Hjälp blåbäret att börja odla själv!

GardenAngel

Trådstartare
Bukare med gröna fingrar, jag ber om er hjälp! :)
Jag och min sambo har precis flyttat till en lägenhet på en gård ute på landet och jag ser det som ett ypperligt tillfälle att börja odla och plantera själv! Man jag kan just ingenting om detta.
Vi har en skyddad terass i söderläge som jag tänker skulle kunna agera som trädgård också! Den är tyvärr inte så stor, så jag kan inte syssla med jättemycket, men jag skulle vilja ha tips på vad man kan odla hemma och hur man gör på bästa sätt! Och NÄR man ska sätta igång! Är det för sent att sätta viss saker nu kanske..?

Jag har två zinklådor (balkonglådor) som jag jättegärna skulle vilja ha jordgubbsplantor i! Jag funderar också på om man kan odla någon potatis eller kanske en morot i hinkar? Tomater skulle jag jättegärna ha mot väggen! Men måste de ha växthus?
Och sen vill jag ju ha lite blommor också! :D
Och så har jag försökt få dill, gräslök och persilja från mataffären att fortsätta växa efter att jag klippt ner dem, ska de planteras om kanske? Persiljan och dillen ser lite ledsna ut. Men gräslöken kämpar på.

Jag tar tacksamt emot alla råd och idéer om vad jag kan göra i min lilla oas! :)
 
Åhnej! Jag trodde jag var i Hem & hobby! Moderator får gärna flytta tråden dit! Antar att den ligger bättre där, :)
 
Något som är plättlätt att odla är ju rädisor, de gror snabbt, de växer snabbt och ger avkastning snabbt. Och har man olika åldrar på sina rädisplantor så har man rädisskörden säkrad för hela sommaren. Tomater trivs där det är varmt och soligt men man måste inte ha växthus, ett blåsfritt söderläge med mycket sol duger fint. Om det är blåsigt så får man komma ihåg att vattna oftare (vind torkar ju ut) och det är nog bra att ha mindre sorter (finns säkert flera hundra olika sorter, men kanske ett 20-tal i handeln). En rekommendation är väl dock att köpa redan uppväxta plantor, för det är lite sent på säsongen för att så fram plantor själv.

Om kålväxter går hem så är brysselkål och grönkål något som fler borde odla. Fördelen med dessa är att du kan skörda de "året om" i princip (kanske inte så mycket på våren?). Gräver man fram de ur snön mitt i vintern är de fortfarande lika gröna, goda och vitaminrika som de är på sensommaren.
 
Mitt tips till ex. gräslök, dill osv är att köpa frön och plantera, då blir det lättare att hålla liv i dem än om man planterar färdiga "krukor" från mataffären. Annars, testa dig fram. Börja med lätta grejer som sallat, kryddor, rädisa och kanske potatis i nån hink. Sen går det att krångla till det och experimentera. Köp frön som ser lite kul ut, läs på förpackningen och kör på bara. Mina enklaste odlingstips från frö: sallat av olika slag, rädisor, sockerärtor, sommarmorötter, gräslök, persilja, brytbönor, spenat och squash. Allt det är bara att peta ner nu typ, lite senare för bönorna.
 
Det funkar utmärkt att plantera om krukodlat kryddgrönt, jag hade massor på balkongen när jag bodde i lgh. :) Bl a oreganon, dillen och gräslöken kom varje år i blomlådorna och sen när jag skaffade hus växte de i mitt stenparti i flera år tills en snöfattig, torr vårvinter med mycket sol tog död på dragonen och persiljan. Myntan, oreganon och timotejen klarade sig. ;)
 
Lite av grunden är att allt ska ha jord att växa i. Plus vatten och näring.

Tar man krukodlade kryddor så står de i minimalt med jord och är odlade till att producera till en skörd och inget mer. Sedan är näringen slut. Men tex gräslök är ju evig. Så ta bort krukan och sätt i annan, större kruka med planteringsjord. Eller sätt i en rabatt!

Det mesta växer om det får jord, näring och vatten.

Det finns minimalt med saker som är försent att plantera eller så nu. Jag har inte sått ett enda frö ute än. Ett år sådde jag ute veckan före midsommar eftersom jag inte hade möjlighet innan dess. Det blev skörd det året också :)
 
Min farmor tipsade om "hinkpotatis", ta en sättpotatis i en hink med rätt lite jord. När det börjar komma upp lite grönt så täcker du över med mer jord och fortsätter så tills du har hela hinken full. Det kommer bli massor av potatis av bara en liten planta då! Jag har inte provat själv än men farmor svär på metoden, och hon har ändå haft potatisland så länge jag kan minnas ;)
 
Tack för alla tips!! Jag är extremt peppad på att inreda (utreda..? Höhö) terassen! Ska bara ta mig till blomaffären!

Hinkpotatis, rädisor, tomater, jordgubbar och kanske något annat kul blir det ute iaf! Såg att det fanns ett litet växthus på Biltema för typ 200, funderar på att invertera i ett sånt och experimentera med massa kul fröer och affärskryddorna.
 
Köpte avokado idag också, någon som testat att plantera kärnan? Vet att vi gjorde det på lekis, men kommer inte ihåg om det blev något av det..
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 080
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 002
Senast: foxy_lejdy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp