Hjälp att spåna vad det kan vara för fel på min häst

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter en närmare titt så konstaterades att han inte heller ville röra sig öht och veterinär tillkallades. Lördag hade han varit som vanligt.
Han hade 39.1 i feber, var Jättetjock i benen, främst bak men alla fyra var påverkade. Han var allmänt diffust öm i kroppen men inget sår eller någon skada kunde finnas.
Han fick metacam i blodet och dom försökte få in honom men han ville verkligen inte röra på sig.
Jag fick en film på när han försökte och det såg riktigt illa ut. Ett tag övervägdes avlivning för att det såg så illa ut men tillslut, efter flera timmar, fick dom dom iallafall in honom.
Jag åkte hem så fort jag kunde och var hemma ca 13 timmar efter han hittades. Då låg han och vilade och ställde sig upp, rörde sig sedan självmant men väldigt stelt och stappligt.
På måndag morgon hade tempen gått ner till 37.7 och hästen verkade pigg och rörde sig bättre. Hade lite diarré nu dock.
På kvällen smet han ut (2 åring) och rörde sig nu ganska mycket som vanligt så han fick gå ut på lösdriften igen med sina kompisar. Det är lungt och stilla.
Prover tagna för anaplasma, hästinfluensa och herpesvirus inget av detta påvisas.
Sänkan är något förhöjd på 200 och blodkroppar visar på någon infektion.
Nu är hästen någorlunda som vanligt, pigg och glad, lite tjock i benen men det känns så fruktansvärt konstigt förlopp, hade verkligen velat veta vad det är.
Fortfarande på metacam dock.
Prover tagna på lever och njurar, även muskelstaus, påvisar ingenting.
Ska skicka in avföringsprov på måndag.
Sen är idéerna slut.

Hjälp
 
En av mina har haft liknande. Inte riktigt lika illa, min rörde sig frivilligt men väldigt stelt och det gick väldigt sakta, men i övrigt samma symptom och liknande provsvar. Vi kom aldrig fram till vad det var men det verkade inte vara smittsamt (även om jag behandlade det som det innan provsvaren kom tillbaka) och hästen blev snart sig själv igen.
 
En av mina har haft liknande. Inte riktigt lika illa, min rörde sig frivilligt men väldigt stelt och det gick väldigt sakta, men i övrigt samma symptom och liknande provsvar. Vi kom aldrig fram till vad det var men det verkade inte vara smittsamt (även om jag behandlade det som det innan provsvaren kom tillbaka) och hästen blev snart sig själv igen.
Så himla konstigt, det är tre hästar i hagen och bara han som är dålig.
Vi har behandlat det som smittsamt utåt så att säga, det känns som att dessa tre redan är "för sent" att försöka isolera.
 
Så himla konstigt, det är tre hästar i hagen och bara han som är dålig.
Vi har behandlat det som smittsamt utåt så att säga, det känns som att dessa tre redan är "för sent" att försöka isolera.
Ja jättekonstig sjuka. Min häst hade då inte träffat någon häst utifrån på över ett år och ingen i bekantskapskretsen hade sjuka hästar eller fick sjuka hästar i samband med det så det är ett mysterium. Distriktaren som var ute utgick ifrån att det var anaplasma just pga symptomen men provet kom tillbaka negativt.
 
Ja jättekonstig sjuka. Min häst hade då inte träffat någon häst utifrån på över ett år och ingen i bekantskapskretsen hade sjuka hästar eller fick sjuka hästar i samband med det så det är ett mysterium. Distriktaren som var ute utgick ifrån att det var anaplasma just pga symptomen men provet kom tillbaka negativt.
Jag tycker själv att anaplasma låter som det som mest stämmer in på min häst, vi har knappt fästingar här uppe men hästen kommer från Skåne och var täckt i fästingar när han anlände.
Men tja, provet var ju negativt.
Det är dessutom tre månader sedan han åkte upp hit.
 
Jag tycker själv att anaplasma låter som det som mest stämmer in på min häst, vi har knappt fästingar här uppe men hästen kommer från Skåne och var täckt i fästingar när han anlände.
Men tja, provet var ju negativt.
Det är dessutom tre månader sedan han åkte upp hit.
Ja det är märkligt att symptomen är så lika och första veterinären ansåg att vi skulle kalla det för anaplasma trots att provet var negativt. Det kändes sådär för mig och jag diskuterade vidare med andra veterinärer som inte tyckte att man skulle utgå ifrån att det var anaplasma när provet var negativt men vad det kunde vara kunde ingen svara på. Min häst blev sjuk i november-december och det året hade jag tagit en enda fästing på henne. Den tog jag på sommaren, typ juni-juli men att det var så länge sedan menade den första veterinären inte hade betydelse. Oavsett, behandlingen är densamma, antiinflammatoriskt, vila och lugn igångsättning när hästen mår bra igen, hästen blev frisk och jag kom inte längre i mina efterforskningar så jag fick släppa det men får du veta vad det kan vara så hade det varit intressant att få veta!
 
Ja det är märkligt att symptomen är så lika och första veterinären ansåg att vi skulle kalla det för anaplasma trots att provet var negativt. Det kändes sådär för mig och jag diskuterade vidare med andra veterinärer som inte tyckte att man skulle utgå ifrån att det var anaplasma när provet var negativt men vad det kunde vara kunde ingen svara på. Min häst blev sjuk i november-december och det året hade jag tagit en enda fästing på henne. Den tog jag på sommaren, typ juni-juli men att det var så länge sedan menade den första veterinären inte hade betydelse. Oavsett, behandlingen är densamma, antiinflammatoriskt, vila och lugn igångsättning när hästen mår bra igen, hästen blev frisk och jag kom inte längre i mina efterforskningar så jag fick släppa det men får du veta vad det kan vara så hade det varit intressant att få veta!
Himla mystiskt.
Jag ska fortsätta forska lite, har några prover kvar meddelar definitivt om vi kommer fram till något.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 967
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp