Hjälp att förstå analysrapporten på njure/lever.

sissu

Trådstartare
Blodprov på njur- och lever tagna som är nu hemma. Vet sa att han hade förhöjda värden på levern. Sedan har jag inte fått ur dom någon som helst info. mer, än att provet skall tas om om ca en månad. Så kan ni hjälpa mig ni som kan.

Vad står dom olika analyserna för och vad är njur resp. lever?
Den betydelsen jag har hittat när jag sökte på nätet tycker jag inte riktigt stämmer med vad vet. säger. Så nu behöver jag er kunskap.

S-Urea resultat 4.2 Referensvärde 3.1-7.4
S-ALP resultat 13.5 Referensvärde < 8.5
S-GT resultat 0.6 Referensvärde < 1.0
S-Kreatinin resultat 76 referensvärde < 134

MVH/
 
S-GT och S-ALP är levervärden, där är ALP förhöjt.
S-Kreatinin och S-Urea är njurvärden, som blir högre om njurfunktionen är nedsatt. Urea kan bli lägre än normalt om leverfunktionen är nedsatt.

Det är svårt att dra slutsatser av ett enda prov, därför tar man omprov efter ca 1 månad för att se om värdet gått upp/ned eller är konstant.

Eftersom jag inte har någon aning om vad hästen haft för symtom som lett till provtagningen så är det svårt att veta vad denna förhöjda ALP kan bero på. Värdet är inte kraftigt förhöjt, som det blir vid tex akut leversjukdom.

Be veterinären förklara bättre!!! Det är hans/hennes jobb!
/z :)
 
ALP hos häst är inte helt leverspecifikt, enzymet finns i flera vävnader hos häst. Det kan t.ex. indikera någon process i skelettvävnad. Växande individer har klart högre ALP-värde än vuxna. Blodprovsvar ger aldrig någon diagnos utan skall sammanvägas med kliniska fynd.
 
Tack :bow: Att det är deras jobb innebär inte att de hjälper kunden tillfredställande. Det är tyvärr bara att acceptera.

Så du menar att Kriatininen som ligger så lågt genomemot referensvärdet är mer är bra då?? Hans njurar bör mer än väl fungera utifrån just analysen..

Men hur pass trovärdiga är dessa analyser?

Bakgrund: I mkt. korta drag, tidvis uppsvullen ond länd vid för mkt. stärkelseintag m. tillhörande stelhet i kropp och muskler framförallt bakpartiet, samt en gammal ekollonförgiftning. Färdigvuxen häst.

MVH/
 
Kreatinin stiger inte förräns njurarna är i det närmaste helt slut så det är ett ganska trubbigt värde. Njurarna har en enorm reservkapacitet och njursvikt uppstår när det finns mindre än 25% fungerande njurvävnad kvar och då börjar krea. att stiga eftersom njurarna inte kan filtrera som de ska.
 
:bow: Vilket i verkligheten KAN innebära att även njurarna trots allt skulle kunna vara nedsatta, men ändå inte så att det syns på några prov.

Så tolkar jag ditt svar i alla fall tillsammans med hans symtom som funnits och finns i kombination med förbättring vid mina åtgärder som gjorts tidigare, och utifrån när eller inte symtomen återkommer.

MVH/
 
Njurarna kan vara nedsatta men inte så att det påverkar deras funktion i någon större utsträckning. Det är svårt att förklara men när krea går upp så är det illa. Sen kan värdet variera inom det normala, hos samma individ, beroende på vätskestatus mm. Fysiologisk normalvariation.
 
:bow: :bow:

Då förstår jag! Då får allt återgå till det "normala" igen och jag fortsätter troligen som vanligt så länge det går. För då kan det trots allt kanske vara så att när han svullnar och får i sig för mkt. av det kan inte riktigt klarar bryta ner så hinner de inte riktigt med och det i sig måste ju visa sig någonstans. Vilket jag tycker det gjort/gör.


MVH/
 
Ekollonförgiftning är ju knepigt då det ger njurskador, hur länge sedan är det? Det påverkar ju även tarmen och ger skador.
 
När hade hästen ekollonförgiftning, och med vilka symtom? *nyfiken*

Har den haft något som liknar korsförlamning nå´n gång, eller har någon vet. pratat om detta ang. symtomen hästen har?

När det gäller tolkningen av kreatininvärdet har du fått bra svar av Krims, så där kan jag ej tillägga nå´t. Man kan alltså inte säga att njurarna fungerar bättre eller sämre när värdet är inom referensvärde, bara att de gör sitt jobb och att hästen inte lider av njursvikt.

/z :)
 
Ang. hans symtom på Ekförgiftningen. Kan tillägga att jag faktiskt ställer mig själv :confused: till om den inte funnits med lite till och från utan att visa sig så kraftigt som den gjorde sist då han gick i den hagen med det lilla lilla trädet under tre år från och till. Men det handlar om flera olika åkommor som han har.
Han var vid tillfället även nedsatt i andra åkommor också.

Han blev KRAFTIGT uppsvullen i spottkötlarna, slemmade så det gurglade om honom, han blev slö ömsom "uppåt", hans kropp svullnade upp, och bitvis med stora knutor, han blev personlighetsförändrad till att bli lömsk, han slutade äta under ngr. dagar. Efter någon månad så förtvinade hans muskler kring manken. Sedan var allt som det brukar!

Han har vad jag kan se inte haft något som liknar korsförlamning om inte det kan ligga mer eller mindre konstant i kroppen. Däremot påvisade han fångbenägenhet förra sommaren.

Vet. har sina konstiga svar på alla hans symtom. Det har varit spatt, och det har varit flugorna som bitit hål på honom och han är ju en tung ras m.m, efter det gav jag upp och vill helst inte se dom mer.
Nu hade de något att gå på då de med egna ögon fick se hans svullnad och ömhet. Så det ansågs befogat.

Hans symtom är samma som förra året så här dags och under tidigare år. Under detta år som gått hade jag dock fått honom i stort sett symtomfri, men nu är vi där igen fast nästan värre.

Just nu så är han även dålig med feber, rinnande näsa som kommer och går och stel och trött till och från.
Det har pendlat mellan 39.2 - 37.8 sedan i Torsdag. Allt jag får till svar är att vi får prata om provsvaret vid ett annat tillfälle och febern beror på vacc. han fick i Torsdags. Tempa och ring i morgon igen är svaret jag fått i tre dagars tid. Har inte ens fått pratat med en och samma någon dag.
Nu i kväll när jag kollade upp honom så haltade han även på sitt svaga bakben, undrar om det är en bonus av vacc. :devil: Förövrigt glad och pigg idag.

Detta var bara en kort historia om honom.
Men som sagt jag är så j-a trött på veterinärer som inte bryr sig och jag har märk att "bäste dräng sköter sig själv" stämmer väldigt väl.

Jag vill ta Elichiaprov på honom, hur jag nu skall lyckas få till det. (De förvägrade en annan hästägare detta en hel sommar, sedan blev hästen utdömd).
Sedan vill jag ta muskleprov på honom, vad mer kan jag begära??

Det känns så otroligt jobbigt eftersom hans symtom är så diffusa och vets. hjärnor är väldigt enkelspåriga, så det känns som jag jobbar i motvid och att det inte ger ett skit att ha dom inblandade samtidigt som jag kommit länge i förbättring på egen hand.
MVH/
 
Japp. Både njur-och lever tar ju styk om det vill sig illa. Varpå jag tar detta prov med hans symtom.

Läs vidare annat svar.
Tillägg: Han är känsligare i sin mage efter den "stora" förgiftningen, men var känslig innan också, men det tog ca tre år att komma fram till vad och varför. Men det hittatade jag sedan bra åtgärd till, men så kom ju sommaren och här står vi igen :crazy: Jag som trodde han fick gå på ultimatbete för honom, men icke :(.
MVH/
 
Det låter trist. Jag har obducerat en häst som dött av ekollonförgiftning och de tarmarna var helt sönderfrätta, det var bara det yttersta muskellagret kvar så visst kan problemet sitta i magen, och säkert på fler ställen hos din häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp