Hjälp! Bett till het(!!) häst.

C

Croupier96

Hej!

Nu funkar det inte längre för mig och min häst.
Har haft henne sen i juli och hoppningen har aldrig funkat så bra för oss.
Dressyren gör det, men verkligen inte hoppningen...

Hon bara springer, stänger av och liksom skiter i mig. Hon rusar mot hindret, tar ett meter språng över ett litet 30 cm hinder och typ skenar efterhindret samtidigt som hon drar ner huvudet så att det är svårt att ta tillbaka och liksom luta sig tillbaka i sadeln...

Har tredelade bett med lösa ringar, vilket i dressyren funkar super.
Men i hoppningen, jag behöver ett bett som fungerar bra på springiga hästar...
Egentligen så skulle jag inte vilja lösa problemet med ett skarpare bett, men hon är hopplös :(

Senast igår hoppade vi och jag bröt ihop under lektionen för att det fick så dåligt...

Vilka bett skulle ni tipsa?

Tacksam för all möjlig hjälp!! :D
 
Sv: Hjälp! Bett till het(!!) häst.

Jag hade samma problem med en del hästar när jag jobbade som hästskötare. Dressyren funkade fint men hoppningen var som ett formel1 rejs :) Jag provade alla bett som fanns och lite till men det hade alltid samma effekt, det funkade bra ett tag men sen kom samma problem tillbaka. Så jag började tänka utanför lådan! Och jag kom fram till olika lösningar med olika hästar.
Häst 1: Hade spänningar i rygg och kors och en del låsningar, kiropraktor fixade låsningarna och jag själv löste spänningarna (är hästmassör). Efter en hel del jobb (sånt tar tid) så var det en heelt annan häst, vid hoppningen fick muskler som var ömma pressa ifrån vilket gjorde att hästen istället försökte springa undan och hoppa ifrån smärtan. Många tänker inte att det kan vara så då dressyren funkar men olika muskler används på olika sätt vid hoppning och dressyr.

Häst 2: En felaktig sadel gjorde att hoppningen var katastrof, när vi bytte fanns problemen kvar ett tag men man måste ge det tid och ta hjälp av en massör eller liknande för att bli av med kvarliggande stelhet och problem.

Häst 3: Var stressad av sina hagkompisar och blev därför stressad överhuvudtaget. Efter lite testande och runtflyttande blev hästen mycket lugnare och kunde fokusera på ridningen.

Häst 4: Fel foderstat, för mycket energi, inte tillräcklig hagvistelse, inte tillräcklig motion eller fel sorts motion. Det tillsammans med för lite hö och tuggtid gjorde hästen oharmonisk och orolig.

Det är några av mina tips, och tro mig problemet ligger aldrig hos hästen och lösningen aldrig i bettet (om inte bettet är felaktigt). Du måste lägga ner tid på att söka upp grundproblemet och det kan kännas jobbigt och hopplöst då det finns många förslag men du kommer aldrig komma vidare om du inte löser grunden!
Lycka Till!!
 
Sv: Hjälp! Bett till het(!!) häst.

En av mina är väldigt pigg i hoppningen och han taggar ner lite om han får gå på hackamore, dvs inte ha något bett alls i munnen. Han blir inte mindre het, men han blir aningens mindre spänd vid förhållningarna vilket gör att det kommer igenom bättre (kommer från att han varit felriden och var rädd för bettet när jag fick honom, nu kan man rida honom till ett fint stöd i dressyren men när det kommer till hoppningen så får han så hög anspänning i kroppen att det inte fungerar på samma sätt).

Och han är en sån häst som bara är het helt enkelt. Fastän han går ute halva dygnet med en fungerande flock, rids regelbundet på ett sätt som passar honom, får bra men energifattig mat och är lugn och harmonisk annars. Han kommer att mogna men jag gissar på att det kan ta ungefär 3-5 år till innan han börjar tagga ner. Det är den erfarenheten jag har från tidigare liknande häst.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 698
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 757
Senast: caballus
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp