Hjälp en hår-noob

skiesabove

Trådstartare
Har äntligen gått till frisör som karvat fram en fin frilla på mig igen. Den är rak, ganska uppklippt, långa längder och lugg och ska puffas upp lite med hjälp av torrschampoo och saltvattensspray.

Och jag ba: "va?"

Kände mig hundra år gammal, för senast jag stylade håret gjorde jag det med 1 kilo hårspray och massa tupering. Jag är inte gammal, jag är typ 30.

Men ändå, det jag undrar över är:

Torrschampoo och saltvattensspray. Favoriter? Topptips? Vad ska jag tänka på, akta mig för, leta efter?

Jag föredrar produkter med så lite "skit" som möjligt. Kan jag göra saltvattenssprayen själv?
 
Fast behöver du verkligen göra allt det där? I så fall undrar jag vad tusan de gett dig för frisyr. Jag har aldrig provat göra saltvattenspray själv. Jag hade varit mer orolig för tuperingen jag. Sedan torrschampot? Borde inte sprayen räcka. Jag ogillar torrschampo för jag tycker håret blir blä av det men det är ju jag. Är det inte jätte att blötanhåret och blåsa in volym?
Men jag har svårt att se frisyren framför mig förvisso. Har själv rakt går (med lite fall i längderna iofs) och skulle aldrig drömma om att.göra allt det där..
 
Fast behöver du verkligen göra allt det där? I så fall undrar jag vad tusan de gett dig för frisyr. Jag har aldrig provat göra saltvattenspray själv. Jag hade varit mer orolig för tuperingen jag. Sedan torrschampot? Borde inte sprayen räcka. Jag ogillar torrschampo för jag tycker håret blir blä av det men det är ju jag. Är det inte jätte att blötanhåret och blåsa in volym?
Men jag har svårt att se frisyren framför mig förvisso. Har själv rakt går (med lite fall i längderna iofs) och skulle aldrig drömma om att.göra allt det där..

Nej alltså - förr i tiden, då jag såg ut som ett punkoffer, då använde jag extremt mycket hårspray. Och tupering. Det är den enda stylingmetoden jag känner till. Håret behövde efter denna period återhämta sig (minst sagt, det var vitt och blått i över ett år men min naturliga färg är mörkbrun) så jag har gått runt i flera år med något sorts långt otuktat halvfult hår som på sin höjd får sig en genomborstning.

Min frisyr nu är en mer normal och nertonad sak. Hårkvalitén har återhämtat sig helt och är nu bra. Men jag vill gärna vill ha lite volym i, jag har tjockt och tungt hår som gärna blir väldigt platt efter ett tag. Därav torrschampoo och saltspray enligt frisörn. Och jag vet inte hur man använder dom :P.

Jag har ungefär den här frillan: http://modernfashionblog.com/wp-con...-Layers-For-Thick-Hair-Round-Faces-2014-8.jpg
 
Tycker du borde klarabdet med föning och spray. Hmm undrar hur platt mitt hår upplevs då. Sparar ut luggen nu och allt..
 
Tycker du borde klarabdet med föning och spray. Hmm undrar hur platt mitt hår upplevs då. Sparar ut luggen nu och allt..

Föning händer högst en gång varannan vecka (för att spara på håret) och spray undviker jag som pesten numera. Vill inte ha tillbaka tuggummihåret och vill inte utsätta varken mig eller familjen för hårspray mera ;).

Eller du kanske menade saltvattensspray?
 
saltvattenspray, iaf den jag har funkar alldeles utmärkt.
jag anser att tupering sliter mer än föning.. Jag fönar iofs inte heller annat än blåser det torrt om jag måste få det torrt inom ett par timmar
 
Jag använder Proffs saltvattenspray, ljusblå halvt genomskinlig flaska, andra märken jag har provat har gett en lite klibbig känsla som jag inte gillar. Sprayen gör att håret får mer struktur. Egentligen ska den användas tillsammans med värme för att få bra resultat men orka... Jag brukar spraya mot rötterna i handdukstorkat år och rufsa runt så att det fördelar sig och sedan låta det självtorka. Torrschampo (alltså sånt som man strösslar i hårbotten) är :love: för att få upp volym men det är meckigt och ger en rätt läskig supersträv känsla så jag använder det bara till fest.

Mitt hår är så kallat "fint nordiskt", dvs tunt och superlent men utan självfall. Sånt hår blir faktiskt bättre av att misshandla, typ färga, handduksskrubba, inte använda balsam, föna och alla andra grejer som man absoluuut inte ska göra med sitt hår :D
 
Jag använder vanligtvis Sebastian drynamic torrschampo och Kevin Murphys antigravity eller saltvattenspray av samma märke. Tycker för min del inte att det är nödvändigt att använda flera av produkterna samtidigt. :)

Jag älskar att använda torrschampo i hårbottnen för att få lite volym i mitt hår som lätt blir superplatt annars. Dock ska man inte snåla som jag gjorde sist och köpa ett superbilligt (tog icas egna), det gjorde inget vettigt alls, mitt hår blev istället statiskt av det. :angel:
 
Jag är en storanvändare av torrschampo. Får lite panik av att inte alltid ha en extra flaska på lager i badrumsskåpet :nailbiting:
Har använt torrschampo i många år, testat åtskilliga varianter (dyra och billiga) och det allra bästa är verkligen Batiste som finns i jättemånga olika varianter men alla är bra :)
Brukar finnas för bra pris på Rusta och ÖoB men annars finns det på Kicks.
Lee Stafford fungerar också jättebra men är dyrare än Batiste.
 
Jag använder också Batiste torrschampoo och rekommenderar det varmt! Bara spraya i hårbotten, gnugga lite, borsta. Tänk på att köpa för brunetter om du är mörkhårig, för den vanliga varianten gör håret lite vitt i rötterna. Det funkar för mig som är blond, men skulle nog se dassigt ut i mörkt hår.
 
En hårnoob till. Saltvattenspray? What? Vad är det?

Jag är 30 år och har aldrig varit hos frisör, har klippt mig med kökssaxen och haft samma frisyr sen lågstadiet.(rakade iofs av mig 45% av håret för en månad sedan, men det märks inte på volymen öht...)
 
En hårnoob till. Saltvattenspray? What? Vad är det?

Jag är 30 år och har aldrig varit hos frisör, har klippt mig med kökssaxen och haft samma frisyr sen lågstadiet.(rakade iofs av mig 45% av håret för en månad sedan, men det märks inte på volymen öht...)

Det heter saltvattenspray för att man tänker sig att det ger håret samma struktur som när man badat i saltvatten, alltså inte koksaltlösning på spayflaska :p Sprayen ger håret en sträv, torr struktur så att det inte bara faller rakt ner.
 
Det heter saltvattenspray för att man tänker sig att det ger håret samma struktur som när man badat i saltvatten, alltså inte koksaltlösning på spayflaska :p Sprayen ger håret en sträv, torr struktur så att det inte bara faller rakt ner.

Ahh... motsatsen till vad jag letar efter alltså... :p

Finns det ens nått för oss som är otroligt ointresserade av hår men som inte vill ha det i ögonen, inte tål parfym och inte vill lägga en massa pengar på produkter? Vet att "klick" funkar bra, men det känns liksom inte som att det är gjort för ändamålet...
 
Torrschampoo och saltvattensspray. Favoriter? Topptips?
När det gäller torrschampo som är till för att forma håret är Osis helt klart bäst. En liten röd burk/flaska med pulver i. Håret håller formen och får volym hur länge som helst!

Tyvärr är sånt pulver svårt att tvätta ur och håret blir ju inte sådär mjukt och fint som man kanske är van vid.

Saltvattenspray använder jag inte så det har jag ingen aning om.
 
Ahh... motsatsen till vad jag letar efter alltså... :p

Finns det ens nått för oss som är otroligt ointresserade av hår men som inte vill ha det i ögonen, inte tål parfym och inte vill lägga en massa pengar på produkter? Vet att "klick" funkar bra, men det känns liksom inte som att det är gjort för ändamålet...

Testat hårnålar? Helt parfymfria, lättanvända, billiga och väldigt dryga. Går att köpa i vanliga mataffärer och kan återanvändas tills de migrerar ner mellan soffkuddarna. De blir ju väldigt hårda och stela men du behöver inte tvätta håret för att få bort dem. :D
 
Testat hårnålar? Helt parfymfria, lättanvända, billiga och väldigt dryga. Går att köpa i vanliga mataffärer och kan återanvändas tills de migrerar ner mellan soffkuddarna. De blir ju väldigt hårda och stela men du behöver inte tvätta håret för att få bort dem. :D
De migrerar in i min kalufs, den äter både spännen, nålar, snoddar och ibland borstar...
 
Jag använder Proffs saltvattenspray, ljusblå halvt genomskinlig flaska, andra märken jag har provat har gett en lite klibbig känsla som jag inte gillar.
Du, den saltvattensprayen är innehållsförteckning lång med massa "kemikalier"?
Har för mig at tnär jag hade den var det inte mycket alls I, vilket det däremot är i den jag har nu..
 
Du, den saltvattensprayen är innehållsförteckning lång med massa "kemikalier"?
Har för mig at tnär jag hade den var det inte mycket alls I, vilket det däremot är i den jag har nu..

Jag är inte särskilt rädd för kemikalier i allmänhet. De flesta kemikalier vi utsätter oss för i vardagen är fullständigt harmlösa eller till och med nyttiga. Dessutom absorberar vi knappast några mängder genom hårbotten.
 
Finns det något torrschampo som inte ger den där äckliga känslan?
Hur ska jag förklara den. Som om man har torr hårbotten kanske och det "förpestar" håret.
Jag trodde väl också att torrschampo var mer för att "flotta av" håret lite mellan tvättarna.
Ska väl erkänna att jag bara provat någon gang men då inte gillade det alls.
Förresten är det inte en hel del kemikalier även i det?

Mousse är säkert "ute" nu, men jag hade nog kunnat välja det i detta fall..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp