Bukefalos 28 år!

Börja tävla

Guldaskig

Trådstartare
Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska, jag tycker knappt om att spela sällskapsspel, men nu börjar jag bli lite sugen på att tävla dressyr av nån outgrundlig anledning.

Jag äger ingen dressyrsadel utan rider i hoppsadel, är det okej att tävla i eller behöver man ha en dressyrsadel? Vita ridbyxor och stövlar är jag med på att man ska ha. Vad mer förutom kavaj?

Hur förbereder ni er för en tävling och hur agerar ni på själva tävlingsdagen?

Måste hästen vara knoppad? :eek:
 
Går utmärkt att tävla i en hoppsadel, och du behöver inte ens ha vita ridbyxor, stövlar och kavaj utan kan tävla i vilka ridbyxor du vill, du kan ha skor och shortchaps istället för stövlar och kavaj är inte heller nödvändigt (jag tar för givet att vi inte talar högre än lokal i första stadiet, blir lite andra riktlinjer från regional och uppåt - kolla TR för vad som gäller).

Hästen behöver inte vara knoppad heller. Det gör man vad som känns bäst och ser bäst ut. Välvårdat är dock alltid bra :)

Angående förberedelsefrågan och tävlingsdagen, är det något särskilt du vill veta där?
 
Jaha! Trodde verkligen man skulle ha vita brallor och kavaj åtminstone. Ser ju visserligen väldigt prydligt ut.

Jag tänkte nog mest på i hur god tid man ska vara där och hur man lägger upp allt :)
 
Jaha! Trodde verkligen man skulle ha vita brallor och kavaj åtminstone. Ser ju visserligen väldigt prydligt ut.

Jag tänkte nog mest på i hur god tid man ska vara där och hur man lägger upp allt :)

Fördelen med dressyr tycker jag att det inte är någon bangång man behöver planera in tid för, och att flera arrangörer använder sig av fasta starttider (guld värt!) så man vet exakt när man ska in på banan. Att komma i god tid så man hinner se sig omkring ordentligt och orientera sig lite och veta var banorna är, toaletterna, cafeterian, sekretariatet... Sådana saker.

Sedan får man ju anpassa tid och framridning efter vilken typ av häst man har, om man behöver lång eller kort stund på framridningen etc. Se till att ha allt organiserat redan hemma så att när man är på tävlingsplatsen så vet man vart man har allt och hur det är packat så man slipper rafsa runt bland påsar/hinkar/lådor och leta efter saker. Fästa sin nummerlapp på tränset i förväg ifall man vill leda runt hästen utan sadel etc.
 
@Frokennorlin Väldigt bra med fasta starttider, det underlättar ju massor.

Måste man ha sporrar? I så fall, vilka är de minsta och mildaste sporrarna som är tillåtna?
 
Du behöver inte ha sporrar förrän på nationell nivå numer. Om de föreslagna TR-ändringarna går igenom beh över di det inte där heller från nyår.
 
I TR står det "Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. " Därav frågan om sporrar.
 
Du hittar även tilläggen till de olika TR-samlingarna etc bland TR på Ridsportförbundets hemsida. För sporrar gäller:

Tillägg 2013
Följande gällande text har fallit bort ur TR II 2013
Mom 221
Ryttarens utrustning
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej
bäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.
Uppdaterad 20130207
 

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 239
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 035
Senast: shia
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp