Hjälp, erfarenhet av UVI?

vallhund

Trådstartare
Har aldrig haft det förut. Var till VC i fredags för genomgång o påfyllning av recept, nämnde då att jag kanske hade UVI eftersom det sved i blåsan o jag var kissnödig ofta.
Tämligen oskönt när läkaren tryckte på blåsan o väldigt oskönt när hen tryckte på vänster njure. Diagnos UVI o njurbäckeninflammation. Fick utskrivet Ciproflaxin 500 mg 1x2 började kuren på fredagskvällen o skall fortsätta i två veckor.

Det svider ff i blåsan o jag behöver kissa 1 g i timmen ungefär. Jag mår extremt illa sedan i morse, känns som kräk i halsen o magen har ballat ur. Har aldrig reagerat så på antibiotika tidigare. När kan jag se fram emot att det vänder? Om det fortsätter i natt får jag ringa VC imorgon bitti o höra om det kommit svar på urinodlingen, kanske behövs annan antibiotika.
Någon som har några tröstande ord att komma med?
 
Kanske inte jättemycket till tröst, men jag vet hur det är :down: Fick min UVI-diagnos i torsdags kväll och ska också äta Ciproflaxin, dock "bara" 7 dagar. Antagligen för att det inte gått upp i njurarna än(tack och lov, behöver inte mer problem med njurarna..!).
Det besked jag fick var att alla symtom ska vara helt borta på 3 dygn, annars har man fått "fel" sorts antibiotika. Men 3 dygn är en väldigt lång tid när man har UVI :cautious:

För mig funkar det bättre att inte försöka kissa mer än när jag absolut måste, tycker blåsan känns mindre irriterad då :grin:
 
Ett tips om ni vill slippa svidande när man kissar dricker ni ett glas vatten med en sked bakpulver utblandat. Det neuraliserar urinsyran, vilken svider när man kissar.

Det innebär också att man kan dricka mycket och sen inte kissa eftersom det inte svider, utan man kissar ut allting lite senare, vilket är bra för ju längre tid man kissar ju fler bakterier kissar man ut.
 
Jag har fått UVI 2 gånger nu. Första gången fick jag akut förstoppning och jag hade så ont i magen, sidan och ryggen att jag skrek när doktor rörde mig. De trodde ju såklart det var inflammation i njure, jag blev röntgad och 15 mminuter senare fick de reda på att det var bajs, jätte kul.

Kommer inte ihåg vad jag fick för medicin, men jag fick pencillin och inte antibiotika. Bajset och symptomen från UVI släppte samma dag jag började ta piller, urskönt.

Håller med om att försöka hålla dig tills du verkligen måste kissa, gör mycket mindre ont och efter ett par gånger så tycker jag att det ständigt kissnödiga tillståndet går ner och blir normalare.

Min mormor säger alltid till mig att dricka citron juice, färsk pressad en gång på kvällen en gång på morgon och det tycker jag hjälper. Men det är något man bör göra när du känner att oj nu kanske UVI är pågång men skadar inte att ta hela tiden.

Jag tyckte det var så gott/uppfriskande på morgonen att jag dricker citron juice varje måndag morgon. Surhetsgraden ska hålla bakterier borta.

Kan mat äta något läkemedel för sura uppstötningar och halsbränna med detta?
Imoduim eller vad det heter?
 
Det svider inte speciellt i urinröret när jag kissar, det svider i blåsan hela tiden. Jag kan inte hålla mig längre, om jag försöker så kissar jag på mig.
Omeprazol för mage/matstrupe äter jag dagligen pga annan sjukdom. C-vitamin äter jag också dagligen.
Imodium är mot diarré o det har jag inte hemma. Inte bakpulver heller. Inte Postafen mot illamående heller, blä!
 
Glömde tacka för svar! Fortsätt gärna svara i tråden, all tröst behövs känner mig så attans ynklig!
 
Det är jäkligt jobbigt. Somna är skit svårt när man måste upp och springa varje kvart.

Har inget hjälpsamt att säga men, krya på dig :heart
 
Och man får faktiskt känna sig ynklig

Också om du ska dricka bakpulver så blir kissen basisk, kör du citron/syra blir det surt. Du bör endast göra en metod.
 
Lämnade du inget urinprov? De borde ta urinprov och göra odling på bakterierna för att se vilken antibiotika som biter bäst på just de bakterier du har.

Jag fick utskrivet antibiotika akut en gång under en helg över telefon (jourläkare) men var tvungen att ringa vc på måndagen ändå och komma in för urinprov. Visade sig att det jag fått utskrivet inte bet på just de bakterier jag hade utan fick byta antibiotika.

Alla de gånger jag haft uvi (kanske 6 ggr i vuxen ålder) har antibiotikan (om det varit rätt sort) hjälpt redan samma dag eller dagen efter.

Om ingen förbättring skett efter 3 dagar på antibiotika tycker jag du ska ringa vc och be om odling. Jag är ingen läkare men kanske har du fått "fel" antibiotika. Och det är omöjligt att veta om man inte gör odling.
 
Jag har haft UVI massor, massor av gånger pga allmänt bråkiga urinvägar. :(

Bakterier gillar socker, så förutom att ta medicin - minska på sockerintaget en period och drick mycket vatten.

Huskuren med tranbärsjuice fungerar, men bäst i ett tidigt eller förebyggande stadie. Det skadar inte att prova. (Köp en osötad, såklart.) Det hjälper till att minska svidet i själva urinröret, men jag tror inte att det hjäper njurarna.
 
Mjölksyrebakterier brukar kunna hjälpa mot illamåendet (finns i t.ex fil). Lider med dig, har haft perioder med återkommande urinvägsinfektioner och huskurer har aldrig hjälpt mig (bara lindrat besvären ett tag, tills uvin har slagit till med full kraft och jag kissat blod eller fått njurbäckeninflammation istället). Men det är ju skönt om de hjälper.

Hoppas i alla fall att du blir bättre snart! Och det är okej att vara ynklig och tycka synd om sig själv, jag bryter hellre en arm än får uvi igen. Kram!
 
Har aldrig haft det förut. Var till VC i fredags för genomgång o påfyllning av recept, nämnde då att jag kanske hade UVI eftersom det sved i blåsan o jag var kissnödig ofta.
Tämligen oskönt när läkaren tryckte på blåsan o väldigt oskönt när hen tryckte på vänster njure. Diagnos UVI o njurbäckeninflammation. Fick utskrivet Ciproflaxin 500 mg 1x2 började kuren på fredagskvällen o skall fortsätta i två veckor.

Det svider ff i blåsan o jag behöver kissa 1 g i timmen ungefär. Jag mår extremt illa sedan i morse, känns som kräk i halsen o magen har ballat ur. Har aldrig reagerat så på antibiotika tidigare. När kan jag se fram emot att det vänder? Om det fortsätter i natt får jag ringa VC imorgon bitti o höra om det kommit svar på urinodlingen, kanske behövs annan antibiotika.
Någon som har några tröstande ord att komma med?
Borde börja lätta lite på smärtan nu? Allra senast i morgon.
Det är hemskt att tvinga i sig så mycket vätska när man vet hur mycket varje droppe svider. Men ju mer vätska, ju mer spolar du ut bakterierna.
Vad gäller illamåendet så brukar jag äta så mycket som möjligt innan jag tar min medicin. Annars kommer den upp igen. Eftersom jag har svårt att äta direkt på morgonen så brukar jag vänta till jag kan äta. Och så ser jag bara till att intervallen blir samma. Alltså om jag äter frukost kl 10, så tar jag kvällstabletten kl 22.
God bättring!
 
Jag brukar ta 4-5 g C-vitamin när jag känner att uvi är på gång. Det verkar fungera, har inte haft uvi på flera år nu och förut hade jag det flera gånger per år, fick alltid två resistenta bakterier samtidigt så de odlade alltid (förutom en läkare som inte lyssnade på mig när jag sa att jag brukar få resistenta bakterier).
C-vitamin gör urinen sur och det tycker inte bakterierna om.
Använder Ido-C, den finns som tuggtabletter på 0,5 och 1 gram.

Angående citron så har jag läst att den blir basisk i kroppen så det borde väl inte hjälpa.
 
Drick mycket, ju mer desto bättre typ.
Jag brukar komplettera med osötad tranbärsjuice, upplever att det hjälper.
Gör det katastrofont brukar det rekommenderas att kissa i duschen så kan man lindra med svalt vatten samtidigt.
 
Kommer inte ihåg vad jag fick för medicin, men jag fick pencillin och inte antibiotika.

Förlåt, men penicillin ÄR en sorts antibiotika.
TS fick ciprofloxacin för att det har god penetrans in i njurarna, vilket penicillin inte har.

@vallhund det låter ju som att du får biverkning av antibiotikan. Det är såklart inte ovanligt att magen reagerar. Prova köpa en kur mjölksyrebakterier samtidigt som du tar din kur. Om illamåendet fortsätter måste du såklart höra av dig till VC igen.

När jag har haft UVI har jag svarat på antibiotika inom 24 timmar, det har varit helt borta efter 3 dygn. Men, då har jag haft en okomplicerad UVI och inte njurbäckeninflammation. Krya på dig!
 
Jag brukar köra både mjölksyrabakterier som tablett och en kur med mjölksyra för underlivet i slutet av antibiotikakuren, svampinfektion är så lätt att få efter antibiotika.
 
Tack för all sympati o pepp! Jag är övertygad om att det är antibiotikan som gör mig illamående, så illamående att jag bara med största svårighet kan få i mig annat än te, vatten o citronvatten. Jag har aldrig reagerat så på någon antibiotika tidigare, denna är dock en ny erfarenhet.

Som jag skrev tidigare så har jag lämnat urinprov o skall ringa o kolla när svar kan väntas. Enda mjölkprodukter som finns hemma är ostar o dom funkar nog inte. Jag bor mitt ute i skogen (för tillfället utan körkort pga epilepsi) så åka o handla finns inte på kartan om jag inte får sjukresa. Förlängning av mitt färdtjänstkort har fastnat i någon byråkratisk kvarn. Tur att jag inte har anlag för lappsjuka.
 
Hemskt jobbigt med UVI, har haft det flertalet ggr. Blir du inte bättre idag eller imorgon tycker jag du ska gå till VC igen. Får man penicillin brukar det hjälpa omgående, men reagerar du på den, så kanske du kan få hjälp med det eller en annan sort.

Jag har alltid tranbärsjuice i kylen, vid minsta känning dricker jag det. I perioder dricker jag ett litet glas varje dag och då har jag aldrig fått UVI. Har även tranbärskapslar jag har ätit i perioder.
 
:heart
Tack för all sympati o pepp! Jag är övertygad om att det är antibiotikan som gör mig illamående, så illamående att jag bara med största svårighet kan få i mig annat än te, vatten o citronvatten. Jag har aldrig reagerat så på någon antibiotika tidigare, denna är dock en ny erfarenhet.

Som jag skrev tidigare så har jag lämnat urinprov o skall ringa o kolla när svar kan väntas. Enda mjölkprodukter som finns hemma är ostar o dom funkar nog inte. Jag bor mitt ute i skogen (för tillfället utan körkort pga epilepsi) så åka o handla finns inte på kartan om jag inte får sjukresa. Förlängning av mitt färdtjänstkort har fastnat i någon byråkratisk kvarn. Tur att jag inte har anlag för lappsjuka.

Men vännen hur går det med att handla mat och andra dagliga nödvändigheter? Får du hjälp med det så du inte sitter och svälter i din ensamhet? Hoppas du snart mår bättre! Annars finns det faktiskt anti-illamående tabletter - fick det ett tag när jag tog en medicin som gjorde mig fruktansvärt illamående och jag kräktes som en katt. :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp