HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

LIte KL, men ofta så även om det verkar gå bra i början, så dör de senare, spontant och ungefär när man tror faran är över.

Jag försökte föda upp två moderlösa harungar en gång, med benägen, kunnig hjälp. Den svagaste dog efter några dagar, men den var dömd på förhand eg, åt inte själv utan fick 'tvingas' i mat. Den andra var det mer go i, åt spontant, skötte magen, och var pigg och på G. Liten rar sak. Sen efter över en månad, när jag trodde faran var över, så pang poff låg den död i buren en morgon. Tydligen - oavsett djurslag - inte ovanligt. Hjälpt grannen med lite flasklamm med, och sett samma sak. De riktigt svaga de faller ifrån inom ett par dagar, de andra som det är mer kraft i ser ut att klara sig fint, äter med god aptit, sköter mage och urin, är pigga, glada, växer och går upp i vikt. Sen pang poff bara kan de dö (inte alla givetvis, vissa klarar sig).

Efter att ha varit med några sådana vändor har jag numera mer förståelse för att bonden rent generellt inte sätter in några insatser för de olycksaliga, utan avslutar det hela direkt. I början reagerade jag starkt på det och tyckte det var fruktansvärt okänsligt, de borde ju få en chans egentligen. Men efter att ha sett hur mycket jobb det är, och hur dåliga oddsen ändå är förstår jag honom faktiskt. De som suger själv får en chans och nappas, de som inte suger själv avslutas kampen för. Och när de självsugande tacklar av, så går de samma väg. De som klarar sig är de som inte behöver de där 'stora' insatserna. Enda undantaget han gör är för de lamm som blid moderlösa vid födseln, de sätts mer resurser in på. Men de som stöts bort har oddsen emot sig.

Så, det är svårt med de små, oavsett djurart. TYVÄRR =/
 
Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Tycker inte att uppfödaren borde lämnat ifrån sig en (döende?) valp till någon som inte hade kunskaper o resurser att ta hand om den.
PL
 
Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Håller med. Det är inte schysst mot någon att lämna över en sådan valp till en person utan kunskap och erfarenhet på området.
 
Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Tycker inte att uppfödaren borde lämnat ifrån sig en (döende?) valp till någon som inte hade kunskaper o resurser att ta hand om den.
PL

inte jag heller, det var därför jag skrev att jag tyckte det var under all kritik att hon inte hade fått veta hur hon skulle göra....
Jag menar välling och 3 dagar :eek:
och inget om resten som krävs för att ta hand om en sådan liten en...
Han hade kanske behövts få vätska insprutat och så vidare....

Som jag skrev tänk inte mer på detta, du gjorde ett försök, och det är inte lätt att klara späda valpar.
 
Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Måste bara rätta er/mig själv lite om jag varit otydlig; uppfödaren till valpen skulle ta bort valpen men sade då att om vi ville ge den en chans så fick vi.. jag pratade sedan med en annan uppfödare som sa att utspädd majsvälling var ok fram till morgondagen då vi skulle åka och köpa mjölkersättning på kliniken.. denne sa även det där om att man ska massera (vilket jag kände till) magen för att få igång kisseri och bajsandet.. men då läste vi här att detta var bannat så då gav vi bara ljummet vatten och läste försent om blandningen med komjölk, grädde och äggula..

Tror som ni säger dock att den här valpen var rejält försvagad och kanske missbildad invändigt (med tanke på att den inte fått igång magen) och med facit i hand så förlängde vi förmodligen bara lidandet...
Jag blev nästan lite chockad då jag såg hur runda och goa kullsyskonen var.
 
Sv: HJÄLP! 3dagars valp, flaskuppfödning! AKUT

Va glad att den inte överlevde.
jag lyckades få en av mina valpar att överleva mot alla odds , troligen pga mina år av valperfarenhet ...
Det jag ser idag är att den hunden har en förlossningsskada .
Han är precis som ett barn med Damp.
Vi älskar honom men han är jobbig .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp