Hjälp ang. Ledarskap?

J

JenniferH

Jag behöver hjälp med min häst. Jag vet inte vad jag gör för fel. Hon går iväg när jag kommer och ska hämta henne i hagen, och i stallet är hon bara lite småsur hela tiden.
Det känns verkligen tråkigt att hon går iväg i hagen, jag vet inte varför hon inte verkar gilla mig. Jag tar hand om henne på bästa möjliga sätt, Hon lever och bor som en liten prinsessa.
Jag tänkte att det kanske är det här med ledarskapet som är lite suddigt för henne, hon kanske inte ser mig som ledaren?
Jag skulle i alla fall behöva lite tips på saker jag kan göra ang. ledarskap.
För då kanske hon slutar gå iväg i hagen? :)
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Jag delar häst med dottern och vår häst kommer i princip alltid till mig men väldigt sällan direkt till min dotter när hästen ska hämtas i hagen. Jag tror inte att det handlar om brist på ledarskap, jag tror att det handlar om att hästen vet att när dottern är i antågande är det oftast hårt arbete som gäller åp dressyrbanan men när jag kommer och ska hämta henne i hagen handlar det oftast om en skogspromenad eller möjligen en tur in till ridklubben och ett dressyrpass på en helt annan nivå (lägre!) än när dottern ska rida.

Kanske är det så med din häst också, att en vet att nu är det jobb på gång?

/
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Det är möjligt att det är så. Men jag rider inte så hårt, och jag rider ut varje dag för vi har ingen ridvolt eller ridhus. Så det är ju egentligen inte särskilt jobbigt för henne.
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Du misströsta inte!
Min häst har också bestämt sig för att när jag har grimman med mig vill han inte!
Jag tror faktiskt att man med NH träning kan komma tillrätta med det hela till viss del.
Men sen tror jag också att hästar är personligheter och kanske vill få vara med och bestämma.
Jag ska åka och titta på en NH demonstration och se om det kan va nåt för mig.Till dess gäller det att utrusta sig med massor av tid och tåla mod.
Hållut!!
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Jag har också en sån dam, dock är hon jättetrevlig att ha och göra med bara att hon inte ville komma alls när jag fick hem henne två månader sen.
Jag ahr jobbat mycekt med att inte bara fånga henne varje gång jag går ut med grimma, utan också bara gå ut med grimma som vanligt och få tag på henne, men sen bara klappa och gosa lite, få några lucernbitar, och sen går jag därifrån. Och sen gör jag inget mer den dagen.
Samma med att bara gå ut och säga hej, inte göra nåt, och sen gå därifrån och inte ens klappa eller nåt. men varje gång jag träffar henen så får hon nåt trevligt, så att hon assosierar mig = trevligt.
Och ibland tar jag in henne, pysslar lite, får lite mat, och sen får hon gå ut igen.
Och dom gånger jag rider henne så ser jag till att hon tycker det är kul och att hon får nåt att äta direkt när hon komemr in, visst, jag gilalr inte att behävöa använda mat, men med en del hästar så är det den enda motivationen som funkar tills dom börjar komma av sig själva.

Hon har nu på knappt två månader av detta börjat komma till mig istället för att springa iväg, nu håller hon koll på mig när jag kommer, och söker kontakt även när ajg är på andra sidan staketet :) I nuläget så komemr hon mot mig i hagen när jag ropar, så det blir ju bättre och bättre :)

VAd det gäller är att hitta nåt som dom tycker är kul nog, delvis, sen är det ju med ledarskap också att göra men varje gång dom lyckas springa iväg så blir man mindre ledare, så därför måste man hitta nåt som är motiverande för dom så att man 'vinner' dom gånger man ska ha tag på dom.
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

:bow: Mycket. MYCKET bra råd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Om hästen verkar allmänt sur så skulle jag nog se över hela miljösituationen och se om det är något hästen har anledning att inte trivas med.
Gör ni bara tråkiga saker när ni rider? Samma saker jämt? Är stallmiljön bra för hästen? Har hon bra hästkompisar? osv.

Är det bara själva haghämtningen som är problem så brukar det vara just Det som är problemet så att säga :p
Om hästen bara går i väg men är lätt att fånga så kan det ju vara rent missnöje. Hagen är roligast helt enkelt.
Då gäller det ju att göra ridningen och allt därtill roligt så den ser fram emot det istället.
Springer den iväg och/eller är svår att fånga, ja då är det förmodligen du som behöver jobba lite med saken..
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

Ger du henne en anledning att tycka att det är trevligt att bli hämtad i hagen? Att bli behandlad som en prinsessa behöver inte vara vad en häst önskar. Hästar har ett behov att trygghet, naturlig stimulans och att bli motiverade. Kanske är det ni gör i stallet eller vid ridning ingenting hon tycker är speciellt roligt eller trivsamt av ngn anledning. Försök att lägga ner tid på att ta reda på vad hon uppskattar så att du vet hur du ska motivera henne när ni umgås. Ta med en morot till hagen och ta dig tid att känna efter hur hon mår och vad hon vill.

Det är väldigt omotiverande att som ryttare behöva hämta en häst som ständigt är ovillig och inte har någon lust själv att följa med in. Och blir man själv omotiverad smittar det av sig. Umgänget med djuren ska vara roligt för båda parter om man ska kunna njuta av det. :)

Bry dig inte om detta med ledarskap. En motiverad och glad häst som trivs i ditt sällskap är vad du ska sikta på först och främst. Inte vill du väl ha en häst som följer med bara för att den inte har ngt annat val? Ledarskap har med förtroende att göra och det kommer med tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

lek med hästen istället för att rida ett tag! gå i skogen och hitta morotsgömmor (som du lagt ut tidigare)
DET är uppskattat, jag lovar ;)

hästen ska tycka det är kul när du kommer.

Hälsa på hästen i hagen ibland utan att ta in den eller fånga den.
lek friendly game i hagen. smek den över hela kroppen och ofta på älsklingsstället.
 
Sv: Hjälp ang. Ledarskap?

glömde även tillägga.
Hur är du när du komme ut i hagen?
stressad? irriterad för att hästen inte kommer fram?

var avslappnad. sätt dig i hagen med ryggen emot hästen. Till slut kommer hon säkert fram och är nyfiken.
Fånga inte henne då, utan ge bara nått gott och sitt kvar en stund.

Lämna hagen UTAN att fånga hästen ett par ggr.
Det här kan ta tid, en hel dag! Men det spar tid för dig varje dag sen.

ha tålamod.

Jag gjorde så här med min förra arab-dam. Det tog en hel jäkla lördag. Men det var det värt.
jag tog en filt, matsäck och spenderade flera timmar i hagen. Det är jag glad för idag :D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 818
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 328
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp