Skaffa kattungar (kattnybörjare)

*tove*

Trådstartare
Hej på er bukefolk!
Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa katt (sambon vill ha musjägare och jag vill mest ha för sällskap). Jag har i stort sett 0 erfarenhet av katt sen innan så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd från er.

Vi har nu tittat och bokat två kattungar (bondkatter) som är 9veckor nu, två honor. Katterna ska självfallet kastreras, vaccineras, avmaskas, id-märkas och försäkras (har jag glömt nått?). Funderar på hur jag ska lägga upp det med avmaskning, vaccinering och ID-märkning då jag inte tror uppfödaren gör detta. Avmaskning och vaccinering bör väl egentligen göras när katterna är yngre innan dom flyttar? Eller kan jag göra det när jag ska ta hem dom (tidigast 12v självfallet).

Tanken är att i framtiden ska katterna vara ute, ha kattlucka in till pannrummet där det är varmt och skönt med sovplatser, mat och vatten. Dom kommer även att få komma in i huset om dom vill, men vi kan inte skaffa kattlucka eftersom vi har två små hundar också. I börjar ska dock katterna vara inne och lära känna oss och hundarna innan dom succesivt kan vänja sig att vara ute. Men jag funderar på om jag kan ha dom i pannrummet (utan kattlucka i början såklart) på nätterna i början, eller om det kommer vara förvirrande för dom när dom inte är hemmastadda? Vill ju inte lämna dom och hundarna oövervakande på nätterna när vi sover och inte har full koll. Eller har ni tips på hur jag ska göra så det blir bra för dom små liven?

Ni får gärna ge mig rekommentationer på bra torrfoder också :). Räcker det med torrfoder eller är blötmat även nödvändigt?
 
Sv: Skaffa kattungar (kattnybörjare)

När det gäller vaccinering bör detta göras före flytt, dels för att det är bäst att få det gjort tidigt i rent förebyggande syfte, men också eftersom kattens immunförsvar bör vara så opåverkat som möjligt när vaccinationen ges för att vaccinet ska ha full effekt.

Kattens immunförsvar påverkas av stress och därför kan t.ex. kattsnuvevirus bryta ut just i samband med flytt och då är katten helt oskyddad om den fortfarande är ovaccinerad. P.g.a. den stress och nya bakterieflora en flytt innebär blir kattungar ofta även lite dåliga i magen, vilket också innebär påverkan på immunförsvaret.

Blir kattungens immunförsvar påverkat av kattsnuva eller magproblem strax efter hemkomsten kan man inte vaccinera förrän kattungen är helt återställd igen.
 
Sv: Skaffa kattungar (kattnybörjare)

Tack för svar. Får kolla upp om vi kan åka till veterinären med våra två innan, är en bekant till oss så borde inte tycka det är några problem. Behöver vi då ha med hela gänget med morsan, eller borde det funka bra att bara ta med våra två? Dom blir väl max borta en timme från familjen isf och har varandra. Kanske kan vänta tills dom är 11v.
 
Sv: Skaffa kattungar (kattnybörjare)

Tack för svar. Får kolla upp om vi kan åka till veterinären med våra två innan, är en bekant till oss så borde inte tycka det är några problem. Behöver vi då ha med hela gänget med morsan, eller borde det funka bra att bara ta med våra två? Dom blir väl max borta en timme från familjen isf och har varandra. Kanske kan vänta tills dom är 11v.

De är så pass stora nu så en timme utan familjen klarar de.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 655
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 040
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp