Bukefalos 28 år!

Hjälp ett blåbär!

sthu

Trådstartare
Jag har inte ridit dressyr på minst 12 år. Skolade om mig till westernryttare och har varit i den världen sedan dess.
Men nu har min ponny blivit showsmart! Hon vet precis hur hon ska göra för att komma undan på tävlingsbanan, och det måste tränas bort.
Det är inte överdrivet många westerntävlingar som passar sig för träning av showsmarthet. Så jag tänkte utnyttja dressyrtävlingar i trakterna. Det är några pay'n rider i trakterna tror jag (var kan man kolla sånt förresten?), vet att en stallkompis pratat om det.

Men hur är det på tävling egentligen? Måste man ha vita ridbyxor , stövlar och kavaj? Vilken utrustning är okej?

Är det till exempel okej att rida i vilka byxor som helst (jag äger inga ridbyxor ens :o), i boots?
Det är som sagt på rejäl blåbärsnivå jag tänkte prova, varianten styra runt i rätt gångart och hyfsat tempo. Är inte jättesugen på att behöva köpa en hel garderob :p
 
Mitt råd är nog att du skolar din häst i dom klasser du vill tävla i. Att skola i en helt annan gren har jag aldrig hört talas om. Själv rider jag reining och man brukar säga att det krävs 5 skolningsklasser för att "väga upp" en klass man verkligen satsat i. En häst behöver skolas hela livet i princip, så få inte panik. Det går att få ordning på en showsmart häst, men det tar lite tid. :)
Vilka klasser rider du? Man ska ju aldrig rida hela mönster heller utan bara delar av det eftersom hästar gärna vill "hjälpa till" genom att förekomma.
 
Jag rider framförallt trail. Eller ja, det är det jag vill satsa mest på men jag rider lite av allt.
Grejen är att hon, oavsett klass, har börjat gå som en racerbil runt banan, sätter av i full galopp och går inte stanna. Det blir farligt, både för oss och för andra. :crazy: Vi har haft det problemet rätt länge, ett tag kunde man rida på ridbana överhuvudtaget utan att hon rusade runt som en toka..

Min tanke var alltså att få bort beteendet snabbare än om jag bara åker på westerntävlingar. Jag tror det är typ två tävlingar till i år jag kan åka på.. Så om jag kan dryga ut med någon dressyrklass får jag plötsligt många fler träningstillfällen!
 
Jag har inte ridit dressyr på minst 12 år. Skolade om mig till westernryttare och har varit i den världen sedan dess.
Men nu har min ponny blivit showsmart! Hon vet precis hur hon ska göra för att komma undan på tävlingsbanan, och det måste tränas bort.
Det är inte överdrivet många westerntävlingar som passar sig för träning av showsmarthet. Så jag tänkte utnyttja dressyrtävlingar i trakterna. Det är några pay'n rider i trakterna tror jag (var kan man kolla sånt förresten?), vet att en stallkompis pratat om det.

Men hur är det på tävling egentligen? Måste man ha vita ridbyxor , stövlar och kavaj? Vilken utrustning är okej?

Är det till exempel okej att rida i vilka byxor som helst (jag äger inga ridbyxor ens :o), i boots?
Det är som sagt på rejäl blåbärsnivå jag tänkte prova, varianten styra runt i rätt gångart och hyfsat tempo. Är inte jättesugen på att behöva köpa en hel garderob :p

Har ingen koll på vad som gäller på pay-and-ride eller hur man hittar sådana tävlingar.
Lättklass dressyr har jag ridit lite under sista året (egentligen westernryttare men valde att tävla lite dressyr eftersom jag har en ung häst som behöver miljötränas och det är ont om westerntävlingar inom rimligt avstånd medan det dräller av dressyrtävlingar).

Man måste han engelsk utrustning (sadel, träns). Nosgrimma och sporrar är obligatoriskt.
Ridstövlar är i stort sett obligatoriskt.
Ridbyxor måste man ha, men det är faktiskt inte bestämt färg. Kavaj måste man också ha, och en ljus krage på överdelen.

Det smarta är nog att läsa TR via Ridsportsförbundets hemsida, där hittar du regler om klädsel, utrustning, bett.

För att delta i "riktig" dressyrtävling måste du ha medlemskap, licenser och grönt kort. Payandride kräver nog inte det.
Riktiga dressyrtävlingar hittas på Tävlingsdatabasen, där man också anmäler när man skaffat ett konto, och därigenom beställer man också licenser.
Payandride tror jag inte står med på TDB.
 
Du kan kolla in denna sidan för att hitta Pay and ride i din närhet: http://payandride.se/
:)

Annars så sammanfattade kryddelydd det ganska bra. Det går dock att ersätta ridstövlar med ridskor och shortchaps (utan fransar ;) )

Och på pay and ride så brukar man inte behöva ha kavaj utan det räcker med en tröja med ärm och utan huva.
 
Har ingen koll på vad som gäller på pay-and-ride eller hur man hittar sådana tävlingar.
Lättklass dressyr har jag ridit lite under sista året (egentligen westernryttare men valde att tävla lite dressyr eftersom jag har en ung häst som behöver miljötränas och det är ont om westerntävlingar inom rimligt avstånd medan det dräller av dressyrtävlingar).

Man måste han engelsk utrustning (sadel, träns). Nosgrimma och sporrar är obligatoriskt.
Ridstövlar är i stort sett obligatoriskt.
Ridbyxor måste man ha, men det är faktiskt inte bestämt färg. Kavaj måste man också ha, och en ljus krage på överdelen.

Det smarta är nog att läsa TR via Ridsportsförbundets hemsida, där hittar du regler om klädsel, utrustning, bett.

För att delta i "riktig" dressyrtävling måste du ha medlemskap, licenser och grönt kort. Payandride kräver nog inte det.
Riktiga dressyrtävlingar hittas på Tävlingsdatabasen, där man också anmäler när man skaffat ett konto, och därigenom beställer man också licenser.
Payandride tror jag inte står med på TDB.

På lokal tävling behöver man inte ha sporrar och ridstövlar. Istället för stövlar så går det bra med ridskor tillsammans med shortchaps.
 
Nja, då lägger jag ner det. Det skulle innebära att jag måste köpa en helt ny garderob..
 
Nja, då lägger jag ner det. Det skulle innebära att jag måste köpa en helt ny garderob..
Pay and ride kan se lite olika ut. Det är inte alla klubbar som kräver kläder enligt TR, vet tex en klubb här i närheten som har gett godkänt till en tjej att rida på hackamore. Det jag tror alla kräver är väl hjälm, ridbyxor och ridskor med chaps. Fast seriöst, det finns ju en hel del ridbyxor som ser ut som jeans så jag tror inte någon ser skillnad på om man skulle komma i ett par vanliga jeans tex. Det kan ju alltså vara värt att höra av sig till arrangören och kolla vad deras "kläd-krav" är.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska, jag tycker knappt om att spela sällskapsspel, men nu börjar jag bli lite sugen på att tävla...
Svar
11
· Visningar
987
Senast: Guldaskig
·
Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Void
·
Utrustning Jag har hittat ett par begagnade Carlskrona Rider, brunt skaft med svart fot. Tjejen som säljer de vill ha 450 + frakt för de, har fått...
Svar
8
· Visningar
1 004
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp