Bukefalos 28 år!

Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Harbor

Trådstartare
ännu också! Dottern har använt dem nu säkert 10-15 gånger och äntligen börjar VI få på dem utan blåsor i händerna och svett och muskelvärk. Dvs, hon lutar sig framåt och jag drar ihop bakom. Men ännu är det skitsvårt för henne att få fast dem själv och fast de töjt sig lite, så är det inte tillräckligt. Har smort med läderbalsam för mera töjning men börjar inse att jag kanske måste föra dem till typ skomakare för nåt ingrepp. Kan de månne töja dem mer utan att bara dragkedjeresåren töjs?
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Varför inte köpa ett par i rätt storlek istället?

Dem är ju solklart för små, kan inte vara skönt :crazy:
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Fanns det ingen större storlek? För det låter ju som det är det som är problemet.
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Oj vi mätte efter konstens alla regler och det stod exakt hur många cm som det skulle glipa så att de skulle strecha och töja sig rätt. Skickade t.o.m tillbaka första paret och fick en storlek större. Men ändå blev det inte rätt. Trodde att de skulle ge med sig bara hon använder dem......

Det är nackdelen med att beställa på nätet, att du inte genast kan prova flera storlekar på en gång.

Tillägger ännu att hon hade omkretsen 33 cm och chapsen var enligt anvisningen 32 cm. Det borde ha räckt, men verkligheten såg annorlunda ut. Min fråga är, kan man töja dem hos skomakaren?
( byta går ej mer)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Prova att använda dem med endast fuktiga nylonstrumpor under, alternativt att chapsen är lite fuktiga (hängt i badrummet medan man duschat). Ta inte av innan chapsen är helt torra. Tips från ariatsäljare!

/A
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Är det resår i dem så kan du förvänta dig att det är resåren som töjs och blir förstörd.
Det är inte heller någon höjdare att lästra ut när det sitter dragkedja på, risken är stor att dragkedjan pajar.

Jag hade sålt dem och köpt ett par andra.
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Jag vet att pappa tog sitt skinnställ, mc-ställ på den tiden man hade skinn, och la sig i badkaret med. Kanske kan funka :)
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Sälj och köp ett par som passar. Går de sönder lär ni inte få reklamera iom att de är för små.
Mätte ni benet med byxor och ridstrumpor?
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

ännu också! Dottern har använt dem nu säkert 10-15 gånger och äntligen börjar VI få på dem utan blåsor i händerna och svett och muskelvärk. Dvs, hon lutar sig framåt och jag drar ihop bakom. Men ännu är det skitsvårt för henne att få fast dem själv och fast de töjt sig lite, så är det inte tillräckligt. Har smort med läderbalsam för mera töjning men börjar inse att jag kanske måste föra dem till typ skomakare för nåt ingrepp. Kan de månne töja dem mer utan att bara dragkedjeresåren töjs?

Kanske självklart för er men om inte så se till att hålla ett finger innanför blixtlåset när låset dras upp.
 
Sv: Hjälp, Dyon chapsen är för trånga....

Prova att fukta dem på insidan och ta sen på dem. Ha dem på tills de är torra. Kan ju vara bra att ha ridbyxan på under så att det är lika tjockt under som det kommer vara även fortsättningsvis, om du förstår vad jag menar :) Använd inte varmt vatten bara för det kan få skinnet att torka ut och spricka! Mina var också väldigt trånga men blir lättare att ta på om jag lägger upp benet lite högre, typ på något trappsteg och sen liksom låter det vila på hälen. Finger innanför dragkedjan när man drar upp underlättar också. Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp