Hjälp! Har en vild ute kattunge hemma

A

annapanna82

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd.

Jag och min kille plockade nämligen in en kattunge från hans föräldrars sommarställe igår. (I Spanien). Det springer runt en massa katter där, men det här är en unge som de tror har blivit bortstött av sin mamma, och därmed hamnat i fel kull, den är nämligen mycket mindre än de andra ungarna, och får därmed ingen mat, eftersom de andra tar maten för den hela tiden, och den inte kan försvara sig. Därför har min killes pappa gett den mat vid sidan av nu i 3-4 veckor, och den började repa på sej lite. Problemet är bara att föräldrarna lämnar stället för vintern på måndag, och då skulle den här ungen få problem av den anledningen. Jag, som kanske inte egentligen är en kattmänniska (mer hund) och inte har jättestor erfarenhet av katter (mina föräldrar har en, den kom också som vild, fast vuxen), har ändå ett svagt hjärta för små liv, och kunde inte säga nej när frågan kom upp om vi kanske kunde ta med oss ungen hem för att rädda den. Jag är inte säker på att vi behåller den, men jag skulle iallafall vilja hjälpa till att rädda den, tämja den, få den att känna sig trygg med människor och i en lägenhet, ta den till veterinär etc...

Problemet är bara att jag vet inte riktigt hur jag ska behandla den. Den är så oerhört skygg och springer och gömmer sej hela tiden (Idag hittade jag den under kylskåpet och insåg att jag måste hålla dörren till köket stängd.) Ungen har naturligtvis alrig varit ens inomhus förut, ännu mindre i en lägenhet på sjätte våningen i stan, och ser mest vettskrämd ut hela tiden. Idag kändes det iaf som ett framsteg när jag lyckades få den att äta lite och dricka lite vatten. Jut nu har den parkerat sej i badrummet, där den har kattlåda, kattmat och vatten, och verkar trivas med att ligga stilla gömd bakom ett paket med toapapper (fast den flyttar sej iaf och äter lite ibland).

Den är annars väldigt lugn och tyst, man kan lyfta den och klappa den utan att den blir arg, klöser eller sprattlar. Den håller sig bara helt still, och jag tänker att den nog mest är vettskrämd. Tycker så himla synd om den, och vet inte riktigt om jag bara ska låta den vara, eller om jag borde försöka närma mig den mer?

Vi tar den till veterinären imorgon, jag vet inte om det är en kille eller tjej, eller hur gammal den är, hoppas få svar på det imorgon. Jag har iofs väldigt begränsad erfarenhet av kattungar, men det känns som att den är väldigt liten, den väger verkligen ingenting. Kanske 6 eller 7 veckor?

Någon mer kattvan människa som har tips på vad man bör tänka på, hur man ska bete sig mot kattungen, vad man ska ge den att äta och dricka (vatten? mjölk utspätt med vatten?) etc. Har jag tagit mig vatten över huvudet? Mycket tacksam för alla tips :)

Tack på förhand!
 
Sv: Hjälp! Har en vild ute kattunge hemma

Hej
Ge inte kattungen mjölk utan vatten att dricka och prova att ge den lite färs i små portioner och ofta. (du får säkert mer råd av vet i morgon)

Ge den tid att vänja sig vid dig o sin nya omgivning, bäst resultat får du om du har tålamod att vänta tills den kommer tilll dig, verkar vara en klok och förståndig katt.
 
Sv: Hjälp! Har en vild ute kattunge hemma

Den är annars väldigt lugn och tyst, man kan lyfta den och klappa den utan att den blir arg, klöser eller sprattlar. Den håller sig bara helt still, och jag tänker att den nog mest är vettskrämd. Tycker så himla synd om den, och vet inte riktigt om jag bara ska låta den vara, eller om jag borde försöka närma mig den mer?

Sluta tycka synd om den. Den har ju haft tur som kommit till dig. :) Var glad, positiv och avslappnad.

Kattungar är väldigt anpassningsbara men det tar längre tid än ett par dagar. Om du kan hantera den utan att den får panik så fortsätt med det. Parkera dig i tv-soffan med ungen i knät och klappa mjukt och försiktigt tills du känner att den börjar slappna av lite. Små cirklande rörelser med fingertopparna är lugnande.

Locka med godsaker, räkor, skinka, fisk eller vad den nu verkar gilla.

Lek med den! Inte många kattungar kan motstå en frestande garntofs som skuttar runt på golvet, man kan lätt locka ut dem på det viset.

Har du inte märkt någon förändring alls på en vecka eller två, DÅ kan du återkomma. :D Men för idag, njut av den och låt den få tid att landa. :)
 
Sv: Hjälp! Har en vild ute kattunge hemma

Han kan ju inte vara helt vild om han har blivit stödmatad. Handmatad t.o.m. antar jag... Men visst, situationen är helt ny för honom. Hans uppförande alltså tämligen normalt.
Observera, att när han är så eftergiven när du gosar, så är det inte för att han är tam, utan det är en överlevnadsgrej. En variant att låtsas vara död.
Men det är klart, hellre detta än aggressivt självförsvar...

Det finns två skolor: "tvångsgos" som beskrivet ovan. Den andra är att låta honom komma fram i sin egen takt. Att det är han som så småningom tar initiativet.
Låt honom behålla badrummet som sin bekväma zon. Se till att han har ett par "lagliga" gömställen. Kattigloo eller en sidvänd kartong med något mjukt att ligga på... Kom med mat på regelbundna tider... Var förutsägbar så gott det går.
Det är bra om du sitter nånstans i närheten och lugnt jobbar med det du gör: tittar på tv, läser, skriver på dator.
Bra är om du sitter ner och högläser lugnt.... Så får han utmärkta möjligheter att själv, spontant, söka sig fram.
Ha gärna lugnt mjuk musik på. Harpo-spel sägs vara uppskattad av skygga katter...

Vad gäller matråden beror lite på hur gammal han är, och var du bor. Dvs vad som är tillgängligt. Du är fortfarande i Spanien??

Lycka till, och återkom!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: Ruben
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 950
Senast: Modest
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 315
Senast: NordicKnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp