande. Men jag är inte bitter.

Så. Med det sagt. Jag har en Back on Track. Finns bara i svart. Men det ser hyfsat ut som en traditionell hjälm, rätt så nätt och jag har ännu inte lyckats repa eller på annat sätt fula till den trots massor med regn, ris och skog (på riktigt). Ser faktiskt fortfarande i princip ny ut, fast den är två år gammal. Ventilationen funkar bra och den kostar strax under 3000 (jag betalade nästan hälften, men det var mässpris). Passformen är reglerbar med paddar som man sen kan tvätta så att hjälmen inte sunkar till sig innuti efter långa svettiga sommarpass. Men jag vet inte dom den fortfarande finns att köpa, någon som vet?

Hjälmen passar mig för övrigt skitdåligt - klämmer i pannan som det gör ont i skallen och glappar på sidan - precis som alla andra hjälmar. Men i mindre grad än de andra jag provat. Så har du inte en lika abnorm huvudform som jag så kan jag varmt rekommendera att du provar en sådan. Stallkamraten med normalovalt huvud har en likadan som hon avgudar. Själv hemfaller jag till att smyganvända min gamla väluttöjda hjälm som jag borde slängt för länge sedan, för den får jag bara lite ont i huvudet av. Druttar jag av någon av unghästarna och spiller ut lite hjärna ångrar jag förmodligen.
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Har du provat Double Horse?
Har en vän som har väldigt avlångt huvud och det är den enda hjälmen som fungerat för honom.
Kanske inte den snyggaste och passform kan säkert skilja mellan olika modeller men funktion kanske kan gå före det estetiska om den passar och du slipper få ont?
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Har du provat Double Horse?
Har en vän som har väldigt avlångt huvud och det är den enda hjälmen som fungerat för honom.
Kanske inte den snyggaste och passform kan säkert skilja mellan olika modeller men funktion kanske kan gå före det estetiska om den passar och du slipper få ont?

Jag rider till 95% hemma. Behovet av god estetik bedöms vara ca 2%. Om hjälm skulle vara så erbarmligt ful att jag skulle skämmas huvudet av mig att visa den på tävling eller till och med träning så har jag ju en inte fullt så gammal obekväm och en alldeles för gammal nästan bekväm att välja vid de tillfällena. Men jag tror inte det är något jag behöver oroa mig för. Det finns annat att skratta över när det gäller mina ekipage... :o

Jag ska leta rätt på en Double Horse så att jag kan prova en sådan! Tack för tipset!
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Jag rider till 95% hemma. Behovet av god estetik bedöms vara ca 2%. Om hjälm skulle vara så erbarmligt ful att jag skulle skämmas huvudet av mig att visa den på tävling eller till och med träning så har jag ju en inte fullt så gammal obekväm och en alldeles för gammal nästan bekväm att välja vid de tillfällena. Men jag tror inte det är något jag behöver oroa mig för. Det finns annat att skratta över när det gäller mina ekipage... :o

Jag ska leta rätt på en Double Horse så att jag kan prova en sådan! Tack för tipset!

Dåså :) Han har iaf en gammal hederlig svart kask modell i sammet och ser väl inget speciell ut alls.
Men vet att det finns andra lite modernare modeller också men vet inte om det skiljer i passformen då.
 
Sv: Hjälm som kan passa mitt huvud?

Charles Owen Ayr8/professional? Inte alls lika rund i formen som en Wellington, mer oval i formen. Mitt huvud är väldigt "uppåt" så jag tycker den sitter bra på mig iaf med sin form!

6yea6o.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 708
Senast: mowglieee
·
Utrustning Ja, finns det ett sådant (i form av en godkänd ridhjälm, med nuvarande övergångsbestämmelser och hela fadderullan..) ? Jag kom just hem...
2
Svar
26
· Visningar
3 229
Senast: troxel
·
Utrustning Har börjat kollat runt lite efter en ny hjälm, drömmen vore en marinblå CO Wellington eller en marinblå ayr8 med guld under nätet men då...
Svar
5
· Visningar
2 148
Utrustning Vad skiljer egentligen dessa hjälmar åt? Förutom det uppenbara autografen-snörningen? Och skiljer sig storlekarna någonting åt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp