Hjälp!! Häst kliar sig

Petuina

Trådstartare
Min häst har kliat sig nu i ca 2 v.

Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i många månader.

Inget annat är nytt, inget nytt foder, täcke, medel mm.

Han kliar sig över hela kroppen, främst när han är i boxen, tror han glömmer bort sig i hagen.

Har kollat igenom pälsen flera gånger med ficklampa och han är jättefin i hud och päls, han kliar inte extra mycket någonstans utan överallt,har inte tappat päls.

Kan det vara så att hagbytet blev som ett fodetbyte?
Jag vet verkligen inte vad vi skall göra!! Blir tokig på hans kliande!!
 
Ja han har börjat att fälla litegrann.
Han har ofodrat täcke eller 50g.
Han är orakad.

Har haft honom i 15 år, aldrig varit såhär innan..
 
Kan vara täcket som ger klåda, kliar han sig även utan täcke?
I ett stall där jag red så fanns en häst som alltid hade täcke. Den rullade sig som en galning med täcket på men inte utan.
 
Min häst har kliat sig nu i ca 2 v.

Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i många månader.

Inget annat är nytt, inget nytt foder, täcke, medel mm.

Han kliar sig över hela kroppen, främst när han är i boxen, tror han glömmer bort sig i hagen.

Har kollat igenom pälsen flera gånger med ficklampa och han är jättefin i hud och päls, han kliar inte extra mycket någonstans utan överallt,har inte tappat päls.

Kan det vara så att hagbytet blev som ett fodetbyte?
Jag vet verkligen inte vad vi skall göra!! Blir tokig på hans kliande!!
Kanske en kombination av fällning och varm under täcket om han är oklippt. Hade han kliat sig ute hade jag även lagt till friheten att kunna klia sig närhelst han vill.
Men det kan också vara ohyra, säker på att det inte finns löss eller pälsätare?
Vad händer om ni släpper ut utan täcke?
Kan det vara så att han blir svettig under täcket och det därför kliar?
Eller tas täcket av när han kommit in så det är första tillfället på dagen han kan klia sig utan täcke?
Inga nässelutslag eller andra utslag?
 
Ja jag får nog ta ut veterinär. Känns lite kallt att gå helt utan täcke, bor i Göteborg så blåser och regnar mycket. Jag har aldrig märkt att han blir svettig när han går i hagen..

Jag får kolla ännu nogare men har kollat vid flera tillfällen efter ohyra.

Inga nässelutslag eller någonstans som man kan se att han kliar sig mer på.
 
Ja jag får nog ta ut veterinär. Känns lite kallt att gå helt utan täcke, bor i Göteborg så blåser och regnar mycket. Jag har aldrig märkt att han blir svettig när han går i hagen..

Jag får kolla ännu nogare men har kollat vid flera tillfällen efter ohyra.

Inga nässelutslag eller någonstans som man kan se att han kliar sig mer på.

Kan vara så att han blir varm under täcket när han är inne.
 
Ja jag får nog ta ut veterinär. Känns lite kallt att gå helt utan täcke, bor i Göteborg så blåser och regnar mycket. Jag har aldrig märkt att han blir svettig när han går i hagen..

Jag får kolla ännu nogare men har kollat vid flera tillfällen efter ohyra.

Inga nässelutslag eller någonstans som man kan se att han kliar sig mer på.
Pälsätare kan ju vara svåra att se om de inte är så många än, men då borde du väl snart få pälslösa fläckar.
 
Har mycket kliar han sig då? Är det konstant inne eller bara vid några tillfällen?
Samma oavsett om han har täcke eller inte inne?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737
Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: Aliide
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 565
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 982
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp