Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

E

ebba85

Hej! Hoppas tråden ligger rätt. Jag skriver mest för att få skriva av mig. Jag har ridit mer eller mindre regelbundet i 18 år, och gick på ridskola tills jag var 14. Jag skaffade min första egna häst när jag var tjugo, en unghäst som jag lyckades bra med men som jag enbart grundutbildade innan jag var tvungen att sälja henne. Nu har jag en halvblodsvalack som är en riktig läromästare för mig, han kan vara lite nervig då och då men jag klarar av det. Jag jobbar med min ridning och får tips och råd av kunniga människor omkring mig. Och nu har jag äntligen tagit steget till att börja rida lektioner, och i kväll ska vi iväg på den första för att se vilken grupp vi hamnar i.


Jag tycker att ridningen gått framåt på sistone, min häst känns bra och jag har en ny sadel som passar oss bägge jättebra. Jag vet väl innerst inne att jag inte är helt värdelös som ryttare, men nu är jag så grymt nervös för att göra bort mig. Att hästen ska balla ur i ridhuset, vi har ju aldrig varit iväg tillsammans tidigare. Eller att jag gör massor med fel som ingen vågat påpeka för mig innan. Jag vet att jag är löjlig och att vitsen med att rida för tränare är att få hjälp för att bli bättre. Och det vill jag bli! Antar att jag bara behöver lite pepp, och att få veta att det är normalt att vara nervös och måla f-n på väggen.


Förhoppningsvis klarar jag mig hyfsat, det är nog mest hästens beteende jag tänker på, att han ska bli stissig och oregerlig. Men om någon är intresserad så kommer jag (antagligen :)) att uppdatera efter lektionen. Nu bara känner jag hur fåglarna (det räcker inte med fjärilar) i magen flaxar runt :)


Önska mig lycka till!
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Äh bralla iväg har väl varenda kuse gjort någongång... det är väl inget att hänga upp sig på! Gör han det så gör han det.

Ridlärare är generellt sett snälla människor och om någon annan skulle vara så korkad att denne garvade åt dig så tycker jag att du ska strunta i det. Inte ditt problem om någon annan är omogen!

Det enda jag tycker att du behöver tänka på är att om hästen är ovan vid ridhus och nya miljöer så bör ni kanske åka dit en liten stund innan och bara gå omkring i ridhuset så att han får titta, blåsa, vänja sig..

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Tack för råd och uppmuntran! Han är ju egentligen rätt världsvan, men kan reagera på diverse saker, därav min osäkerhet. Men han är uppfödd i Tyskland, flyttade till Österrike och därefter Sverige, så lite vana när det gäller resor finns ju. Men jag ska göra som du säger, det är en toppenidé. Ridläraren verkade väldigt trevlig och har fått bra omdömen av dem jag pratat med, så jag hoppas verkligen att det funkar, jag vill ju detta så gärna! :)
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

vad roligt och lycka till!
Det kommer säkert gå bra och om han är spänd så kommer de nog ha överseende med det. Man brukar ju fråga lite om ekipaget när man får ett tillskott i en grupp, och om du då tillägger att det är första gången ni är där så ni får se hur han reagerar över miljön så brukar det kännas lättare om han väl brallar iväg. Då vet du ju att ridläraren förstår att det är en ny situation för dig och hästen.
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Kommer att gå jättebra.
Man behöver inte kunna allt när man åker till en tränare :p. Tycker ofta att man oroar sig för att man ska fixa det osv osv, men att det egentligen är ganska dumt för man är där för att lära. Så om det nu är så att hästen inte funkar 100% idag, för att du är spänd och för att han är spänd, ja då är det så. Då kommer det garanterat gå ännu bättre nästa gång :laugh:. Lycka till! Är lite avis faktiskt!
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Jo då. Det är helt normalt att vara nervös och måla f-n på väggen! "Been there........" och "Am there......" ibland. Här får du pepp också!!!!

"Att du rider runt och visar upp det du är bra på har varken du eller jag någon nytta av. Låt oss se vad vi kan hjälpas åt med att förbättra" - sa en instruktör till en nervös elev med prestationsångest (guess who :)). Det spelar alltså alls ingen roll om du skulle känna att du "gör bort dig".

Och kom tillbaka och berätta! :)
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Tack för era fina svar! Jag får peppa på ett tag till, då det är vita som kommer från himlen gjort vägarna djävulskt hala. Så idag vågar vi inte ge oss ut på vägarna och riskera både våra och hästens liv. Men förhoppningsvis är det ok i helgen så vi kommer iväg till helgen. Jag uppdaterar! :)
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Nu har vi varit iväg på lektion! Masur var tittig och pigg, så han drog på en del och ville helst bara springa och visa hur snygg han är :) Men jag satt kvar, trots att han var lite på tårna och ryckte med huvudet för att få mig ur balans (kan säga att han lyckades rätt ofta). Det jag fokuserade mest på var att få honom att lugna sig, och till slut kunde han faktiskt går riktigt bra trots att jag inte vågade rida honom på samma sätt som hemma. Fånigt, jag vet, men sitter man på en dynamitgubbe blir man lätt försiktig.

Jag är väldigt stolt över mig själv i alla fall, har inte ridit i ridhus sen jag gick i ridskola, och Masur var faktiskt inte så svår att hantera som jag befarat. Det finns en dressyrgrupp som ridläraren trodde skulle passa oss, så nu håller jag tummarna för att vi kommer med i den! Den kommande veckan ska ägnas åt rejäl träning, sen får vi se hur han känns inför träningstävlingen på lördag, förhoppningsvis går det bra.
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Vad härligt! Jag sa ju att det skulle gå bra... :D
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Jag vet :) De flesta jag pratade med trodde det, men sen är man väl alltid lite nervös. Förstår i och för sig inte riktigt varför jag anmälde mig till en klubbtävling om jag blir nervös för lektionsridning, fast det har nog mest att göra med att jag försöker skaffa så mycket rutin för oss som det bara går. Jag har aldrig tävlat innan, och nu känner jag att det är dags att göra upp med gamla spöken och verkligen komma någon vart! Och på torsdag är det lektion igen, så nog ska vi väl hinna få lite ridhus-vana tillsammans innan tävlingen :)
 
Sv: Hjälp! Första ridlektionen på över tio år *nervös*

Jag vet :) ..//nu känner jag att det är dags att göra upp med gamla spöken och verkligen komma någon vart!..//

Heja dej! Just att ta itu med gamla spöken håller jag också på med. De flesta är avklarade - återstår hoppning och att sitta på/av utan hjälp. Det senaste låter löjligt, jag vet, men jag gjorde det för många gånger när kroppen var kass och DEN minns att det gör ONT (särskilt att sitta av) så jag får en låsning...

Jättelycka till på tävlingen!!!! Och f ö också förstås. Jag blir peppad av personer som du. Tack.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 255
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp