Hjälp, blödande bula...

ylvalill

Trådstartare
Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida. Eftersom hästarna då hade blivit jagade av stora bromsar så tolkade jag bulan som om han hade blivit biten av en broms eller nåt sånt. Jag tittade noga men hittade inget som tydde på ett sår eller liknande, möjligtvis en liten liten kula på, typ som man får om man får ett insektsbett. Han hade även en (aningens mindre) bula vid skapet, även det såg ut som ett insektsbett.

Saken är den att på måndagen så var bulan ännu större och det hade blivit som en liten skorpa på. Fortfarande var jag dock säker på att det bara var ett insektsbett och säkert skulle försvinna av sig självt. :crazy: Tisdag var bulan ännu större (nu 7-8 cm i diameter och ca 2 cm tjock) och när jag pillade lite på skorpan på det så vällde det ut massa blod och genomskinlig sårvätska (inget var eller så, bara genomskinlig, tunn vätska). Tempade då pållen för jag började bli lite orolig för att det var nåt som inte stod rätt till, dock ingen temp. Tog också en promenad med honom och jag såg inget ovanligt med honom, möjligtvis aningens stel i ena bak i början (men det är ju inte så konstigt om han går lite konstigt med en stor öm bula på insidan låret :crazy:). Efter promenaden var bulan mindre, det hade dock runnit ganska mycket från såret men jag tänkte att det kanske bara var sånt som "behövde komma ut" och att det nog skulle bli bättre nu. Onsdag var det dock sämre... Det hade runnit ännu mera från såret (hängde stora kletiga droppar av blandat halvkoagulterat blod blandat med sårvätska från såret :() och svullnaden såg konstig ut. Tempade pållen, ingen feber och försökte sen få tag på distriksvet. Tyvärr var det självklart den hopplösaste distriktsvet. som hade jouren. Han kan inte svenska, förstår inte vad man säger och kan ingenting alls om hästar. efter att ha försökt förklara för honom på telefon vad det gällde så fick jag till slut ge upp och istället ringde jag till agrias telefonveterinär. Denne rådde mig att avvakta ytterligare någon dag eftersom hästen inte verkar allmänpåverkad, inte är halt och inte har feber. Han gissade på att det snarare var ett sticksår pållen har fått och utifrån denna gissning sade han att det var normalt att svullnaden ökade under de 3-4 första dagarna. Han tyckte att jag kunde se om det såg ut att vända idag innan jag tog ut en veterinär för att titta på hästen.

I morse var pållen visserligen fortfarande svullen men jag tyckte inte att det såg alls så illa ut som igår. Såret hade heller inte runnit en massa mer utan såg nu ganska torrt och fint ut. Ingen feber nu heller och pållen såg pigg och glad ut som vanligt. Trots det känns det ju inte helt ok. Funderar på vad sjutton det kan vara för någonting. Tankarna har kretsat runt insektsbett, ormbett, sticksår? Nån som har nån idé?

Hur hade ni gjort, hade ni tagit ut en veterinär i alla fall nu, för säkerhets skull? Jag hade nog gjort det om det inte vore för att det är den hopplösa distriktsveterinären som är i tjänst... :crazy:
 
Så länge hästen inte har feber så är det ju ingen katasrof.Det som kan ha hänt är att han fått ett bromsbett eller getingstick.
Är såret stort?
Prova att ha på sårspray + plåsterspray.
Är det varmt såret /benet =spola lite kallvatten på benet i ca 10 minuter .ha på sårspray,plåsterspray.
Blir det inte bättre efter ca 3-4 dagar kont vet.
 
Själva såret är knappt en cm i diameter och ser inte djupt ut. Funderar på om det kan vara flugorna som har ätit på det så att det har blivit så "stort" som det är. Typ om det har varit ett sticksår först och sen har flugorna vart på det och "ätit" det större. :confused: Jag har tvättat med tvål och vatten och nu imorse då såret hade "stelnat" hade jag på Socatyl, förhoppningsvis kan det hålla flugorna borta. :crazy: Tycker inte att såret/benet är speciellt varma.
 
Har varit med om liknande bulor orsakade av "flygplans stora" bromsar eller getingar. Och som "grädden på moset" så har flugorna kalas i "såret" sedan, så det blir ännu värre. I sommar har min häst haft en bula stor som en halv golfboll pga. ovanstående, och en annan häst i grannstallet hade något liknande, stor som en tennisbollhalva. Det du måste göra är att ha på något så att inte flugorna festar...
Tror inte du behöver vara orolig, eftersom det inte verkar vara infekterat (det varar ju inte). Jag tror att om det skulle bero på ett sticksår så borde det nog vara lite. Så länge det verkar gå åt rätt håll så skulle jag avvakta med veterinären.
 
Ingen som har nån kommentar om min ormbettsteori? Har aldrig sett en ormbiten häst så jag har absolut ingen aning om hur det ser ut... :confused:
 
Ormbett - borde då ha två små "hål"/sår. Brukar också kunna bli tämligen allmänpåverkande (men vet inte hur det är med hästar).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att säga att vi har tid hos veterinären, men skulle uppskatta att läsa om andras erfarenheter tills dess. Våran tioåriga...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bluefish
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 092
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp