Hjälp att välja rätt distanssadel

Majorn

Trådstartare
Jag har kollat runt en hel del efter en begagnad distanssadel som man inte behöver betala skjortan för. Mest för att jag är nyfiken på sporten och planerar att börja nästa år. Men vad jag har förstått så finns det ingen speciell "distanssadel"?
En distanssadel kan vara vilken sadel som helst bara den är bekväm för mig och hästen?
Jag har inte missat att det är populärt med bomlöst inom sporten vilket jag är sugen på till den nya hästen. Har ingen sadel till övers som passar honom.
Problemet med bomlös är att den nya hästen är lite (med betoning på lite) vass i ryggen. Jag är rädd att en bomlös tillsammans med en bra pad ändå trycker på ryggraden??
Har ni någon erfarenhet av detta?
Förhoppningsvis så kan jag bygga upp ryggmusklerna inom rimlig tid men jag vill helst inte behöva skaffa två sadlar.. Såklart.
Vore klockrent att kunna slå två flugor i en smäll. En ny sadel som kan användas till vass rygg och går att använda i distans.
Vad använder ni för sadlar till tävlig? Märke, kostnad, vart den är köpt osv.
Vilket använder ni under sadlen? Märke, kostnad, vart den är köpt osv.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Det finns bomlösa med paneler istället för pad. Då finns det mer plats för ryggraden.
Jag tänker tex på Startrekk endurance.
// Linda
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Fast det är inte så dumt att ha två sadlar att byta om med! Vi har en Barefoot Chayenne när vi av olika anledningar vill ha en bomlös och sedan har de varsin (tre hästar) Wintec dressyrsadel när vi tävlar. Till vardags rider jag i en westernsadel Continental Equiflex. Bommen är ngt flexibel och passar trevligt nog alla tre mkt bra. Dressyrsadlarna är utprovade. Så prova ut en sadel, Wintec är inte dyra, och så kan du ha en bomlös under tiden du bygger upp hästen. Bekväma att sitta i långa skrittpass:-)
Eller om du har tur att hitta en riktigt bra begagnad westernsadel som ligger bra. De fördelar vikten mycket bra på hästens rygg. Men tyvärr är kvalitetssadlarna rätt dyra. En 8 000 för en begagnad för du nog räkna med. Ska du köpa en Wintec kan du ta ut en utprovare och sedan köpa från Tyskland. Blir ett par tusen billgare inkl frakt.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Tack så mycket för tipsen!
Ja det är bra att ha två att byta med, det håller jag med om.
Det finns en allround-sadel här hemma som kanske kan passa. Håller tummarna!
Så det blir billigare att köpa direkt från tyskland? Det måste jag kolla upp! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Du kan pma mig om du vill ha länken till Tyskland.Vi har köpt två ggr. En gång kanon och en gång kalkon:-) Sistnämnda berodde då inte på återförsäljaren utan för att vi inte gjort som man bör, dvs tagit ut en sadelutprovare först..
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Är det någon som har erfarenhet av barefoot arizona?
Det verkar vara en populär sadel efter den info som jag har hittat, samt att den passar till de flesta hästar.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Du kan ju se hur det går med en allroundsadel till en början. Många jag känner rider faktiskt i sådana och det går bra - särskilt i distanser upp till 80 km. När du sedan är ute på tävlingarna kan du kolla in sadlar och prata med folk och kanske även få testa och se hur de ligger på din häst. Kanske hittar du även här folk som vill sälja sina.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Vad smart att hålla koll på tävlingar. Tack för tipset!
Det blev faktiskt som så att jag köpte en annan häst som fick med sig en bra sadel som ligger fint på hästen. Sadeldilemmat är alltså löst för tillfället!
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Så länge var det problemet löst... Åter igen i sadelträsket och i behov av tips och råd. Sadeln som jag fick på köpet med den nya hästen sitter som ett smäck! Tyvärr så är det den mest obekväma sadel jag suttit i. fick skav efter bara några kilometer. Valle jobbar än så länge inte rätt med kroppen vilket gör att stegen blir extra slängiga(=aj)
Passande nog så vill sambon köpa ny(begagnad) westernsadel till pållen. Är det någon som har tips på någon bekväm lite nättare westensadel som även passar för distans?
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Abetta gör väl både endurance-sadlar och westernsadlar, de är rätt så nätta i westernutförande. Jag kan verkligen ingenting om westernsadlar, men jag testade en Abetta av westernmodell på min fröken en gång för längesen, och tyckte att den var rätt smidig för att vara en westernsadel. Den var i någon typ av syntetmaterial.

Men det finns säkert någon annan som kan ge dig mer utförliga svar. :)
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Abettan är ju ganska liten och lätt i sitt syntet-utförande. Tycker väl inte personligen att de är jättebekväma, men smaken är som baken (litterärt i det här fallet!).
Big Horn gör också mindre, lite lättare westernsadlar i delvis syntet.
Sen finns där en del andra syntetsadlar i westernutförande som säljs i sverige på diverse hemsidor, varav en del är smått märkeslösa. Kvalitet och passform kan variera lite.

Det går ju även att hitta lite mer robusta sadlar i läder, fast som för den sakens skull inte väger sådär en 18 kg. Men tittar man på lite mindre, nättare modeller och även på de som har glasfiberbom så kan man ändå hitta lite som går nedåt 9 kg med lite flyt. Under det kan det bli knepigt däremot.
Sen kan man iof "skala av" den lite. Själv plockade jag tex bort fendrar och ersatte med vanliga stigläder och lättviktsstigbyglar och sparade in något kilo eller två. Gick på ett par minuter!
Kan inte vikten i huvudet på de lite nättare som jag kollat på, så får återkomma om det.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Tack för tipsen!
Hittade en bra sida som sålde big horn och de hade även en rejäl rea. Nu är jag inte så sugen på att skicka sadlar fram och tillbaka för utprovning men man har kanske inte så mycket val. Suck... Kanske ska rida barbacka istället. Sadelköp är inte min kopp of tea om man säger så.
Vi har dock ganska nära till Börjes. Där finns ju abettan och lite andra sadlar från simco. Har någon testat dem? Det känns lite för bra för att vara sant att det är så billigt? Till exempel simco maverick. Eller vad tror ni? (Hoppfull)
Vikten spelar ingen roll längre. Jag får väl skaffa ännu en sadel framåt sommaren i sådana fall.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Den Maverick som Börjes har är bara i 15´och det borde vara för liten för dig om du är vuxen. Min western, och alla jag haft, har varit 17´. Jag är 1.65 lång och väger 65 kg, drar 38-40 i kläder. När det gäller westernsadlar så brukar man säga att det är bättre att köpa en begagnad kvalitetssadel av känt märke. Simco är ett ok märke i den lägre prisnivån och de är väldigt hjälpsamma på Börjes. Se upp vad gäller bomvidden dock. Många sadlar i ett trivsamt prisläge har bara semiquarter i bomvidd och det är för smalt för nästan alla hästar är min erfarenhet. Och är det inte för smalt så blir det så när hästen musklat på sig lite. Har du vägarna förbi Stockholm får du gärna prova mina sadlar! Inte till salu, men just bara för att känna in lite.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Kolla om det inte finns nån beg. Hector ute på marknaden. Rider mina skogsturer i en sån och har även tävlat med den. En sadel som påminner en del om westernsadel och jag gillar den.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Kolla om det inte finns nån beg. Hector ute på marknaden. Rider mina skogsturer i en sån och har även tävlat med den. En sadel som påminner en del om westernsadel och jag gillar den.

Jag har också ridit i Hector. Numera är min på gränsen till för smal för min häst, så den hänger i vardagsrummet. Men jag har haft den (samma modell - inte samma exemplar) till båda mina hästar och båda har trivts med den. Den är också lättare än en westernsadel, även med fenders.

Ett annat alternativ är Montsegúr. De är byggda på samma bom som Hectorn. Lounge distance (väldigt lik Hector i utförande) väger 7,5kg (utan horn). De kostar en slant mer än Hectorn.
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Och jag föredrar 15", i vissa fall 16" (t.ex. oldtimer-modeller, dvs sadlar med djupare sits), i western/bladsadlar. 165cm, 55kg, 36/38 i kläder. Bekanta som drar 40-42 i byxor rider i 16". En vagt bekant drar 36, och trivs inte i något mindre än 16".

Jag menar inte att du har en för stor sadel - alla känner själva vad de trivs i - men jag tycker inte att det är helt rimligt att generalisera ang sitsstorlek. :laugh:
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Fallon; ja jag kunde tänka mig att det skulle finnas någon hake med deras billiga sadlar... Då vet jag :) vad heter storleken som är större än semi quater? Tyvärr så är jag sällan hufvudstaden (se aldrig). det är ca 40 mil dit men tack för erbjudandet!

DistansBiten och Liten; jag har faktiskt sett en Hector bladsadel på blocket som enligt mig är i ok prisklass. Det står att den passar ponny alt mindre häst. Vad kan menas med det? Bombredden? Mejlat och frågat. Min pålle (varmblodig travare) är inte direkt bred över ryggen. Förhoppningsvis breddar han på sig när jag fått honom att arbeta med rätt kroppsdelar. Han är trots allt ganska tunn i modellen (om man jämför med min 2.5-åriga knabstrupper :p)
Jag är lite över 170 cm och har 36/38 i kläder. Sadeln jag fick med mig tillsammans med hästen är en frank baines hopp i strl 15 har jag för mig att hon sa. Den känns inte så liten men man hamnar med för mycket tyngd framåt känns det som. Det kanske beror på att det är en hoppsadel?
 
Sv: Hjälp att välja rätt distanssadel

Sitsen mäts inte likadant på western/bladsadlar som på sadlar av engelsk modell. Du behöver provrida sadeln för att veta, om du inte ridit i sadlar av liknande modell tidigare.

Hector finns i flera bomvidder. De tillverkas dock inte längre alls, så det är begagnat som gäller om man vill ha tag i en. Till min fjordhäst har jag den vidaste vidden, och dessutom kortad bom (48cm lång). En utan kortad bom, är några cm längre. Till förra hästen hade jag någon bomvidd smalare (den breddade hon sig dock ur, så den såldes efter en tid).
Vad just den annonsören menar, kan jag inte svara på, men oftast syftas det ju till bomvidden. (Jag har dock lärt mig att kolla upp sådant själv, snarare än att lita på annonsörerna - om den inte säljs av någon som jag vet är kunnig på området.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 603
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: WSLPZF
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 056
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp