Hjälp, är detta fångsymtom??!

J

Jiri

Hej,
Har en liten shettiskille som fick diagnosiserat fång i Januari(...Han hade i så fall fått det smygande då rand redan vuxit ut 1½cm och syntes...trodde det skulle vara foderrand)Historien bakom det behöver jag kanske inte dra men det fanns vissa tveksamheter till detta just då i alla fall.

NU så är han plötsligt tjock i ETT ben!
Han är ovillig att gå, även rakt fram, då han ömmar mycket. Han linkar till mycket när han ska belasta det frambenet när vi vänder honom. I övrigt är han pigg, glad och kommer i hagen och hälsar.
Han går med greenguardmunkorg och vi har sakta börjat vänja lite vid grönt, vi är nu uppe i tre timmar/dag.

Han är även nyverkad och har fått nytt hästsällskap så en spark kan ju vara ett alternativ. Hur stor är risken för att det är ett förstadie till fång tro? Ska jag ta bort honom från det lilla betet han får i alla fall?
Jag blir livrädd men vet inte riktigt vad jag ska göra. Under sommaren är hans alternativ att antingen stå själv i en box eller vänjas in att gå på magert skogsbete... Känns som att nu när han börjar vänjas in lite försiktigt vill jag heller inte avbryta om det inte har med fång att göra :S. Men jag vill ju heller inte att han ska bli sjuk.

Han har varit småhalt nu i tre dagar...Om det är fång borde inte det ha visat sig då? Det är ju bara ett framben som är tjockt...
Han har puls 45-50/min och temp ca 37,3-38(pendlar under dygnets gång), tyvärr vet jag inte vad han brukar ligga på men han är ju liten så vad jag har förstått så är det inte säkert att detta är onormalt. ?
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Varför ringer du inte och rådfrågar en vet? Det är ju omöjligt för någon här som inte sett hästen att säga vad det är. Ring en vet och rådfråga och alt ta ut en vet som kollar.. alla hästar har ju olika symptom!
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

...tyvärr har jag ju inte möjlighet att rådfråga vet nu eftersom de bara har öppet på morgonen för frågor.

Men så de kan alltså bli tjocka i bara ett ben?

Varken jag, två tjejer till eller två hovslagare trodde att det var fång sist, utan någonting annat som påverkats av styltor eller halkning...Därav tveksamheten även denna gång.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Men du kan alltid ringa distriktaren, dom brukar ha en mobil så kan dom hjälpa dig avgöra om dom ska komma ut eller hur du ska göra. Du måste iaf på nåt sätt rådfråga en vet för ingen här kan ge dig ett svar som deffenitivt avgör hur du ska agera! Annars kan man ringa till Agria veterniären det kostar 25 kr/ samtal, gå in på deras hemsida så hittar du nr där. Svarar dom inte så lämnar man sitt nr så ringer dom upp dig. Man behöver inte va kund hos dom för att få ringa.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

"...för ingen här kan ge dig ett svar som deffenitivt avgör hur du ska agera!"


Jag skriver ju här för att få lite av er andras erfarenheter...såklart. Trodde inte jag behövde nämna det. Räknar inte med ett direkt svar men kanske lite råd eller diskussion om vad man kan börja fundera på.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Nej men du har ju inte rådfrågat en vet som är det mest grundläggande när man har en häst som inte är helt bra och misstänker man dessutom nånting åt fånghållet som kan bli väldigt fel om det lämnas obehandlat så tycker jag inte man ber om råd på ett forum innan man frågar en yrkesman. Det står dessutom längst upp på Hästvårds-sidan att vet alltid ska tillfrågas först.
Du skriver att din häst har flera symptom som deffenitivt pekar på att nåt e fel, att man då inte får tag i en vet först är för mig ganska märkligt..! Han är halt på ett ben, ömmar mycket och är ovillig att gå, så är det inte fång är det ju nåt som är fel eftersom det på 3 dagar inte blivit bättre. Ring en vet, distrikt eller Agrias och fråga dom! Ju fortare en häst får behandling för någon åkomma eller skada desto bättre..
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Jag skulle inte tro att svullnaden beror på fång, den beror mer troligt på en spark eller dylikt.
I vilket fall så bör ju benet undersökas, det kan ju vara en allvarlig skada som behöver åtgärdas.

Har du provat att känna på hovarna med en visitertång? Vanligtvis brukar de ju reagera för tryck av den vid fång, men även där finns ju undantag.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

...tyvärr har jag ju inte möjlighet att rådfråga vet nu eftersom de bara har öppet på morgonen för frågor.

Men så de kan alltså bli tjocka i bara ett ben?

Varken jag, två tjejer till eller två hovslagare trodde att det var fång sist, utan någonting annat som påverkats av styltor eller halkning...Därav tveksamheten även denna gång.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
Men med en ponny som hade fång i januari hade jag varit jätteförsiktig. Jag hade tagit bort den från gräset genast om den betedde sig underligt och jag inte var säker på orsaken. Även om man sedan får börja om att vänja den igen så tycker i alla fall jag att det finns nästan inget som är så hemskt som ett ordentligt fånganfall så jag tar gärna en massa annat extraarbete för att min ponny ska slippa behöva genomlida det en gång till.
Jag har bara erfarenhet av en fånghäst men den är att fång kan vara mkt lurigt i början och svårt att veta vad det är för fel. Min reagerade inte på tången tex. Hon hade fång i december och går fortfarande inte på gräs och kommer inte att göra det denna sommar i ngn större utsträckning.

Jag undrar visserligen om det är fång, vet inte om de får ngn svullnad av det.
Men jag hade i alla fall gjort som man bör göra vid ett fånganfall och sedan ringt ut en veterinär för att förhoppningsvis hitta ngt annat fel på hästen. Sedan kan man ju behandla det.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Det låter väldigt likt symtomen som min fånghäst visade när hon nyligen fick en hovböld! Det började som lite småhalt till och från på ena fram och också starkare puls i det benet jämfört med det andra. Hon blev sedan RIKTIGT halt på ett dygn ungefär, och samtidigt rättså rejält svullen i princip hela benet, och när vi tog henne till hovslagaren hittade han en böld som dränerades och gipsades.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Oavsett vad det kan bero på måste hästen träffa en veterinär snarast som kan undersöka den. Och jag hade ställt hästen i en box redan dag 1 tills jag visste vad svullnaden berodde på. En häst som är så halt ska inte gå i hagen. Och om man ens misstänker att det kan vara fång så ska veterinär ringas ut snarast! Ni måste väl ha någon veterinär som har jour i närheten?
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Hela dagen idag har han legat på 37.7 grader och svullnaden har gått ner. Pulsen ligger stilla :)
Han är frustrerad över att inte få gå ut med de andra och äta gotter...
Förhoppningsvis så har det inget med fång att göra.:crazy:
Han går lite bättre också men tänkte för säkerhets skull att han ska stå boxvila i ett dygn till och sen få gå ut i den lilla grushagen under tiden de andra går där.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Det är lite lugnare i hagen också så kanske det kan ha varit en spark i alla fall. Var ganska oroligt vid ihop släppet. Och att han i så fall ev. kan ha fått feber av att han hela tiden fick "gå runt" och flytta på sig för de andra när han hade ont kanske?
:bow:Han är mycket piggare i alla fall och verkar arta sig mot sitt vanliga busiga jag igen. Han har sovit rejält i natt också ser det ut som hehe ;)helt spånig.
 
Sv: Hjälp, är detta fångsymtom??!

Glömde säga att jag såklart pratade med vet på morgonen idag men de tyckte jag skulle avvakta lite till
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Foder & Strö Min islandshäst fick fång för (vad vi vet) första gången i början av Maj förra året. Hon tillfrisknade otroligt snabbt och har sedan...
Svar
1
· Visningar
946
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 511
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp