HJÄLP!!! Förkylning :(

OutOfService

Trådstartare
Jag har tidigare i mitt liv knappt aldrig varit förkyld, har bott med folk som varit förkylda och jobbat med snoriga barn..men icke! Förkyld kanske max 1 gång/år.

I mitten av oktober tränade jag mycket inför en amatörjockeylicenskurs, men åkte på en skitförkylning var bättre efter några dagar och testade att göra konditionstestet men fick avbryta för att jag fick som astma, efter det vart förkylningen naturligtvis ännu värre. Väntade i säkert 1 månad efter att alla symtom försvann innan jag började träna igen. Tog 2 veckor så var jag förkyld IGEN, väntade ytterligare 1 månad innan jag körde igång med träningen jätte lugnt..tog 1 vecka så var jag förkyld IGEN. Har nu bara jobbat och vilat, inte tränat alls.. vart frisk i knappt 2 veckor och vaknade idag upp med FJÄRDE förkylningen på 3 månader. :( :(

Jag sover och äter bättre/mer regelbundet än på flera år, jag jobbar i vården så är alltid väldigt noga med att tvätta och sprita händerna. Förutom c-vitamin och andra såna tillskott.. vad sjutton kan man göra för att bättra på immunförsvaret?! Det är liksom inte hållbart att va förkyld såhär ofta :(
 
Konstigt att det har ändrat sig för dig, men för mig har det alltid varit såhär. Jag blir förkyld ofta och länge, men det är inte så allvarligt (aldrig feber eller så), jag kan leva ett normalt liv och behöver bara ha träningsuppehåll mm de första dagarna på förkylningen.

Du skulle ju kunna kontakta läkare och få uteslutet att något är fel, men annars är det vanliga bara att härda ut.
 
Jag har tyvärr inget svar men jag har också varit förkyld länge. Det går i vågor men så grymt irriterande att aaldrig bli bra en längre stund!
 
@OutOfService: Tar du något som innehåller vit D och zink? De kan boosta immunförsvaret. Sedan har du ju haft det rejält körigt ett bra tag, det kan sätta sig på immunförsvaret länge. Frågan är ju också om du har fått förkylningsutlöst astma? Min började så.

Som föreslagits ovan rekommenderar jag att du går till en läkare för koll, helst när förkylningen är aktiv för att kolla ev astma.
 
Prova mitt anti-förkylningste (dricker sjävl mängder av det just nu)

Koka upp 1 L vatten
lägg i färsk skalad ingefära i småbitar, en hel kanelstång och skaplig mängd gurkmeja
Låt dra till dricktemperatur
Sila och servera med en sked ekologiskt honung och pressad citron

Är utmärkt dricka även om förkylningen hunnit sätta in

Se också till få i dig stora mängder D-vitamin och då pratar vi om ett par tusen IE
 
Konstigt att det har ändrat sig för dig, men för mig har det alltid varit såhär. Jag blir förkyld ofta och länge, men det är inte så allvarligt (aldrig feber eller så), jag kan leva ett normalt liv och behöver bara ha träningsuppehåll mm de första dagarna på förkylningen.

Du skulle ju kunna kontakta läkare och få uteslutet att något är fel, men annars är det vanliga bara att härda ut.

+ @athena_arabians

Jag blir ju halvt däckad ett par dagar när förkylningen brutit ut på riktigt. Sätter sig alltid i bihålerna på mig, knappt aldrig snorig i näsan. Dessutom kan jag inte jobba tokförkyld, dom gamla blir inte så glada då :(

Har funderat på att ringa VC, men känns ju fjantigt för förkylning också.

Och jo jag har ju haft det tufft, men så skit att det ska komma nu när jag faktiskt mår bättre än på länge. :(

Ska kolla på något med vit D och zink!
 
+ @athena_arabians

Jag blir ju halvt däckad ett par dagar när förkylningen brutit ut på riktigt. Sätter sig alltid i bihålerna på mig, knappt aldrig snorig i näsan. Dessutom kan jag inte jobba tokförkyld, dom gamla blir inte så glada då :(

Har funderat på att ringa VC, men känns ju fjantigt för förkylning också.

Och jo jag har ju haft det tufft, men så skit att det ska komma nu när jag faktiskt mår bättre än på länge. :(

Ska kolla på något med vit D och zink!

Kroppen och knoppen är knepiga. Jag har flera gånger rasat när jag egentligen borde må bra men jag tror att man klarar ett tag på reserverna sedan när allt lugnat ner sig säger kroppen: "Ok, nu har jag skjutit upp det så länge, nu finns det utrymme att må dåligt". Lite virrigt formulerat men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Upprepade förkylningar på kort tid är något att gå till en läkare för, speciellt om det finns en misstanke om astma och man inte haft det så tidigare.
 
Jag säger också d-vitamin och zink och då i ganska stora mängder. Jag skulle rekommendera iallafall minst 2000 IE d-vitamin (samma som 50ug) och minst 40 mg zink varje dag. Gärna ihop med minst 1 gram c-vitamin, gärna mer.

Hör av dig om du vill ha tips på ett bra och billigt inköpsställe :)
 
Jag var förkyld konstant i 11 veckor för några år sedan. Jag tror att det hängde ihop med stress och dåligt vitaminintag, kroppen hann aldrig återhämta sig från förra förkylningen innan nästa slog till. Gick till doktorn och tog sänkan och något halsprov men mer fanns inte att göra än att försöka ta det lugnt, vila och äta nyttigt :)
 
Jag säger också d-vitamin och zink och då i ganska stora mängder. Jag skulle rekommendera iallafall minst 2000 IE d-vitamin (samma som 50ug) och minst 40 mg zink varje dag. Gärna ihop med minst 1 gram c-vitamin, gärna mer.

Hör av dig om du vill ha tips på ett bra och billigt inköpsställe :)

Du får gärna tipsa! :)
 
Jag hade en period på några år då jag fick bihålebesvär vid varje förkylning. Jag fick en stor burk rinexin (slemhinneavsvällande) utskrivet som ajg tog så fort jag kände av bihålorna och sen gick problemet över.
Nu på senare år så har jag när jag igen fått känningar använt sinovum (receptfritt naturläkemedel har jag för mig att det är, finns på apoteket). Det har funkat ganska bra det också.
 
Stackare, krya på dig!

Jag har precis samma problem, den här hösten/vintern har varit extrem, och jag brukar i stort sett aldrig vara sjul heller :(. Började med en 7v långdragen, småputtrande förkylning direkt efter semestern som aldrig ville bryta ut ordentligt. Efter kontakt m vården insåg jag att det kanske hade m allergi att göra så efter att jag kombinerat m allergitabletter blev jag äntligen av m den och kunde börja träna. Precis innan jul var det dags igen och jag var hemma nästan en vecka från jobbet - jag som haft två(!) sjukdagar totalt på de senaste 4 åren. Efter jul kunde jag börja träna igen och det höll sig strax över en månad för i helgen blev jag tokförkyld igen!!!!!

Jag blir också galen på det här å vet inte vad jag ska göra. Jag äter bra, äter extra c + d-vitamin mm, men det verkar inte hjälpa så mycket :(
 
Något som hjälpte mig att inte bli sjuk när familjen hade drabbats av influensan var att käka Echinagard. Börjar man äta de innan förkylningen bryter ut om man känner att det är på gång är det inte säkert att den bryter ut. Så var det för mig. Man kan även ta de när man är förkyld för att lindra. Det är ett växtbaserat läkemedel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: Kristall10
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 415
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 257
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
967
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp