Bukefalos 28 år!

Hjälp! Försäkringsärende

Amha

Trådstartare
Hej! Vi köpte vårt hus varudeklarerat för snart ett år sedan. Varudeklarerat innebär att man har en försäkring på att skador som inte upptäckts under besiktning ska ersättas. Nu har tvättstugan möglat och jag tänkte försöka dra det på den försäkringen.

Såhär ser det ut: Förra ägarna satte upp en vägg för att dela garaget i två delar, den ena delen är det som idag kallas tvättstuga. Tvättstugan är byggd helt i gips utan fuktspärrar eller något som skyddar gipset mot fukten som blir när man kör tvättmaskiner och torktumlare. Golvbrunnen i garaget togs till nuvarande tvättstuga vilket innebär att fallet i hela garaget går mot tvättstugan där det lämpligt nog satt spånskiva+isolering+gips. Ingenting mer. Vattnet gick i underkant på väggen och rann ner i golvbrunnen.. Och spred mögel i gipset som trasades i bitar såklart. Skar bort underkanten av väggen och satte tillfälligt cellplast under den kallaste delen av vintern men med plats för vattnet att ta sig under då det drog satan in i huset som såklart är kass isolerat därifrån. Planen var att åtgärda på riktigt framåt sommar/höst.

Idag skulle vi byta torktumlaren då den gått sönder och när killen som levererade lyfte bort den gamla inser jag såklart att det är svarta små fina mögelfläckar bakom och detta på en innervägg. Insåg då att nu är det dags att skadeanmäla och jag fick en blankett utskickad och kommer att få kontakt med en handläggare någon gång nästa vecka sa de.

Jag fyllde i skadeanmälan och längst ner står det "ersättningsanspråk" och jag känner mig frågande. Inte vet jag hur mycket jag ska kräva? :o Hur vet man det? Fixar man detta idag lär det ju bara vara att byta den gipsväggen men sen är frågan, ska det in våtrumsgips? Kan jag kräva att de ska bygga en riktig tvättstuga med fuktspärrar, ventilation och hela faderullan eftersom att detta inte var något de anmärkt på i protokollet? Behöver jag ta in en hantverkare som skriver offert för det då? Kan man skriva "ny tvättstuga" i rutan? Jag räknar ju med att om jag kontaktar dem med ärendet så rättar de till det på riktigt, eller jag hoppas. Uppenbarligen var besiktningsmannen slarvig för detta hade man ju kunnat förutse.

Ja, hur går man tillväga? Jag fattar ingenting :p
 
Du fyller inte i ersättningsanspråken eftersom ni inte har klart vilken omfattning renoveringen innebär.

I ett senare sked kompletterar ni med detta, när ni fått in besiktning och åtgärdsförslag.
 
Skickade in den med rutan tom nu. Varför i hela friden står den med på en skadeanmälan specificerad till just detta? Tycker att det känns skumt men ja, det kanske är så det ska vara. Då håller jag tummarna för att resten löser sig i alla fall :)
 
I många ärenden vet man ju exakt anspråk redan när man anmäler, för man har redan åtgärdat. Så självklart ska rutan vara med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp