HJÄLP! Behöver råd och gärna någon som vill berätta vad det kan kosta!

K

Kikki84

Hej alla hästmänniskor!
Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack.

Lite bakgrundsfakta:
Hos förra ägaren markerade han (lätt hälta som många gånger inte syntes utan bara kändes att han inte var ren vid ridning) efter hårda hopp pass, inte varje gång dock. Han kunde vara ren nästa dag.
Hon sökte efter flera år med detta veterinär och de trodde det satt i hoven och röntgade den och hitta en hovbensförändring.
Han såldes då till mig för lättare dressyr och skogsridning.

Hos mig har han varit helt fri från hälta. Under hösten har han hoppats på träning 1 gång i veckan runt max 100 cm.

Nu när han skulle säljas pga att jag fått en kronisk sjukdom och inte kan rida honom markerade han vid longering.
Vi röntgade då hoven igen och förändringen finns kvar men är bättre.
Dock kan inte veterinären säga att detta är orsaken och de skall tydligen rekommenderat förra ägaren göra fullständig hältutredning men hon valde sälja honom istället (detta visste inte jag innan nu, kan dock inte häva köpet).

Problemet jag har är att försäkringsbolaget där jag fick teckna ny försäkring när jag köpte honom kommer sätta reservation (då min veterinärbes vid köp var ua men han varit på klinik för tätt inpå pga markering på detta ben utan jag visste det då men vet det nu). Vet inte om de kommer sätta reservation bara för fyndet i hoven eller hälta totalt i det frambenet pga hon inte genomförde det som rekomenderades av veterinären.

Mitt dilemma nu är att min häst visar inget vid ridning utan bara vid longering på mindre volt.
Veterinären kunde inte säga vad hon rekommenderade. Felet kan vara hoven och då den blivit bättre kommer den säkert fortsätta bli bättre men tar tid. Kan vara att han var barfota som gjorde han markerade om felet är i hoven och rätt skoning så märks inget. Men även om jag skor honom igen så gills inte en veterinärbes ua då han haft markeringen nyss...

Då jag är sjuk och inte kan rida och väldigt svårt att klara vara i stallet och greja med honom med. Så nu går han bara i hagen och det gillar han inte och blir lite "trottsig" efter ett par veckor bara för att det skall hända saker och man skall begära något ifrån honom.

Så jag har valet att hitta någon som vill ge honom en chans och skulle han få problem med hälta vid ridning senare lägger ner pengarna på att ta reda på om det är något annat än hoven.
Eller göra en ordentlig undersökning för att utesluta allt annat och om något annat hittas åtgärda det.

Jag har aldrig haft häst tidigare som haft så här diffust med markering bara ibland och då lätt markering.

Funderar på om det kan vara lösbenbit?
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Vad kostar det att göra en friröntgen?
Vad skulle det kosta på ett ungefär att ta bort lösa benbitar?
Någon som har erfarenhet av fullständig hältutredning?
Vad har det kostat?

Jag räknar just nu med att jag måste betala allt själv. Vet heller inte om livförsäkringen täcker om han skulle gå bort pga behandlingen tex på operationsbordet.

Vill egentligen inte sälja en häst som kan vara skadad i benet mer än jag känner till.. men samtidigt så pga min sjukdom kan jag inte ta hand om min häst och har svårt att klara åka med honom för undersökningar med...

Han verkar inte ha ont och markerar endast vid longering på liten volt.. raktspår syns inget och vid ridning har vi inte sett något heller.

Snälla hjälp mig med råd!
 
Sv: HJÄLP! Behöver råd och gärna någon som vill berätta vad det kan kosta!

Svaret kan nog bara du veta, hur känner du?

För det du har en valack som fungerat bra för lättare ridning, men som har diffusa besvär som inte är helt klarlagda men misstänkts komma från hoven. Hästen har under tiden hos dig samt om jag förstår det hos förra ägare klarat lättare träning bra, men har den där diffusa lilla hältan som under tiden hos dig enbart synts vid longering.

Hur gammal är hästen förresten?

Alt är ju som du säger, sälja honom förmånligt till någon som är fullt informerad och medveten om besvären och är villig att 'ta risken'. Eller dra igång en utredning.

'Problemet' med att dra igång en utredning är att det kommer att kosta, och tyvärr inte finns minsta garanti att ni hittar felet. Och han behöver inte blir lättare att sälja för en utredning.

Är hoven bedövad nu, dvs den där markeringen i longeringen, har den bedövats bort någon gång?

JAG skulle nog faktiskt råda dig att se om du kan hitta en köpare som är villig att ha honom på samma premisser du haft honom på.

Kostnadsmässigt så beror ju allt på hur mycket som behöver göras, men kostnaden är bara en del, den andra är att det finns inga garantier ni hittar felet, eller kan fixa felet om ni hittar det, och han blir nog inte speciellt mycket mer lättsåld heller.

Så har man inte provat bedöva bort hältan så tycker jag det ska göras, se om man kan lokalisera den. Lokaliseras den till hoven skulle jag 'stanna' där, sälja honom som han är men med fullt öppna kort och inga garantier. Naturligtvis måste priset spegla risken sas.

Men det är ingen lätt fråga.
 
Sv: HJÄLP! Behöver råd och gärna någon som vill berätta vad det kan kosta!

Han är 6 år gammal.

Det jag känner är att bästa för honom är att sälja honom till någon som får full insyn i hans "problem" och kan ge honom ett hem där han får bli riden i den utsträckning han håller för.
Priset är inte viktigast utan att någon har tiden för honom och kan rida och träna honom så mycket som han klarar. För gå i hagen är verkligen det tråkigaste han vet.
Skall jag göra utredning på honom för att konstatera att det är hoven som är felet kommer det ju både kosta endel men även bli en period till där han bara får gå i hagen..
Han verkar inte må dåligt av att bli riden och få jobba men däremot verkar han må sämre av att bara stå och inte få jobba...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 028
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 779
Senast: Anna-L
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 488
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp