Hjälp! Hir får jag hästarna att kunna gå ihop?

Pyttestor

Trådstartare
Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan att bråka :(
Sen några månader tillbaka så får dom gå i varsin hage bredvid varandra och det funkar bra men i sommar måste de kunna gå ihop, har inte hagar så det räcker annars.
Stoet är dominant och valacken har ingen respekt alls för personligt utrymme och de skadar varandra med både bett och sparkar.
Hur ska jag göra? :sorry: Det är bara dom två hästarna här.
 
Alltså, går det ens om de känt varandra i halvår och fortfarande inte kan gå tillsammans? Är det ens värt att försöka med tanke på skaderisken? Är det inte bättre att inackorderingen flyttar och du köper en snäll sällskapshäst?
 
Alltså, går det ens om de känt varandra i halvår och fortfarande inte kan gå tillsammans? Är det ens värt att försöka med tanke på skaderisken? Är det inte bättre att inackorderingen flyttar och du köper en snäll sällskapshäst?
Ingen möjlighet att köpa sällskapshäst. Dessutom trivs jag och min inakordering väldigt bra ihop, vill aldrig att hon flyttar :heart
 
Dela sommarhagen?

Vi hade otroligt svårt att få min häst att gå ihop med de två som fanns i stallet när jag kom dit. Tog ett halvår av uppdelade hagar där de gick växelvis med varandra (min häst, A, gick bra ihop med både B och C enskilt, och B och C gick bra ihop, men när alla tre släpptes ihop blev det fullkomlig kalabalik).

Var en jäkla massa extra stängslande under perioder.

I övrigt antar jag att ni redan provat det mesta, men att stå i boxar bredvid varandra, promenera/rida ihop, fixas på stallgången ihop (givetvis utan att de har möjligheter at komma åt varandra) och andra situationer där de tvingas förhålla sig neutralt till varandra osv är ju klassiskt. Men går det inte så går det inte.
 
Tror inte heller det kommer gå, är kanske något att tänka på om det finns möjlighet att köpa sällskaps ponny till din häst och ha inackordningen kvar? dessutom får ni nog dela av sommarhagen. är ju oftast därav många inte har blandflock, då det kan leda till problem. Om det vore mitt sto hade jag satsat på en sto kompis.
 
Alltså alternativet är ju att chansa o testa, kanske funkar det om dom går på gräs. Gör det inte det så är de bara hoppas att du hinner ta isär dem innan någon blir allvarligt skadad.

Annars får du dela hagen i två lika delar helt enkelt så får dom gå på varsin sida.
 
Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan att bråka :(
Sen några månader tillbaka så får dom gå i varsin hage bredvid varandra och det funkar bra men i sommar måste de kunna gå ihop, har inte hagar så det räcker annars.
Stoet är dominant och valacken har ingen respekt alls för personligt utrymme och de skadar varandra med både bett och sparkar.
Hur ska jag göra? :sorry: Det är bara dom två hästarna här.

Vissa individer funkar inte att ha ihop, punkt. Speciellt när man har en valack som inte fattar vinken att han ska respektera stoets "space", eftersom ston ytterst sällan gör avkall på "sitt space". Då leder det bara till skador på dem att tvinga ihop dem, speciellt i en så liten grupp. Hade ni en hel flock kan de splitta upp sig i mindre grupper som funkar ihop, bu har de bara varandra att skava på. Jag hade delat upp sommarhagen om jag var rädd om dem båda (vilket jag tycker man bör vara) och kanske gemensamt funderat på hur framtiden ska se ut för de två hästarna.
 
Hur stor är hagen? Utfodras dom i separata högar och isåfall hur långt emellan?

Testat fri tillgång på grovfoder?
 
Låter lite knepigt, valacken har ingen respekt för att stoet behöver utrymme? Vad menar du med stora hagar?
Är det hagar som finns stimulans i? Kan de inte ha fri tillgång på halm? Jag hade sett det jobbigare om bägge va mina men jag hade definitivt låtit inackorderingen flyttat även om ni funkar bra, Hästarna ska ju må bra 24/7. Och tagit in en ny inackordering. Annars får de nog gå i separata hagar även på sommaren. Gynnar ingen om de sparkar ihjäl varann.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 575
Senast: alicegard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp