HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

PrittePuff

Trådstartare
min lilla elsa har svulnat upp i halva ansiktet!
hon kan ha fått nåt insektsbett eller ormbett eller liknande!
det är en liten prick mellan höger öra och öga, som var lite blodigt och så. jag såg det inte med engång. jag upptäckte det för tre-fyra timmar sen. när hennes ansikte hade börjat svullna! Då var det bra svullet på kinden. Jag tog och kollade upp henne med en gång. tänkte först att hon hade fått en slag mot huvudet, typ en dörr eller bil eller något likn. men när jag såg såret, ringde jag till min mamma (hon har haft en hel del katter och andra djur genom tiderna som varit sjuka) hon sa att jag skulle mosa en magnecyl och blanda med lite vatten och stryka på svullnade och såret. vilket jag gjorde med en gång.

men nu när jag kollade till min sjukling så hade hon svullnat upp under hakan också och kinden var mer svullen!

Hon är en bondkatt på 10 månader. Liten, väger inte så mycket.
Hon åt burkmat som hon fick för 3 timmar sen och hon har druckit. men jag är mycket orolig för henne nu! när hon är så svullen!

kan man kolla om dom har feber med en vanlig djurtermometer(typ för hästar?) eller hur ska jag kolla det?
 
Sv: HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

Ring veterinär!
 
Sv: HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

Jag kan fatta du är orolig, men istället för att ödsla tid på ett internetforum så varför ringer du inte en veterinär ??
 
Sv: HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

Ge inte människomedicin till djur, visst jag har läst att nån medicin funkar på hund (tror jag det var) men varken du eller jag har kunskap att dosera rätt.

Åk in med katten till vet.
 
Sv: HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

Magnecyl är giftigt för katt, visserligen ströks det på utsidan av huden...OM nu katten har blivit ormbiten ska du göra rent själva bettstället med alsolsprit, kyla ned svullnaden. MEN om det nu är ormbett så måste du in till veterinären eftersom ormbett kan ge allvarliga komplikationer senare som skador på hjärta, lever och njurar. Men som sagt, svårt att sia om vad det kan vara.
 
Sv: HJÄLP! akut! fort! insektsbett...?

lill kissen mår bra! :) det är ingen fara med henne! svullnaden hade gått ner nästan helt dagen efter!

åkte inte till vet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 129
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 519
M
Hästvård Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och...
Svar
11
· Visningar
1 051
Senast: Mindra
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp