Hjälp, en nära anhörig är insnöad på konspirationsteorier runt covid...

I mån av ork hade jag försökt ha ett samtal där hen får berätta sitt och du kan svara med vänligt sinnade frågor som kanske belyser motsägelser osv. Annars tror jag bara att det är bra att säga att du finns där om hen nån gång vill ta sig ut bubblan, men att du annars undanbeder dig kontakt, typ.
 
Lätt att säga att säg upp bekantskapen. Ja det kanske är det rätta i slutändan men inget man gör bara så där?
Just nu är det svårt att få hjälp psykiskt. Och hjälpa någon annan som kanske inte ens förstår att de behöver hjälp eller vill/kan ta emot den blir som en omöjlighet.

Men ja det låter inte alls frisk av något du skrivit här. Kan mycket väl ligga annat bakom som inte kommer fram.

Frågan är vad kan du göra? Och vad orkar du göra?
 
Tja, jag skulle försöka komma överens med personen om att vi är oense och att det är bäst att var och en tycker som den vill utan att vi diskuterar saken igen.

Om andra personer skulle höra av sig till mig (!) skulle jag bara svara att jag inte har något med mina släktingars åsikter att göra, tyvärr.

Klipper in från DN:

"Andreas Önnerfors säger att svårigheten med att hjälpa någon som tror på konspirationsteorier beror mycket på hur djupt personen har gått in i teorierna. Om någon precis börjat utforska konspirationsteorier är det lättare än om den börjat ta till sig en hel världsbild där allting bygger på en komplott.
– Vi var väldigt oroliga för folk som var med i sekter tidigare, och det här är lite samma sak. På 90-talet pratade man mycket om hur man skulle avprogrammera människor som gick med i religiösa grupper. Och konspirationsteorierna har på något sätt ersatt dem, säger han.
Han säger att man som närstående, precis som om en person befinner sig i en sekt, ska försöka att inte slå igen dörren.
– Säg att du inte delar deras beskrivning av verkligheten och att du aldrig kommer att acceptera den, men att du alltid finns där om den vill prata. Det är ett ganska handfast tips.
(...)
Martin Forster är legitimerad psykolog och doktor i psykologi vid Karolinska institutet. Han har tidigare svarat på en läsarfråga i DN där en person undrar hur den ska förhålla sig till en närstående som har börjat tro på konspirationsteorier. Han menar att risken med att ha en person i sin närhet som pratar mycket om de här teorierna är att man själv dras med och hela tiden försöker argumentera emot och ifrågasätta informationen.
– Det riskerar dels att bidra till att den här personen tror ännu mer på sina teorier och blir ännu mer övertygad, men också att det blir en väldigt stor belastning på en själv om man inte någonstans ger upp kampen om att övertyga personen om felaktigheten i det den säger.
Martin Forster säger också att man till slut måste titta på vad konsekvenserna blir för en själv om man stannar kvar i en relation med en person som gör livet väldigt jobbigt för en. (...)"
https://www.dn.se/.../varfor-dras-vissa-till.../
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har :(kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
Fan vad hemskt det låter. :( Har inga goda råd att ge, tyvärr men ville bara uttrycka nåt slags medlidande.
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
Du kan göra en orosanmälan till soc. Säg att personen blivit hotfull och är paranoid (låter ju som paranoia). Du vet säkert mer att berätta för dem.
Jo man kan göra orosanmälan för vuxna också.
 
Fy så jobbigt det låter. Jag lider med dig. Har tyvärr inga tips alls men har erfarenhet av att ha en förälder som fastnat totalt i konspirationsteorier, ja det är även Corona men inte på den nivån din anhöriga är på. Jag har dock inte berättat att jag är vaccinerad, orkar inte med den föreläsningen.
Min strategi är att bli oåtkomlig när min förälder börjar sitt snack. Min respons är tystnad möjligen med ett inslängt "jasså" här och där. Det är det enda sättet att få tillbaka det hela till den verklighet jag lever i. Men som sagt det fall du beskriver låter mycket mycket värre.
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
Orosanmälan till socialen är det man kan göra. Hur mycket det hjälper vet man ju först när man provat. Om de inte gör något direkt brottsligt och själv saknar insikt är det svårt att göra så mycket mer förrän det "händer" något. Sympatier till dig. Jag fick skära bort i princip större delen av min familj för att skydda mig när en anhörig spårade på riktigt (det har alltid varit illa, men ett stråk av demens eller liknande med kluster b gjorde att det tippade över totalt på ålderns höst).
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
Kanske ett långskott men i min kommun så har alla kommunanställda rätt till stödsamtal (och det gäller även vid privata problem). Du har inte något sådant via ditt jobb som kan hjälpa dig?
 
Orosanmälan till socialen är det man kan göra. Hur mycket det hjälper vet man ju först när man provat. Om de inte gör något direkt brottsligt och själv saknar insikt är det svårt att göra så mycket mer förrän det "händer" något. Sympatier till dig. Jag fick skära bort i princip större delen av min familj för att skydda mig när en anhörig spårade på riktigt (det har alltid varit illa, men ett stråk av demens eller liknande med kluster b gjorde att det tippade över totalt på ålderns höst).
Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...
 
Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...

Vilken fruktansvärt tråkig situation, verkligen.
 
... och håller på att bränna _alla_ sina sociala broar. Det går inte föra ett samtal om någonting utan att det ska dras upp att vaccinationen är ett experiment, hen postar långa tirader med konspirationsteorier på facebook, på andras facebookposter, under annonser på facebook (granngården hade flyttrea och uppmanade folk att hålla avstånd, vilket såklart triggade en flera inlägg lång upprapning om hur allt bara handlar om att kontrollera vårt dna).

Idag började hen storgråta när det framkom att jag är vaccinerad- för nu är jag ju en del av ondskan, kontrollen och experimentet.

Vi har tidigare haft en bra relation, men det går inte längre att föra ett normalt samtal längre. Det är som att prata med en religiös extremist, ingenting når fram. Jag går dit för att hjälpa till med kloklippningen av en hund och hen börjar rapa upp sina teorier. Jag upprepar "Jag tänker inte föra den här konversationen med dig" och blir då skrikt åt att jag försöker tysta sanningen.

Ingen av hens vänner är kvar, det enda hen har är sin ekokammare med konspirationsteorier, och hen mår uppenbart väldigt dåligt.

Vad fan gör man?
Går det att uttrycka att alla är lite trötta på Covid nu så kanske inte vill höra så mycket mer om det?
Att det kan väcka jobbiga minnen för folk osv?

Dvs inte gå emot utan mer försöka leda om och urvattna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp