Jag vågar inte rida min häst...

Catrool

Trådstartare
och det beror inte på att han är dum eller att jag på annat vis är rädd för honom utan jag är rädd OM honom..

I juni/juli i år var jag hos en sadelutprovare och provade ut en ny sadel till min häst. Jag själv upplevde det som om hästen gillade den och jag själv satt mycket bättre i denna än min förra. Efter en månad började jag dock känna att sadeln inte riktigt låg så bra längre. Och min kompis konstaterade tidigt att den lättade bak när jag red. Något sadelprovaren absolut inte nämde då jag provred den. Men jag lyssnade inte på min känsla utan fortsatte att rida i den för hästen gick så otroligt fint under sadeln.

1,5 månader efter inköpet hittar jag en liten svullnad vid förstärkningsbandet och åker in till klinik. Man konstaterar en överansträngning i djupa böjsenan på ett framben. Han har sedan dess skrittats på hårt underlag 30 min om dagen och vart på två UL och det tredje inbokat den 1/11. Allt går åt rätt håll.

På återbesöket för 1 månad sedan bad jag veterinären gå igenom honom extra noga eftersom jag tycker att han inte belastar de ena bak lika mycket som de andra då vi skrittar. Veterinären konstaterar att det kommer från ryggen och dömmer ut min nya sadel totalt när jag lägger på den.

Min ET har också han varit ut och behandlat. Han menar att sadeln inte ligger så illa, att han sett värre men att den kanske inte ligger 100 men att han absoult inte är någon sadelutprovare. ( Sadeln låg betydeigt bättre då än hos veterinären efter att svullnad osv från inflammationen lagt sig i ryggen) Han menar att ryggproblemet kan ha kommit från frambenet och behöver inte vara sadeln eller så är det en kombination.

Så nu står jag här med en ny sadel i sadelkammaren som bara tappar i värde som jag inte vågar rida i. Vad gör jag nu? Åker till annan sadelprovare med en häst som vilat så pass länge? Säljer sadeln på nån annonssida? Åker tillbaka till samma? Vem litar jag på?

Jag vet inte vem jag skall lyssna på och just nu vågar jag som sagt inte rida min häst (får skritta och jogga honom) och vet inte hur jag någonsin skall våga rida mer än att skritta barbacka då och då i framtiden heller..

Är det någon som vill tipsa om sadel att prova så får ni med en bild också :)

133224_10151053339526128_1009187731_o.jpg
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Nu vet jag inte vilken tillverkare eller butik du köpt sadeln av, men när jag i november förra året fick utprovat en ny sadel till min, så lång den bra vid utprovning och provridning. hästen visade inget missnöje.

Efter att jag ridit några veckor med nya sadeln, så började ästen protestera vid ridning av nya sadeln, protesterna upphörde när jag lånade annan sadel

Tillverkare jag köpa sadeln av tog tillbaka sadeln och återbetalade hela köpsumman utan några protester. Erbjöd sig även att prova ut ny sadel, vilket vi också gjorde.
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Nu vet jag inte vilken tillverkare eller butik du köpt sadeln av, men när jag i november förra året fick utprovat en ny sadel till min, så lång den bra vid utprovning och provridning. hästen visade inget missnöje.

Efter att jag ridit några veckor med nya sadeln, så började ästen protestera vid ridning av nya sadeln, protesterna upphörde när jag lånade annan sadel

Tillverkare jag köpa sadeln av tog tillbaka sadeln och återbetalade hela köpsumman utan några protester. Erbjöd sig även att prova ut ny sadel, vilket vi också gjorde.

Det låter ju ändå lovande :) Jag har pratat med denna som provat ut sadeln och det är ok att komma tillbaka och prova ut en ny sadel och min nuvarande tas emot som inbyte. Men hur vet jag att det blir rätt denna gången då? Vet inte vem jag ska våga lita på riktigt!
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Det är inte säkert att problemet kommer av sadeln, det kan vara så men det kan också vara som din ET säger. Det är inget konstigt med att den inte ligger bra om hästen är svullen i ryggen det vore märkligare om den faktiskt gjorde det. En häst som har obehag i ryggen står också ofta med sänkt rygg eller vrider sig vilket gör det omöjligt att i den situationen säga något om hur sadeln verkligen ligger. Hade sadeln varit katastrof från början borde inte hästen gått så bra med den.
Att sadeln glappade efter en månad behöver inte heller betyda att den gjorde det när den provades ut. Om det är en stoppad sadel så sätter sig stoppningen och det är inte ovanligt att den behöver justeras efter ca 30 ridtimmar.
Det finns många osäkra delar i det här. Jag tycker att du ska ta ut en annan inprovare, helst en sadelmakare med lite erfarenhet, för att få en andra åsikt innan du börjar byta sadel. Det kan mycket väl vara så att du måste göra det ändå och att det är fel på sadelinprovningen, men är sadeln bra och bara behöver en stoppning är det ju dumt att göra sig av med den.
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Det är inte säkert att problemet kommer av sadeln, det kan vara så men det kan också vara som din ET säger. Det är inget konstigt med att den inte ligger bra om hästen är svullen i ryggen det vore märkligare om den faktiskt gjorde det. En häst som har obehag i ryggen står också ofta med sänkt rygg eller vrider sig vilket gör det omöjligt att i den situationen säga något om hur sadeln verkligen ligger. Hade sadeln varit katastrof från början borde inte hästen gått så bra med den.
Att sadeln glappade efter en månad behöver inte heller betyda att den gjorde det när den provades ut. Om det är en stoppad sadel så sätter sig stoppningen och det är inte ovanligt att den behöver justeras efter ca 30 ridtimmar.
Det finns många osäkra delar i det här. Jag tycker att du ska ta ut en annan inprovare, helst en sadelmakare med lite erfarenhet, för att få en andra åsikt innan du börjar byta sadel. Det kan mycket väl vara så att du måste göra det ändå och att det är fel på sadelinprovningen, men är sadeln bra och bara behöver en stoppning är det ju dumt att göra sig av med den.

Absolut, du har helt rätt i det du skriver. Det kan vara så som ET säger att det hela kommer från en kompensation för att inte belasta frambenet. Men det kan även vara så att han kompenserat för en dåligt sittande sadel och påså vis fått ont i ryggen eller att sadeln legat och klämt och han fått ont i ryggen.

Glappandet såg min kompis redan första dagen jag red i den.

Men jag håller med dig det finns många osäkra delar och det är därför jag tycker det är så svårt! Men du kanske har det bästa förslaget att ta ut någon till som tittar på sadeln och min häst. Men min fråga är då. Kan denna göra en rättvis bedömning nu när han vilat och tappat muskler?
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Det finns nog lika många åsikter om hur en sadel ligger som det finns sadelmodeller.

Personligen tror jag inte att man direkt vid utprovning kan säga att en sadel kommer fungera till 100 %. Det tar nog ett par månader för sadeln att forma sig efter hästen, och för hästen att "jobba in" sig på nya sadeln.

En del sadlar kräver ju viss justering i stoppning efter någon månad för att de ska bli riktigt bra
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Inte av hur sadeln låg från början, men för att kunna rida hästen och få den att sätta muskler måste den ligga bra nu.
Om sadeln glappade redan från början så passade den inte utan var för rund och då får du ett för högt tryck under sadeln där den släpper från hästen.
Såg nu att du varit i kontakt med företaget du köpt den av. Om du ska dit igen och prova andra sadlar så ta med kompisen. När du ställer dig upp i stigbyglarna, om du får använda sådana, eller i allafall belastar framvalvet så ska inte den bakre delen lätta från hästen. Litegrann längst bak får man räkna med men inte lätta helt. Det kan kompisen hjälpa dig med att kolla så behöver du inte få hem en till som är för rund.
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Jag vet inte om jag kommer åka tillbaka dit igen.
Utan kanske gör så att jag försöker hitta någon annan som kan se över denna sadeln och kanske modifiera den eller helt enkelt hitta mig en annan sadel. Jag vill ju ge min häst de bästa förutsättningarna att bli bra igen!

Kommer även ta med mig sadeln igen till veterinären den 1/11 för att se vad de tycker om sadeln nu.
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Jag tycker det låter mycket märkligt. Det man kan konstatera är att ryggproblem ofta visar sig i hältor/problem med benen. Inte tvärtom, även om det är möjligt.

Självklart ska sadeln ligga bra från början, annars blir det moment 22. Sadeln ligger inte optimalt, hästen bygger inga muskler. Hästen bygger inga muskler och då ligger inte sadeln optimalt. Ibland (vissa ryggtyper) kan man prova ut en sadel med plats att växa något i (och ha en fårskinnspadd) men det tycker jag inte funkar på alla ryggformer och framför allt inte alla individer.

Det är jättesvårt att hitta en riktigt duktig sadelutprovare. Generellt litar jag inte ett smack på de som talar illa om sina kollegor, som övertalar kunden att köpa genom att bagatellisera de frågor och funderar kunden har. Många utprovar är heller inte intresserade av att se hästen i arbete, utan provar ut på stallgången. Hur ska man rimligen prova löparskor utan att springa i dem?! Just hästens ryggform kan ju ändras dramatiskt vid arbete.

Sadelångest är hemskt.
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Jag tycker det låter mycket märkligt. Det man kan konstatera är att ryggproblem ofta visar sig i hältor/problem med benen. Inte tvärtom, även om det är möjligt.

Självklart ska sadeln ligga bra från början, annars blir det moment 22. Sadeln ligger inte optimalt, hästen bygger inga muskler. Hästen bygger inga muskler och då ligger inte sadeln optimalt. Ibland (vissa ryggtyper) kan man prova ut en sadel med plats att växa något i (och ha en fårskinnspadd) men det tycker jag inte funkar på alla ryggformer och framför allt inte alla individer.

Det är jättesvårt att hitta en riktigt duktig sadelutprovare. Generellt litar jag inte ett smack på de som talar illa om sina kollegor, som övertalar kunden att köpa genom att bagatellisera de frågor och funderar kunden har. Många utprovar är heller inte intresserade av att se hästen i arbete, utan provar ut på stallgången. Hur ska man rimligen prova löparskor utan att springa i dem?! Just hästens ryggform kan ju ändras dramatiskt vid arbete.

Sadelångest är hemskt.

Ja jag har väl med mest hört om det omvända att hälta kan komma från ryggproblem pga tex sadeln.. ET menade dock att han alltså har försökt kompenserat sitt onda framben genom att på nåt sätt (som jag inte riktigt hängde med på hur) vridit sig i kroppen. Detta märkte jag som om att han sköt ut rumpan och jag tolkade detta som att han inte ville balasta ena bak. Därför bad jag vet kolla även detta extra då vi var på återbesök. Och då obeserverades ryggproblemet.

Men sedan sa ju ET att han har kompenserat för NÅGOT och han trodde på frambenet, men det kunde lika gärna vara så att han kompenserat för sadeln, om jag förstod honom rätt.

Ja men lite så tänkte jag när utprovaren sa att ja men om hästen har ändrat sig i ryggen sedan du var här så kanske sadeln inte passar pga det och inte att den låg fel från början. Och ja visst så kan det väl vara, MEN å andra sidan kan det kanske vara så att sadeln hämmat muskelutvecklingen så att musklerna pga sadeln har ändrats? Hur fort går sånt?

Jag red i sadlarna hos utprovaren och hon sa inget alls om att den skulle lätta bak, något som då min kompis observerade rätt snabbt men att det var relativt lite den lättade och då tänkte jag att de har väl sadelutprovaren sett och tyckt va ok. Dum är mán kanske som inte redan då ringde tillbaka...

Men rent generellt, hur skall man gå till väga? Borde inte en sadelutprovare typ säga att håll koll på så att det inte blir såhär efter x antal månader eller om sadeln skulle ligga såhär efter en tid beror det på detta och då får du ringa så kollar vi sadeln igen. Jag vet att det är mitt ansvar att lära mig så pass mycket att jag själv kan se när det är dax, men jag tycker det är otroligt svårt! Jag kan se om den ligger ok eller katastrof men de där små detaljerna som kan ha sååå stor betydelse (speciellt på en känslig häst som min) behöver jag hjälp med...
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Om jag var du hade jag antingen gett sadelutprovaren en chans till men verkligen krävt att jag kände mig delaktig i utprovningen och fick svar på mina frågor. Känner jag fortfarande inte förtroende så hade jag definitivt bytt!

I nuläget har du väl som alternativ att arbeta hästen avsuttet och barbacka tills du känner att hästen verkar ok/bättre i ryggen att det är lönt att prova ut en ny sadel eller så provar du ut en ny utifrån de förutsättningarna som finns. Det beror ju helt på hur hästen ser ut och funkar och hur rehabiliteringen efter skadan bör ske.

Jag kan tipsa om en sadelutprovare i mitten av Halland som reser runt lite oxå :) Är väldigt glad att jag kan behålla denne trots hästens skåneflytt :bow:
 
Sv: Jag vågar inte rida min häst...

Om jag var du hade jag antingen gett sadelutprovaren en chans till men verkligen krävt att jag kände mig delaktig i utprovningen och fick svar på mina frågor. Känner jag fortfarande inte förtroende så hade jag definitivt bytt!

I nuläget har du väl som alternativ att arbeta hästen avsuttet och barbacka tills du känner att hästen verkar ok/bättre i ryggen att det är lönt att prova ut en ny sadel eller så provar du ut en ny utifrån de förutsättningarna som finns. Det beror ju helt på hur hästen ser ut och funkar och hur rehabiliteringen efter skadan bör ske.

Jag kan tipsa om en sadelutprovare i mitten av Halland som reser runt lite oxå :) Är väldigt glad att jag kan behålla denne trots hästens skåneflytt :bow:


Tar gärna emot tips på sadelutprovare! PMa gärna om du vill :)

ET kommer tillbaka på måndag och kollar och sedan återbesök vet om 1 v. Så jag kör på som jag gjort nu, promenerar 30-40 min om dagen (+ nån minut jogg) från marken och rider barbacka nån dag i veckan :) Efter återbesöken känns det som om det är dax att ta tag i sadelproblemet.

Kanske borde ge sadelutprovaren en chans till och sedan även kontrollera de denna provar ut med en annan utprovare? Alltså ta ut någon / åka till någon som att just specifikt kontrollera den sadeln jag har och be om ett utlåtande. Då kanske man borde kunna få ut nåt vettigt ?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: Buck
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 321
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp