Bukefalos 28 år!

Hjälp för bättre sits!

H

Hoppryttarinnan

http://www.youtube.com/user/HoppryttareOlivia

Där har ni en film från idag.
Vill ha massor av tips hur jag ska få en bättre sits osv.
Jag vill gärna att ni kommenterar min ridning och berättar vad ni tycker jag ska bättra på, men också vad ni tycker är bra.

Kan berätta lite om ponnyn.
Hon är 8 år efter hedlanda good boy. Haft henne i 2 år och utbildat henne från 0 till nationell hoppning. Jag fick hem henne när jag var 12 år, fyller 14 nu i sommar. Vi tävlar LA med bra resultat.

Tack på förhand!
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Ingen som kan hjälpa?
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Jag tycker det ser ut som att din ponny är oren och haltar på vänster fram...

Annars måste du bli lättare i din sits mer spänstig, trampa ner hälen och hålla stöd med hela skänkeln.
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

tycker det är för dålig kvalitet på filmen för att se om den går orent. Den som filmar skakar runt alldeles för mycket och det spolas fram ibland. Det skakar så mycket att jag tycker det är svårt att se sitsen också.
Be kameramannen ställa kameran på något och sedan vrida den, istället.

Sadeln ligger för långt fram. Hästen hänger och krullar ihop sig. Måste upp och fram/fram ner. Då kanske bakdelen engagerar sig också.

Allmänt. läng stigläder minst 3 hål och titta upp. Sedan träna på att få en stabilare skänkel.

edit: vrid om handen
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Tack för svaren.
Nä, min ponny haltar verkligen inte, då hon (samma dag som filmen spelades in) gick igenom en årlig hälsokontroll av vet.
Jag kan inte hålla med om att sadeln ligger för långt fram. Sadeln placeras alltid precis bakom bogblanden.
Om jag hade flyttat sadeln längre vak, hade den legat på hennes kors.

Och till sist, jag kan inte länga stigbyglarna, då kommer jag rida i dressyrläder. Sadeln är skuren/har långa kåpor för ryttare med långa ben.

Men jag ska absolut ta åt mig av resten, nu blir det ut och träna :)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Söt ponny och överlag rider du trevligt. Tänk på att plocka bak skulderbladen, få upp blicken, korta tyglarna, fram och upp med handen. Böj din armbåge lite till så kommer det automatiskt. Bara att ut och trimma vidare :-)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Tack för svaren.
Nä, min ponny haltar verkligen inte, då hon (samma dag som filmen spelades in) gick igenom en årlig hälsokontroll av vet.
Jag kan inte hålla med om att sadeln ligger för långt fram. Sadeln placeras alltid precis bakom bogblanden.
Om jag hade flyttat sadeln längre vak, hade den legat på hennes kors.

Och till sist, jag kan inte länga stigbyglarna, då kommer jag rida i dressyrläder. Sadeln är skuren/har långa kåpor för ryttare med långa ben.

Men jag ska absolut ta åt mig av resten, nu blir det ut och träna :)

Vissa sadlar har en tendens att glida fram när hästen rör på sig, ett tecken på att sadeln inte ligger helt bra. Du har även en tendens att hamna i något stolsits.

Svårt att se ur filmen, men sadeln kan vara för stor för hästen och av den anledningen glider fram. Det är dock svårt att kombinera sadeln för en sådan lång ryttare på liten ponny.

Annars trevligt ridet :)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Tack för de tipsen!
Jo, sadeln är ABSOLUT för stor för min lilla ponny! Har dock en till ponny, och sadeln passar mycket bättre på honom!

Hon har en väldigt kort rygg och är en "kompakt" ponny. Hon är också relativt lågrest, så jag har fått börja med att rida henne i en låg och lång form för att sedan arbete upp henne i formen. Det är först nu hon börjar få en lite högre form!

Hon är 137 cm, smääääcker, det är nog därför jag ser lite lång ut.... Jag är bara 156 =)

Jag ska absolut träna på det ni har sagt!

ja, visst är min lilla pärla SÖT! :) Det är nog det som har gjort att jag fastnat för henne så mycket ! Tack för komplimangerna och tipsen, det gjorde mig glad :)

Jo, jag har nog en tendens att låta tyglarna glida ur min hand. Men jag ska träna, träna och träna på det tills jag kan hålla en kort tygel hela ridpasset :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp för bättre sits!

När jag såg filmen reagerade jag också på mina händer... Såg nästan ut som att jag satt och höll i sadeln eller något =) Jag ska tänka på det imorgon när jag ska tävla, för idag blir det bara en härlig uteritt tillsammans med mina hästar :)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Föresten, jag letar efter en sadel till Little Dream, har du något förslag? Är inne på Equipe Linnéa, tycker den är otroligt skön.
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Tack för de tipsen!
Jo, sadeln är ABSOLUT för stor för min lilla ponny! Har dock en till ponny, och sadeln passar mycket bättre på honom!

Hon har en väldigt kort rygg och är en "kompakt" ponny. Hon är också relativt lågrest, så jag har fått börja med att rida henne i en låg och lång form för att sedan arbete upp henne i formen. Det är först nu hon börjar få en lite högre form!

Hon är 137 cm, smääääcker, det är nog därför jag ser lite lång ut.... Jag är bara 156 =)

Jag ska absolut träna på det ni har sagt!

ja, visst är min lilla pärla SÖT! :) Det är nog det som har gjort att jag fastnat för henne så mycket ! Tack för komplimangerna och tipsen, det gjorde mig glad :)

Jo, jag har nog en tendens att låta tyglarna glida ur min hand. Men jag ska träna, träna och träna på det tills jag kan hålla en kort tygel hela ridpasset :)


Jasså? Trodde du var längre :) Som du säger, smäcker och kompakt. Din häst ser inte besvärad av din längd, så ag ser inte det som något problem :)
(Är själv 179 cm och rider en grov och lång ponny på 145, funkar alldeles utmärkt :))

Jag tror det är så att sadeln är för lång och därför skjuts fram på bogarna, ett relativt vanligt problem med korta ponnys.

Tycker, som jag skrev tidigare att det ser trevligt ridet ut, lite småsaker bara ;)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Föresten, jag letar efter en sadel till Little Dream, har du något förslag? Är inne på Equipe Linnéa, tycker den är otroligt skön.

Tyvärr är det nästintill omöjligt att gissa sadel utifrån bilder och ännu svårare när man inte ser ryggprofilen. Ta hjälp av duktigt sadelfolk och prova ut en sadel till din otroligt söta ponny :love:
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Gud vad söt ponny :D
Skulle höja handen lite mer om jag var du och sätta mig lite mer "tillbaka". Man behöver inte sitta prick stilla utan du ska få hästen att arbeta för sitsen. Rida mer med sitsen så kommer ryggen att komma upp och den kommer arbeta mer med bakbenen och då kommer huvudet komma upp med och den blir inte så "tung" fram :)
 
Sv: Hjälp för bättre sits!

Köp aldrig aldrig sadel efter namn (modell).... Köp den sadeln som ligger bra på hästen!

Håller med om att videon är rättså svår att se på.. Det låter mycket, det är egentligen inga stora grejer, men flera saker som gör din sits stadigare och mjukare; Tänk inte så mycket att du rider dressyr, utan rid som du gör emellan hinderna på tävlingsbanan! Mer energi och sug framåt, blicken upp (till nästa hinder), fram med handen och tummen överst! Huvudet får gärna komma fram, får nu krullar han ihop sig och går bakom haand (inte på tyglen).

Andra hästen är tung i galoppen (därför han bryter av) träna mer på den, tempoväxlingar i galopp, gärna i backar och så, så han blir stark i bakkärran och orkar korta sig (så han kan ta svängar utan att ligga i kurvorna).

Vet inte om och vem du tränar för, men skaffa en 'riktig' dressyrtränare (alltså som inte har hopplektioner också), det ger jättemycket att rida bra dressyr! (även inne på hoppbanan)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 257
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp