Behöver trädgårdshjälp!

ztsu

Trådstartare
1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall göra med trädgården och skulle behöva er hjälp. Lägger in lite bilder för att ge er en bättre bild av hur det ser ut. Tyvärr har jag inga väderstreck men huset ligger i Västergötland, Skaraborg närmare bestämt.

Jag tänker att vi skall anlägga ett jordgubbsland och odla i pallkragar mellan altanen och buskarna vid tomtgränsen. Den delen av trädgården är svårt att göra något vettigt av då den ligger så högt upp och dessutom sluttar lite. Jag skulle också vilja plantera någon typ av buskar, vinbär och hallon kanske, efter muren till höger om huset. Rabarber vill jag också ha, skall jag plantera dem vid bärbuskarna eller vid jordgubbslandet?

Vi får som sagt nycklarna 1/4 men kommer inte flytta in förrän i slutet på maj. När är det rimligt att sätta igång med dessa projekt? Vad börjar vi med? Har ni några andra förslag på hur vi kan piffa till trädgården eller bara välmenta tips och råd till oss totala nybörjare? :)

I hörnet av tomten står det ett gäng jättestora buskar. Vad sjutton skall jag göra med dem? Fula som stryk är dom tycker jag, och dessutom tar de upp hela den gräsmattan. Och hur hade ni gjort med avgränsningen av tomten? Jag vill ha ett staket eller en häck, men hur funkar det när trädgården är upphöjd så som vår är och "vilar på" en mur? Vill att barnen tex skall kunna spela fotboll utan att bollen far iväg ner för murkanten, och om vi skulle få fler barn vill jag kunna ha dem ute utan att oroa mig för att de skall trilla ner..

Hit me med era allra bästa nybörjarråd. Vi vill ha en enkel och lättskött trädgård då vi egentligen inte är trädgårdsmänniskor. Eftersom vi köpt huset på vintern har jag ingen aning om vad för typ av växter som finns där i dagsläget..

Nedan följer lite förklarande bilder:

tomt_54fc3d3fddf2b30d78a98468.jpg

BILD I - En mycket förenklad och väldigt tjusig översiktsbild. :D

11648110_54fc3cfce087c34a0b83f09f.jpg

BILD II - Jag tycker att det känns så öppet med muren och skulle vilja ha någon typ av inramning. Skall man välja staket eller häck, och isf vilken typ av häck?

11648059_54fc3cf7e087c34a63e7be53.jpg

BILD III - Buskarna till höger i bild (som syns till vänster på bild II), skall man ta ner dem eller låta dem vara kvar? De är ganska fula tycker jag och tar ju liksom upp hela den gräsmattan. Men då antar jag att vi kommer behöva lägga ny gräsmatta där?

11648090_54fc3cf9ddf2b30e2d443606.jpg

BILD IV - Ungefär precis där fotografen stått när hen tagit det här kortet tänkte jag att vi skulle anlägga ett litet jordgubbsland och kanske ställa pallkragar att odla sallad, gräslök och annat i. Förslag på lättodlade grönsaker som trivs bra ihop tas tacksamt emot. :)

11699411_54fc3d012a6b2288ca5f0ab4.jpg

BILD V - Här är ytan på bild IV från en annan vinkel. Det närmsta trädet föll i en av höstens stormar och träden där bakom tillhör grannen.

11658888_54fc3d019606ee7df50e8fb0.jpg

BILD VI - Det är alltså bakom buskarna ovanför muren som den tänkta odlingsplatsen skall vara. Längs med muren här skulle jag vilja plantera bärbuskar.

Bonusbilder :)
11648078_54fc3cfee087c34a27688692.jpg

11648094_54fc3cfbe087c34ac22d7f9b.jpg

11699412_54fc3d00e087c34a52c1eea1.jpg

11699410_54fc3d032a6b228848eeaede.jpg
 
Normalt sett säger jag alltid att man ska vänta med stora förändringar ett år - förman vet inte vad det är som finns och man behöver mogna i vad man vill göra.

Men det där ser onekligen kalt ut :D

Du säger att buskarna är fula - vad är det för buskar? Kanske är de fina någon period på året? Typ att de blommar tex. Ja ghar svårt att se på bilden vad det är.

De flesta lövbuskar går att ta ner och göra mindre. Passar det med små buskar kan du ju såga ner dem till liten storlek. (säger hon som lite i taget håller på att utrota en förfärlig förädlad syren som står mitt i och bara är i vägen :angel: )

Har man barn tycker jag att bärbuskar är oumbärliga. Att som barn få gå ut i trädgården och repa vinbär från kvisteneller stoppa munnen full med hallon - mmmmm
 
Håller med @tanten om att inte göra för mycket den första säsongen. Synd att det fina trädet ramlat omkull. De "uppstammade" enarna (eller vad det är) hade nog jag tagit ner ändå...

De stora buskarna hade jag velat se hur de ser ut innan jag gjorde ngt. Kan det vara syrén eller try av ngt slag (eller schersmin)? Try hade jag nog tagit bort även om de är fina en kort tid på året. De blir lite risiga med tiden och har giftiga bär. Syrén eller Schersmin hade jag föryngringsbeskurit lite försiktigt nästa år (ta hjälp om ni inte kan).

Håller med om att muren (visserligen vacker) mot gatan ser lite kal och farlig ut. Ovanpå den (= minst en meter in) hade jag planterat en häck, av samma eller, troligen, olika sorters buskar. Bärbuskar går bra. Vill ni ha fler barn hade jag kompletterat med ett staket. Tänk på att det blir ganska torrt ovanför en mur, om det inte redan finns så kan man blanda in lera i jorden. Ser dock ut som att det lutar lite utför mot muren så det behöver inte vara ngt problem. Annars är ett tips lättskötta och torktåliga rosenbuskar.

Jordgubbar och bärbuskar är inte min paradgren, mest beroende på att jag bor i en Uppländsk moränsluttning som håller vatten lika bra som en sandöken. All form av sallad äter sniglarna upp.
 
Den "fula busken" vid garageinfarten är nog en syren. Är den risig så mår den bra av nedskärning men att ta bort den är synd.
Tujorna (enarna) är mitt hatobjekt så dom skulle jag ta bort direkt - skuggar massor och inget växer under dom.
Den extremt risiga busken vid tujorna kan också behöva en nerklippning. Skulle tro att den blommar med små fina rosalila blommor senare.
Jag skulle inte ta bort något som jag inte vet hur det ser ut vår sommar höst. Samma med placering av hallon osv.
Avvakta och se hur ljuset blir när ni tagit ner det ni vill ha bort.
 
Gillar inte heller tujor bortsett från att de luktar gott (som pinje som växer vid havet). Trots det skulle jag inte ta bort dem på en gång. Som hörntomt ser TS tomt lite utsatt ut, hur fula tujorna än är så kan insynsskyddet behövas. Om de skuggar beror på väderstrecket. Av kartan att döma verkar de ligga i norr. Då kan de t o m fungera som klimatskydd mot mer känsliga växter och allmänt skydd mot nordanvinden. De verkar dessutom vara i gott skick med grönt ända ner.

En av de gröna buskarna i gathörnet ser ut att kunna vara en enorm idegran. I så fall är den rejält gammal. Problemet med dem är att de är så giftiga och dessutom har röda bär som ser goda ut. Om det är en idegran hade jag tagit bort den eller beskurit den så hårt att den inte blommar (om ts gillar sånt, jag är inte så förtjust personligen). Som uppvuxen på 60 - och 70talet är man ju urless på alla barrväxter, men nu börjar de bli moderna igen. Kan, rätt använda, ge lite struktur och grönska även på vintern. Så även om reflexen säger ta bort - så låt det vänta.
 
Nu puffar jag upp den här tråden för nu har vi fått nycklarna och jag har lite bättre koll :)

Jag har påtat lite i trädgården och det verkar vara lerjord. Jag plockade fram en rabatt som låg gömd under mossa och sly, och det var typ bara lera. Lera och snäckor, jättemycket snäckor. Hundra och åter hundratals. Betyder det att jag kommer få en snigelinvasion?? :nailbiting: :nailbiting:

temporary-image1428393583024_55238e6f9606ee72a7396e0f.jpg

Till vänster i bild är det en rabatt som löper längs en mur. Den verkar ha använts som trädgårdskompost. Det är västerläge, och här funderar jag på att gräva upp hela skiten och plantera hallon- och vinbärsbuskar. Är det ett bra läge för sådana buskar?

temporary-image1428648159163_552770e39606ee5f58f47a81.jpg

Entrén ligger i norrläge. Den skulle verkligen behöva piffas till för den är inte särskilt välkomnande. Förslag på vad som skulle kunna leva där? Vid trappan/fasaden alltså. Skall man kanske bara ställa dit en jättestor kruka att plantera i?

De stora risiga buskarna mitt på gräsmattan till höger i bild skall vi ta bort. De är fula och stjäl hela gräsmattan. Dessutom bor det ett fint solur där inne. Kolla bilden här under på hur huset såg ut vid "den stora renoveringen" på 70-talet. Den där stenlagda trekanten finns kvar där inne bland buskarna. Jag vill plocka fram den och soluret, så att det ser ut som när det anlades.
temporary-image1428648200950_5527710cddf2b36e3cd8ef50.jpg


temporary-image1428648173592_552770f02a6b22a787cbcb49.jpg

Det här är österläge och ser ju bara för tråkigt ut. Skulle vilja anlägga någon typ av färgglad rabatt med lättskötta blommor en bit ut från fasaden. Eller kanske pallkragar är bättre? Här ser ni också lite av den trista entrén.

Bomba mig med tips och förslag!
Jag är dock nybörjare, så gärna någorlunda lättskött :)

Och tack till er som svarade på ursprungsinlägget :bow:
Kom gärna med fler goda tips och råd nu när ni fått lite mer info. :up:
 
Som en papegoja upprepar jag... gör inte för mycket innan du helt säkert vet vad du har.

Tuja och förvuxna busker är väl helt OK att ta bort. Men att gräva rabatter eller anlägga en massa innan ni bott in er kanske är lite vanskligt? Man brukar i allmänhet se bättre när man bott en stund och kan visualiseera vad man vill ha?
 
Som en papegoja upprepar jag... gör inte för mycket innan du helt säkert vet vad du har.

Tuja och förvuxna busker är väl helt OK att ta bort. Men att gräva rabatter eller anlägga en massa innan ni bott in er kanske är lite vanskligt? Man brukar i allmänhet se bättre när man bott en stund och kan visualiseera vad man vill ha?

Det är därför jag tänker att krukor och pallkragar kanske är att föredra :)

Det är ingen som gett den här trädgården kärlek på många år. Huset har, trots att det är byggt på 50-talet, bara haft två tidigare ägare. Den senare av dem har nog inte gjort någonting under de sex år han bott där. Allt är vildvuxet.

Egentligen håller jag med dig. Jag är bara rädd att jag ska gå miste om min prunkande trädgård som jag drömt om så länge bara för att man inte "får" göra något innan man bott in sig och sett vad som finns.
 
Krukor skulle jag satsa på i år om jag vore dig! Speciellt om det är så att det verkar finnas sniglar i trädgården :nailbiting: Men i övrigt håller jag med de andra, ta det lugnt och hetsa inte fram något. Känn in under det här året hur ni använder trädgården och var ni vill ha saker.
Även rosor och buskar går att ha i krukor så ni kan flytta runt dem och känna efter men ändå få lite blommor och grönt under sommaren! :D
 
Det är därför jag tänker att krukor och pallkragar kanske är att föredra :)

Det är ingen som gett den här trädgården kärlek på många år. Huset har, trots att det är byggt på 50-talet, bara haft två tidigare ägare. Den senare av dem har nog inte gjort någonting under de sex år han bott där. Allt är vildvuxet.

Egentligen håller jag med dig. Jag är bara rädd att jag ska gå miste om min prunkande trädgård som jag drömt om så länge bara för att man inte "får" göra något innan man bott in sig och sett vad som finns.
Fast - du har nog lite fel tänk ändå ;)

Man "får" inte en prunkande trädgård bara genom att knäppa med fingrarna.

Det tar TID.
Växter måste etablera sig. Buskar växa till sig och börja blomma innan de ger bär. Etc.
Vänta åtminstone till mitten av sommaren innan du gör mer stordåd.
 
Jag kan förstå att det är planteringar i gräsmattan, jag hade nog också satsat på öar av t ex syren. För att få lite händelse i allt det kala, små platser av skugga och sol och den prunkande känslan.

Sedan hade jag nog velat ha en häck. Staket tycker jag blir sterilt och kalt, särskilt i de sträckorna som är aktuellt för er del.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: SaraXX
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp