Ofräsch hund utan tydlig diagnos - långt!

Beror på hur duktig fysio det är och hur lång tid den personen lägger ner på en genomgång. Är fysion duktig så känner den om muskler, muskelfästen m.m. inte känns ok även om hunden inte visar något. Men det är klart, de flesta lägger max 30-40min på en genomgång av hunden och då ska det mycket till för att de ska hinna hitta allt som går att hitta. Hos den fysio som varit fantastisk med mina hundar så tar ett första besök 3-4 timmar (men då ingår även att fysion lär hundägaren hur den ska tex stretcha hunden eller vad som nu ska göras hemma).
Läggs all tid på att klämma och gå igenom hunden då?
Tänker att det kräver ju sin hund, min hund skulle nog aldrig acceptera det och nog inte andra med mycket integritet.
Han är liksom snäll men tjurar ihop om man skulle försöka dra och klämma så länge 😅 .
 
Läggs all tid på att klämma och gå igenom hunden då?
Tänker att det kräver ju sin hund, min hund skulle nog aldrig acceptera det och nog inte andra med mycket integritet.
Han är liksom snäll men tjurar ihop om man skulle försöka dra och klämma så länge 😅 .
Min Pyssling med MYCKET integritet, känslighet och nerv har varit hos den aktuella fysion och han älskar henne.

Men hon känner igenom hela hunden - och det tar tid, särskilt om de inte gillar att främlingar tafsar. Och hon lägger mycket tid på att visa och förklara. Hon tror mycket på stretching och det kräver en genomgång eftersom man kan skada hunden om man gör fel.
 
Läggs all tid på att klämma och gå igenom hunden då?
Tänker att det kräver ju sin hund, min hund skulle nog aldrig acceptera det och nog inte andra med mycket integritet.
Han är liksom snäll men tjurar ihop om man skulle försöka dra och klämma så länge 😅 .
Nej. Som jag skrev så i den tiden ingår att lära ägaren hur hunden ska skötas sedan också.

Kortfattat går en genomgång till såhär:
1: Hund kommer till fysio. Alla går ut på en plats där fysio kan se hur hund rör sig. Hund får gå i koppel med ägare fram och tillbaka i skritt och trav med ägare på olika sidor om hund under tiden som fysio sitter på olika platser för att se hur hund rör sig från alla håll. Fysio antecknar allt hon ser.

2: Alla går in i stugan där fysio håller till. Där förklarar fysio vad hon sett under tiden som hund får kolla runt och känna sig hemma. Det pratas lite om varför ägare vill till fysio, om hunds eventuella sjukdomshistorik osv.

3. Fysio börjar känna igenom hund. Oavsett hunds historik så kollas HELA hunden igenom. Varje muskel, varje muskelfäste, varje leds rörlighet, eventuell bäckenrotation osv. Allt från huvud till tår i baktassarna. Rubbet. Allt antecknas. Det skrivs ner vad som inte känns perfekt, hur stor rörlighet hund har i de olika lederna osv.

4. Fysio berättar åter igen för ägare vad som hittats. Vid det här laget vet också fysio var grundproblemet sitter och vad som är lämpligast att göra framöver för hund.

5. I de flesta fall är det lämpligt att börja med stretching av hund på något sätt. Fysio sätter ihop ett individanpassat stretchingschema (hon har papper som förklarar en mängd olika övningar och fixar ett häfte av lämpliga övningar). Fysio pratar med ägare om alla övningar och ägare får sedan lära sig utföra allt så bra som möjligt på hund (utan att stretcha ordentligt då, eftersom hund inte är uppvärmd här och därför inte ska stretchas på riktigt). Därefter pratas det om återbesök osv.

Det tar tid. Det måste få ta tid för att bli bra.
 
Även jag har varit hos den aktuella fysion och jag kan ärligt säga att hon räddade livet på min hund.
 
Nu har vi varit på Rehab hos en annan fysio/sjukgymnast. Hon gick igenom honom noga som jag upplevde det, men inte i flera timmar. Hennes utlåtande blev att han är sned i SI-leden. Han kändes bra i knäna nu men har ju fortfarande smärtstillande i kroppen. Hon sa att det är svårt att veta vad som är primärt och sekundärt. Jag misstänker dock att han kan ha varit sned ett tag. Han fick laserbehandling samt att hon gjort någon "rörlighets grejj" med SI-leden.

Nu är det fortsatt korta promenader och massage som gäller medan vi ser vad som händer i kroppen när det smärtstillande går ur (sista tabletten fick han igår). Sen ny behandling om 1,5 vecka.
 
Innan vi äntligen fick det bekräftat att Breeze hade en skada på korsbandet hade han kollats av tre olika veterinärer, varav en gång under sedering, och de hittade inget glapp. Hans korsband var 30% av och enligt den veterinär som till slut diagnosticerade detta kan det vara väldigt svårt att känna på en välmusklad hund.
Innan vi äntligen fick det bekräftat att Breeze hade en skada på korsbandet hade han kollats av tre olika veterinärer, varav en gång under sedering, och de hittade inget glapp. Hans korsband var 30% av och enligt den veterinär som till slut diagnosticerade detta kan det vara väldigt svårt att känna på en välmusklad hund.
Hur fick ni reda på att hans korsband var 30% av? Min hund avlastar höger bak och vi har också varit hos 3 olika veterinärer. De säger att det inte är korsbandet för att det inte känns som det. Detta var vid lek med hund, han skrek till och kom hoppandes på 3 ben. Visar ingen extra hälta när man gör haltövningar. Det har gått 3 månader och vi vet fortfarande inte vad det är. De går på att det är hans höfter för att de såg att han har HD men min hund har aldrig haft problem med sina höfter trots det. Detta uppstod ju under lek ...
 
Innan vi äntligen fick det bekräftat att Breeze hade en skada på korsbandet hade han kollats av tre olika veterinärer, varav en gång under sedering, och de hittade inget glapp. Hans korsband var 30% av och enligt den veterinär som till slut diagnosticerade detta kan det vara väldigt svårt att känna på en välmusklad hund.
Hur fick du reda på att det var 30% av?
vi har också träffat 3 olika veterinärer men ingenting, bara gissningar ...
 
Hur fick du reda på att det var 30% av?
vi har också träffat 3 olika veterinärer men ingenting, bara gissningar ...

Det konstaterades vid operationen då man gjorde an artroskopi först för att titta på korsbandet, leden som helhet och menisken. Man kan ju även göra en artroskopi i rent undersökande syfte.
 
Hur fick ni reda på att hans korsband var 30% av? Min hund avlastar höger bak och vi har också varit hos 3 olika veterinärer. De säger att det inte är korsbandet för att det inte känns som det. Detta var vid lek med hund, han skrek till och kom hoppandes på 3 ben. Visar ingen extra hälta när man gör haltövningar. Det har gått 3 månader och vi vet fortfarande inte vad det är. De går på att det är hans höfter för att de såg att han har HD men min hund har aldrig haft problem med sina höfter trots det. Detta uppstod ju under lek ...

Har ni möjlighet att söka er till Blå Stjärnan i Göteborg så är Gustaf Svensson otroligt duktig på att konstatera korsbandsproblem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp