Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Ulrika C

Trådstartare
Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad???
Är det någon av er hästmänniskor som sett nåt liknade? Upptäckte i onsdags kväll att hon var alldeles knottrig i pannan och nosryggen. Full av små blåsor och ruvor (tänk vattkoppor) Sedan har det accelererat, i torsdags kväll såg det ut så här:

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1380362_10151743545912810_1469932653_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1381186_10151743546747810_174000421_n.jpg

Sedan har det ökat, spruckna utslag som vätskar sig och blir små köttsår, mycket i huvud, nacke och utslag på hela halsen och större knutor på magen. Behandlades av veterinär igår och han har aldrig sett nåt liknande. Hon behandlades med Kortison och Penicillin och jag ska fortsätta spruta henne i 5 dagar till.
Men vad har hon råkat ut för? Hon vaccinerades förra torsdagen (A2, Botulism och Stelkramp) men det brukar inte ge sådana reaktioner. Hon har gått i en hage sista veckan med en del uttorkade smörblommor, men kan det ge så kraftig reaktion? Finns lite ogräs där också. Men hon har ju gått i den hagen i flera år och även tidigare i höst (uppehåll 2 veckor pga grävarbete). Har någon sett nåt liknande? I går innan jag tvättade henne såg hon ut så här...
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1391687_10151743552827810_1022080639_n.jpg

Hon verkar bättre idag, släppte ut en pigg och glad häst, men hon vill inte att jag rör hennes panna, nacke... Men såren verkar ha slutat vätska sig. Är bara rädd för vad mer som händer i kroppen, nån form av chock...

Är det någon som har nån erfarenhet, vill inte att detta händer igen....
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Jag skulle absolut misstänka att hon ätit något som inte borde ätas, märker nämligen att de flesta verkar just nu dammsuga marken i form av något ätbart.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Det tror veterinären också och även hennes uppfödare. Frågan är bara vad... Hon togs bort från den hagen i onsdags, tillbaka till vinterhagen.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Jag har liknande men inte alls i den omfattningen som din på en häst just nu, min har typ 5-6 knutiga sår i ansiktet och ytterligare några under ganaschen. Min är ljus skimmel (så de syns tydligt) och såren var redan dag ett gulkletiga. Har sett detta några gånger genom åren på olika hästar och min känsla är att det är någon växt som ger denna kontakt reaktion nu på hösten. I mitt fall har hästen fortfarande gott om gräs i sin hage så har svårt att tro att den ätit något annat men den betar nu i de delar den inte betat tidigare under sommaren. Har inte lyckats räkna ut vad det egentligen är för växt som ger det finns en del olika ogräs i den hagen men inget som man så att säga reagerar på att det är där har varit liknande andra år när någon annan fått det. Så antagligen är det något med realtivt vanligt utseende som kan ge detta vid vissa tidpunkter på året då det i stort sett alltid dyker upp just nu på hösten eller så är det så att hästarna håller sig långt ifrån detta andra tider.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Har en bekant som får reaktion på sina hästar av Johannesört, utslag runt mulen, men inte alls som min häst...

Konstigt är att hon har inga utslag på vänster sida av huvudet, men mycket i nacke, runt pannlugg, panna, hela nosryggen (även neråt mulen nu) och höger sida av huvudet. Funderade lite på om hon kliat sig på nåt och legat på nåt, men hon har gått med halstäcke, så då borde hon inte haft utslag på hela halsen.

Smörblommorna som växer i hagen som de aldrig rör är helt uttorkade och borde inte ge nån kraftig reaktion nu.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Kompisens halva stall har sett ut ungefär sådär, vissa av hästsrna knappt inget och några av dom har blivit att se ut som riktiga skabbhästar :/ där gissade veterinären på ringorm och det är vad dom behandlats för..
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Ringorm ser inte alls ut så, möjligen streptotrikos (även kallat regnskållor), dock brukar det inte vara lokaliserat så, så där är nog veterinären ute och valsar eller så ser det inte alls ut som ts häst.

Om det är flera hästar som har så kan en mkt bra ide vara att kolla ströet i boxarna, fick en sådan reaktion på flera hästar för några år sedan efter detektivarbete blev vi kloka på att det var en sändning torv som innehöll något det inte skulle, försvann av sig själv när vi fick en ny sändning med torv utan vad det nu var som smugit sig in i torvbalarna.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Ni har inte stånds i hagen? Har sett ganska många i Laholms kommun runtomkring som inte verkar förstå hur farligt det är?
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Nej, Ringorm tror jag inte att det är...

Har bara två hästar i stallet och min häst har inte varit i kontakt med någon annan häst än min ponny sedan slutat av aug (vet. klinik då). Ponnyn har inga utslag och den går inte i den hagen Effie gått (pga tidigare fång).

Däremot är ponnyn med på regelbundna träningar i annat stall varje vecka, men den är som sagt symptomfri.

Regnskållor är det inte heller, har tidigare erfarenhet av det.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Jag vet att inte ringorm ser ut så på människor och marsvin iallafall. Och det var den diagnos dom fick och behanlingen mot det är ju inget som skadar om det inte är det.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Nej Sassiball, inga stånds, de är jag livrädd för. Ser mycket i hagarna här i trakten, men de finns inte hos mig tack och lov...

Men grannen byggde en bullervall precis parallellt med hagen i somras (för att vi ska slippa störas så mycket av hans jättestall...) och där har det växt upp en massa ogräs eftersom det inte såddes nåt på den. Framförallt ett ogräs har spritt sig, ca en meter högt och har växt in i hagen. Känner att jag måste ta reda på vad det är...
Annars är det bara smörblommor som jag sett i år men dessa har de undvikit, och jag har läst att de avtar i giftighet när de slutar blomma och vissnar... även lite nässlor, men de har alltid funnits där.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Ok, tänkte att jag måste fråga, skönt att det inte är det i alla fall, hoppas hon blir bra snart :) och hoppas du får reda på vad det är.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Ja jag hoppas det.
Läste att stånds dödar ca 500 hästar per år i England. Hästarna blir vingliga och slöa och för det mesta med dödlig utgång. Fattar inte hur folk vågar ha sina hästar i hagar med det :(
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

En bra början när man letar otäckingar i hagen är denna broschyr från krafft. Den täcker inte allt naturligtvis, men de vanligaste är ju med i alla fall. Moderator får ta bort om det anses vara reklam, men jag tycker den är väldigt informativ och bra att läsa för hästägare. Jag varken säljer, jobbar med eller fodrar med krafft så från mitt håll är det inte reklam i alla fall...

Däremot kan jag tycka att de kunde illustrerat med bättre bilder. Men man kan ju inte få allt. Google är din vän om du vill se bättre bilder på hur de olika växterna ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Fick hjälp av grannen, det är Svinmålla som växer där... Den är nyttig för hästar... där rök den idén... Tydligen bra mot fång, är nog därför ponnyn försöker komma åt dem :)
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Har gått igenom den + lagt många timmar på att söka på giftiga växter på Internet...

Har även messat Malin nu (författaren till brochyren) Kanske hon kan ha nåt tips...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Hittade mer om svinmålla:
Vid stor konsumtion har kor och får uppvisat stapplande gång, ytlig andning, svag puls, oförmåga att stå upp, medvetslöshet och dödsfall.

Stämmer ju inte på min häst direkt.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Spontant säger jag att det är en reaktion på vaccinet. Jag vet på rak arm 5 st hästar som reagerat på vaccinationer, ingen av dom vaccinerades för första gången och ingen fick så lindriga symtom som din häst. Den ena hästen reagerade så kraftigt så vet avrådde från att vaccinera igen. Ett annat sto fick sår över hela kroppen och tappade nästan all man och svans (sedan drogs hon med sommarexem resten av livet det var en islandshäst) när den hästägaren kontaktade vaccintillverkaren så fick hon veta att man inte skulle vaccinera för alla tre sjukdomarna samtidigt...Det var i och för sig nästan 20 år sedan, hoppas inte det gäller nuförtiden. Men även då så sa "alla" veterinärer att det var helt ofarligt att ge alla tre samtidigt :mad:

Det vanligaste biverkningarna är feber och knölar som brukar gå över av sig själv.
Hoppas att din häst kryar på sig snart
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Efter att du analyserat alla växter i hagen är det inte helt galet att kolla vad som gömmer sig i höt/hösilaget.... Det händer att det smyger sig in giftiga växter även där.
 
Sv: Hjälp! Allergisk reaktion hos häst! Nån som sett nåt liknande...

Jag grubblar och grubblar... Har gått runt i hagen men kan inte förstå vad som skulle ha kunnat utlösa detta. Jag var inne på detta med vaccinet från början men två veterinärer säger att det inte är vaccinet som gett denna biverkningen :( Jag kommer att fortsätta att höra mig för med erfaret folk och veterinärer.

Minns att för 2-3 år sedan hade hon något liknande men enbart i pannan den gången, det var också på hösten och jag har vaccinerat i oktober + november då 5 åren jag haft henne hemma (hon är 6 år). Men jag kan inte med säkerhet säga att det kom efter vaccinet den gången.

Kommer inte att våga vaccinera båda varianterna samtidigt nästa år. Är ju tvungen att ha A2 eftersom jag tränar på olika stället och målet är att tävla. Men jag fodrar inte själv med hösilage längre så frågan är ju om man ska skippa den. Men den är jäkligt dyr om man behöver starta om med grundvaccination...

Hittade väldigt intressant läsning om vaccin här: http://vaccin.me/2012/03/04/vacciner-for-djur/

Är själv emot vaccin när det gäller mig själv och mina barn, hoppade tex över Svininfluensavaccin och kommer aldrig nånsin att vaccinera min dotter med Gardasil. :cautious:

Har gett henne penicillinsprutan ikväll och tvättat såren igen. Blir gråtfärdig när jag ser henne. Hela pannan och nosryggen är ett stort sår under pälsen. Undrar om inte all päls kommer att trilla bort med ruvorna sen :(
 

Liknande trådar

Hästvård Moderator får gärna flytta om det ligger fel. Men hur vanligt, eller ovanligt, är det egentligen att en häst slickar på en annan hästs...
Svar
10
· Visningar
2 776
Senast: Kildegrei
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 394
Senast: remmis
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 056
Senast: cambodia
·
Utrustning och det beror inte på att han är dum eller att jag på annat vis är rädd för honom utan jag är rädd OM honom.. I juni/juli i år var...
Svar
11
· Visningar
2 810
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp