Bukefalos 28 år!

Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Har inte läst igemnom hela tråden..
En av våra katter hade sår på hornhinnan för ett tag sen. Veterinären tog då blod från katten, separerade vita blodkroppar från röda och fick då serum (minns inte riktigt hur det va). Detta serum droppade vi sedan i ögat en vecka och såret läkte. Nu va de ingen "sjukdom" bakom såret, men hon har problem med rinniga ögon annars.. Inga salvor eller annat användes, bara serumet

Säkert inte till nån hjälp, men ändå
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Vad glad jag blir för eran skull :laugh:
Hoppas verkligen att det håller i sig nu, jag fortsätter att hålla tummarna.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Tack TinyWiny! Kanske därför det höll 2 v istället för 1 denna gång?
Tyvärr är hon dålig igen. Har fått order om att ge Famvir nu kombinerat med lysinet. Ökar också dosen från 1/4 till 1/2 tablett Famvir/dag och länger kuren. Hur länge vet jag inte, mailade vet idag och får väl svar månd-tisd antar jag. Hon får 4 dagar på sig att läka själv, annars åker jag in. Med veterinärens tillstånd, har antibiotika hemma om hon får infektion.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Att det aldrig ska ta slut!
Håller tummarna för att hennes öga ska bli helt bra någon gång och hoppas det ska hjälpa.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Nej, nu börjar jag misströsta. Vad är det som gör detta? Förhoppningsvis behöver vi inte åka in till vetten denna gång, då kanske nästa sår tar änu längre tid på sig. Osv.

Edit: Det börjar ärligt talat kännas som detta är nått jävla skämt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Förstår det, men på det ena eller andra sättet måste det ordna sig, ge inte upp hoppet.

*tröstkram*
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Fy vad jag lider med dej och katten :(
Men ändå kan jag inte låta bli att tänka att katten ändå har tur. Hon bor hos dej som ser till att hon får den bästa tänkbara vård :love:

Många många hade nog inte sökt vård alls.

Hoppas att det iallafall blir längre och längre mellan såren och att du slipper åka in och ut hela tiden. Det måste ju stressa både dej och katten mer att behöva åka in direkt än att kunna börja behandla direkt hemma när såren kommer.

Jag hoppas verkligen att du får svar på vad felet är och att de kan hjälpa ditt hjärta.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Åh vad gulligt skrivet :bow:
Jag har lite svårt att känna mig som en bra matte, jag oroar mig hela tiden för ekonomin, veterinärbesök vs jobbet osv.

Jag fick ju förra såret "på mig" att kolla om det fortfarande kan läka själv. Just för att vi funderar på om stressen att åka till veterinären hela tiden nu är orsaken till att hon fortfarande blir dålig. Hon får ju istället mängder av smörjande tårersättning som enligt vet lägger en skyddande hinna över såret och gör smärtan något lindrigare. Vilket jag tycker mig se på henne. Men ändå. Nu ska hon ha Oxyal (tårersättningen) så ofta det går, 2 x lysin och 1/2 tablett per dag. Det är många medicineringstillfällen och även det kan ju stressa. Hon gillar inte nått av det.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Testat att ge vanlig lysin blandat med yoghurt och det gick inte så bra. Svårt att öppna proppfulla kapslar utan att tappa ut lite och svårt att blanda det med yoghurten i sprutan. Hade i lite yoghurt, sen lysinet och sen yoghurt igen. Lysinet blev kvar i sprutan och jag blev glodd på av en mycket frågande Abbie som undrade varför jag gav hennes yoghurt i sputa i mun, när hon äter den självmant flera gånger dagligen från fat
eusa_think.gif

Så det blir nog ändå att ha ihjäl plånboken lite till och köpa det speciella kattlysinet tills jag kommer på en bra lösning för det andra.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Det är klart att du oroar dej, det gör man ju som matte. Jag kan bara tänka mej hur jobbigt det är med alla mediciner och droppar.
Jag vet ju bara när min gammelhund skulle ha antibiotika tre gånger om dagen i en månad... det var helt hopplöst att få i honom medicinen och han blev stressad och jag blev stressad... för att inte tala om när han skulle ha örondroppar, han var rädd om sina öron även i vanliga fall och när det väl gällde fick jag inte ens komma i närheten. Fy sjutton vad jobbigt det var :cry:

Jag håller tummarna för att detta såret försvinner snabbt och att du hittar något bra sätt att ge lysinet.

Skickar en mängd styrke och peppkramar med!
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Tack igen :love:
Hon ser bättre ut idag. Var iväg och köpte "kattlysinet" igår, vi ska ge minst 3-4 månader innan vi kan utvärdera. Och Famvir 1 månad.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Vad skönt att hon ser bättre ut :) Hoppas verkligen att kattlysinet blir lättare att få i henne.
 
Sv: Sår på hornhinnan. Behöver hjälp!

Det är kattlysinet hon har fått tidigare, men hon gillar inte det så jag tänkte försöka pröva nått annat. Men återgår till kattlysinet tills jag kommit på en lösning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp